MLM – multilevel marketing – co to jest?

MLM, czyli marketing wielopoziomowy wciąż budzi w Polsce wiele emocji. Niesłusznie porównuje się go z piramidą finansową, od której jest on jednak bardzo daleki. Co wyróżnia multilevel marketing i dlaczego się nim zainteresować?

MLM – podstawowe informacje

Czasem określa się go mianem marketingu sieciowego. Jego model działania opiera się na sprzedaży produktów przez osoby, które – z formalnego punktu widzenia – nie są zatrudnione przez firmę. Kwota zarobku jest stała, a wyznaczają ją określone widełki płacowe.

W praktyce często działa to w taki sposób, że zarobek jest wprost proporcjonalny do liczby transakcji sprzedażowych, jakie zrealizowaliśmy. Często oblicza się go w skali procentowej, jednak tabele ilościowe także funkcjonują w tym segmencie rynku.

Największą zaletą tego modelu zatrudnienia jest oczywiście możliwość budowy własnych struktur sprzedażowych. To właśnie przez nie często myli się MLM z piramidą finansową. Jak pokazuje praktyka, całkowicie niesłusznie. Przede wszystkim dlatego, że tutaj nie zarabiamy za kolejne zapisane do naszej grupy osoby. Nasz dochód buduje sprzedaż własna oraz system prowizji od osoby z naszej grupy.

CZYTAJ TAKŻE: Wady MLM – dlaczego to nie jest biznes dla Ciebie?

W jakich sektorach rynku najlepiej sprawdza się multilevel marketing?

Szacuje się, że polski rynek MLM przekracza ponad 3 miliardy złotych rocznie. Pokazuje to dość dobitnie, że jest to dobrze prosperujący segment rynku, który wciąż rośnie. Łączna ilość podmiotów, która działa w tym obszarze już dawno temu przekroczyła milion osób.

Czy na MLM marketingu można dobrze zarobić? Jeśli działamy zgodnie z właściwą strategią, to zdecydowanie można. Większość osób, która trudni się tą formą sprzedaży utrzymuje się tylko z MLM, nie musi pracować na etacie lub chwytać się innych zajęć o charakterze dorywczym.

Działalność w dużej mierze jest spolaryzowana wokół firm z branży beauty. Około 65-70% rynku skupiają właśnie produkty kosmetyczne. Na drugim pod względem popularności miejscu znajdują się produkty z branży suplementów, a podium zamyka AGD, do których jednak mocno zbliża się branża odzieży i akcesoriów.

Jak odnieść sukces w MLM?

Trudno o jednoznaczną odpowiedź na pytanie. Na początku na pewno trzeba znaleźć swoją niszę. Wiele firm działa (lub wspiera) ten model prowadzenia biznesu. Wynika to oczywiście z tego, że zdecydowana część przychodów pozostaje na ich kontach. 

Jeśli odpowiednio zdiagnozujemy oczekiwania rynku i jako jedni z pierwszych rozpoczniemy dystrybucję produktów nowej na rynku firmy, która okaże się niezwykle popularna, to szanse na zarobek bardzo mocno rosną. Nie jest to jednak jedyny sposób, by monetyzować multilevel marketing.

Kluczową rolę odgrywa siatka osób, jaką wokół siebie zgromadzimy. Jeśli mamy szczęście i są to osoby dynamiczne, obrotne i takie, które mają w sobie smykałkę do sprzedaży, to nasze szanse na zysk rosną. Jeśli zaś w grupie mamy sporo osób o cechach charakteru, które nie pomagają w sprzedaży, to nie zarobimy zbyt wiele.

Wynika to z prostej zależności. W MLM nasz zysk nie zależy tylko i wyłącznie od tego, ile danego dobra sprzedamy sami. Naszym przychodem jest też określony procent od osób, które są w naszej sieci i dopiero budują swoją pozycję sprzedażową.

Pozwala to stwierdzić, że jednym z głównych ogniw sukcesu jest wyczucie rynku, a także zaufanie odpowiednim ludziom. Dobrą praktyką jest też dzielenie się z nimi swoją wiedzą, by te osoby także rozwijały swoją bazę kontaktów i zwiększały swoje – a przy okazji i nasze – zarobki w ramach sieci multilevel marketingowej.  

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...

Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Czy można mieć dwie działalności gospodarcze? Czy działalność gospodarcza jest ograniczona w zakresie rodzaju wykonywanych usług lub sprzedaży danych produktów? Jednoosobowa działalność gospodarcza to wciąż...
Mała Księgowość

Najnowsze

Działalność nierejestrowana – faktura. Wszystko co musisz wiedzieć

Prowadząc działalność nierejestrowana faktura to coś, co nie powinno być ci obce. Może pojawić się sytuacja, w której będziesz musiał ją wystawić. Zobacz czy...

Działalność nierejestrowana – PIT

Dopiero startuje twoja działalność nierejestrowana? PIT to ważny element jej prowadzenia. Sprawdź, czy zaliczki na podatek płacimy co miesiąc. Dowiedz się wszystkiego, co ważne...

Działalność nierejestrowana a praca na etacie

Czy praca na etacie pozwala prowadzić działalność nierejestrowaną? Czy są jakieś ograniczenia z tym związane? Dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat: działalność nierejestrowana...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!