MLM – multilevel marketing – co to jest?

MLM czyli marketing wielopoziomowy wciąż budzi w Polsce wiele emocji. Niesłusznie porównuje się go z piramidą finansową, od której jest on jednak bardzo daleki. Co wyróżnia multilevel marketing i dlaczego się nim zainteresować?

MLM – podstawowe informacje

Czasem określa się go mianem marketingu sieciowego. Jego model działania opiera się na sprzedaży produktów przez osoby, które – z formalnego punktu widzenia – nie są zatrudnione przez firmę. Kwota zarobku jest stała, a wyznaczają ją określone widełki płacowe.

W praktyce często działa to w taki sposób, że zarobek jest wprost proporcjonalny do liczby transakcji sprzedażowych, jakie zrealizowaliśmy. Często oblicza się go w skali procentowej, jednak tabele ilościowe także funkcjonują w tym segmencie rynku.

Największą zaletą tego modelu zatrudnienia jest oczywiście możliwość budowy własnych struktur sprzedażowych. To właśnie przez nie często myli się MLM z piramidą finansową. Jak pokazuje praktyka, całkowicie niesłusznie. Przede wszystkim dlatego, że tutaj nie zarabiamy za kolejne zapisane do naszej grupy osoby. Nasz dochód buduje sprzedaż własna oraz system prowizji od osoby z naszej grupy.

CZYTAJ RÓWNIEŻ : Wady MLM – dlaczego to nie jest biznes dla Ciebie?

W jakich sektorach rynku najlepiej sprawdza się multilevel marketing?

Szacuje się, że polski rynek MLM przekracza ponad 3 miliardy złotych rocznie. Pokazuje to dość dobitnie, że jest to dobrze prosperujący segment rynku, który wciąż rośnie. Łączna ilość podmiotów, która działa w tym obszarze już dawno temu przekroczyła milion osób.

Czy na MLM marketingu można dobrze zarobić? Jeśli działamy zgodnie z właściwą strategią, to zdecydowanie można. Większość osób, która trudni się tą formą sprzedaży utrzymuje się tylko z MLM, nie musi pracować na etacie lub chwytać się innych zajęć o charakterze dorywczym.

Działalność w dużej mierze jest spolaryzowana wokół firm z branży beauty. Około 65-70% rynku skupiają właśnie produkty kosmetyczne. Na drugim pod względem popularności miejscu znajdują się produkty z branży suplementów, a podium zamyka AGD, do których jednak mocno zbliża się branża odzieży i akcesoriów.

Jak odnieść sukces w MLM?

Trudno o jednoznaczną odpowiedź na pytanie. Na początku na pewno trzeba znaleźć swoją niszę. Wiele firm działa (lub wspiera) ten model prowadzenia biznesu. Wynika to oczywiście z tego, że zdecydowana część przychodów pozostaje na ich kontach. 

Jeśli odpowiednio zdiagnozujemy oczekiwania rynku i jako jedni z pierwszych rozpoczniemy dystrybucję produktów nowej na rynku firmy, która okaże się niezwykle popularna, to szanse na zarobek bardzo mocno rosną. Nie jest to jednak jedyny sposób, by monetyzować multilevel marketing.

Kluczową rolę odgrywa siatka osób, jaką wokół siebie zgromadzimy. Jeśli mamy szczęście i są to osoby dynamiczne, obrotne i takie, które mają w sobie smykałkę do sprzedaży, to nasze szanse na zysk rosną. Jeśli zaś w grupie mamy sporo osób o cechach charakteru, które nie pomagają w sprzedaży, to nie zarobimy zbyt wiele.

Wynika to z prostej zależności. W MLM nasz zysk nie zależy tylko i wyłącznie od tego, ile danego dobra sprzedamy sami. Naszym przychodem jest też określony procent od osób, które są w naszej sieci i dopiero budują swoją pozycję sprzedażową.

Pozwala to stwierdzić, że jednym z głównych ogniw sukcesu jest wyczucie rynku, a także zaufanie odpowiednim ludziom. Dobrą praktyką jest też dzielenie się z nimi swoją wiedzą, by te osoby także rozwijały swoją bazę kontaktów i zwiększały swoje – a przy okazji i nasze – zarobki w ramach sieci multilevel marketingowej.  

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak płacić niższy ZUS. Czy niższy ZUS jest w ogóle możliwy? Postanowiliśmy poszukać zgodnych z prawem sposobów na to by...

Limit transakcji gotówkowych w 2022 [aktualizacja]

W 2022 roku limit transakcji gotówkowych to 15 tys. zł Każdy przedsiębiorca, który płaci rozliczający się z kontrahentem będzie mógł użyć gotówki tylko w...

Czynny żal. Jak działa? Wzór czynnego żalu do pobrania

Czynny żal pozwala uniknąć odpowiedzialności jeśli nie przedsiębiorca dopuścił się nieprzepisowego zachowania np. w stosunku do urzędu skarbowego. Żeby jednak czynny żal był skuteczny...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak zatrudnić pracownika spoza Unii Europejskiej?

Gdy na polskim rynku brakuje pracowników, gdy nie ma ich także na terenie Unii Europejskiej, wielu przedsiębiorców rozgląda się za pracownikami spoza Unii. Problem z...

Chcę wprowadzić możliwość płatności kryptowalutami. Jak to zrobić.

Płatności kryptowalutami stają się popularne. Co ma zrobić właściciel firmy by przyjmować płatności kryptowalutami? Niezależnie od tego, czy znamy się na rynku kryptowalut, czy nie,...

Ile kosztuje reklama w Google?

Reklama w Google wciąż pozostaje jednym z najważniejszych elementów marketingu. Wszystko za sprawą sporej skuteczności takiej formy reklamy. Ile kosztuje reklama w Google? Jak zdobywać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!