Jak sprawdzić decyzję ZUS? Gdzie znajdziesz status decyzji w sprawie przyznania świadczenia? 

ZUS wydaje sporo decyzji, zarówno takich dotyczących określenia wysokości emerytury czy renty, jak i wypłaty innych zasiłków np. chorobowego. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić decyzję ZUS w swojej sprawie, koniecznie przeczytaj nasz artykuł. Dowiedz się z niego, jak monitorować postęp w rozpatrywaniu wniosku i jak dowiedzieć się, czy decyzja została już podjęta.

Jak sprawdzić decyzję ZUS o przyznaniu emerytury, renty lub innego świadczenia?

Żeby dowiedzieć się, jaki jest status sprawy, trzeba zalogować się do systemu e-PUE ZUS (Platformy Usług Elektronicznych ZUS) przy użyciu swojego konta ZUS. Żeby zalogować się na swoje konto, wejdź na stronę ZUS i wybierz opcję 'Zaloguj do PUE’ w prawym górnym rogu.

Dostępne opcje logowania to:

  • login i hasło,
  • profil zaufany,
  • podpis elektroniczny,
  • bankowość elektroniczna.

Gdy już zalogujemy się do PUE ZUS możemy już z 'Panelu Ogólnego’ wejść w 'Skrzynkę Odbiorczą’, lub z menu bocznego wybrać 'Dokumenty i wiadomości’.

jak sprawdzić decyzję ZUS panel główny
jak sprawdzić decyzję zus dokumenty i wiadomości

Po wejściu w 'Skrzynkę odbiorczą’ zobaczymy wiadomość z decyzją, jeśli ZUS już takiej udzielił. Znajdziemy ją na jednej z dwóch list 'Dokumenty wymagające potwierdzenia odbioru’ lub 'Lista dokumentów odebranych’.

jak sprawdzić decyzję ZUS skrzynka odbiorcza

Więcej informacji znajdziesz po wybraniu zakładki 'Dokumenty wysłane’, również w opcji menu bocznego 'Dokumenty i wiadomości’.

Status wniosku można też sprawdzić, umawiając się na spotkanie w placówce ZUS lub łącząc się z ZUS-em przez infolinię.

Jak sprawdzić decyzję ZUS w sprawie 500+ lub Dobry Start?

Na stronie ZUS PUE znajdziesz także dedykowane zakładki poświęcone świadczeniom 500+ i Dobry start. Znajdziesz tam korespondencję dotyczącą tych programów.

jak sprawdzić decyzję ZUS świadczenia

Ile czeka się na decyzję ZUS?

ZUS ma obowiązek wydać decyzję w sprawie złożonego wniosku w ciągu 30 dni. Jeśli nie zrobi tego w tym czasie, powinien poinformować wnioskodawcę o przyczynie opóźnienia. W przypadku nieotrzymania decyzji po miesiącu warto dzwonić i pisać do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i dochodzić jak najszybszego wydania decyzji.

Jeśli w ciągu 2 miesięcy nie otrzymamy decyzji, możemy złożyć odwołanie do sądu.

Opcje powiadomień e-mail lub SMS

W niektórych przypadkach ZUS oferuje opcje powiadomień e-mailowych lub SMS, które informują o zmianie statusu wniosku. Warto sprawdzić, czy opcja jest dostępna. Jeśli tak będzie, będziesz na bieżąco informowany o wszelkich zmianach w statusie wniosku.

Odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Jeśli nie zgadzamy się z rozstrzygnięciem sprawy, zawsze można złożyć odwołanie od decyzji ZUS. Odwołanie takie składamy do sądu okręgowego, za pośrednictwem tego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których złożyliśmy nasz wniosek. W niektórych przypadkach odwołanie składamy do sądu rejonowego.

Odwołanie należy złożyć w ciągu miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Więcej o tym, jak napisać odwołanie od decyzji ZUS przeczytasz w naszym artykule Jak napisać odwołanie od decyzji ZUS?

Szymon Ostrowski
Szymon Ostrowski
Dziennikarz ekonomiczny, bloger, konsultant w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, marketingu dla biur księgowych, prawnych i doradztwa finansowego.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!