Upadłość firmy. Kiedy upada firma?

Upadłość firmy to sytuacja, kiedy przedsiębiorstwo nie może dalej funkcjonować, bo jest niewypłacalne. Przesłanki do ogłoszenia upadłości znajdziemy w prawie upadłościowym.

Upadłość firmy to sytuacja, która może dotknąć każdego przedsiębiorcę. Dowiedz się, jak wiąże się z niewypłacalnością i jak się ją ogłasza.

Upadłość firmy – kiedy następuje?

Podstawową przesłanką do ogłoszenia upadłości firmy jest jej niewypłacalność. Niewypłacalność jest sytuacją, gdy przedsiębiorca – dłużnik nie jest w stanie regulować zobowiązań. Nie dość, że nie ma wystarczającej gotówki w kasie firmy, to na dodatek wartość majątku nie wystarcza na to, by spłacić wszystkie zobowiązania.

Niewypłacalność to również taka sytuacja, gdy wartość zobowiązań jest wyższa niż wartość majątku i stan ten utrzymuje się przynajmniej przez 24 miesiące. To wystarczy, by ogłosić upadłość firmy. To ważne o tyle, że jeśli zadłużenie przekracza majątek firmy tylko chwilowo, to nie jest to powód, by ogłosić upadłość.

Kto może ogłosić upadłość firmy?

Upadłość ogłaszana jest na wniosek. Wniosek ten składa się do sądu. Sąd może ogłosić upadłość z urzędu. Poza tym wniosek o ogłoszenie upadłości może złożyć sam dłużnik, a także każdy z wierzycieli. Jeśli doszło do sytuacji, w której firma jest niewypłacalna, to zarządzający firmą (dłużnik) musi złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości. Ma na to trzydzieści dni. Jeśli wniosek taki nie będzie złożony w terminie, to zarząd lub inna osoba odpowiedzialna za zarządzanie firmą, będzie ponosić odpowiedzialność za ten stan.

Wniosek o upadłość

Gdy składamy wniosek o upadłość, nie można zapomnieć o jego ważnych elementach. Przede wszystkim trzeba wpisać dokładne dane dłużnika, z adresem i numerem PESEL. W przypadku spółki, we wniosku wpisuje się dane osób, które ją reprezentują. Potem trzeba opisać sytuację w firmie i przesłanki, uzasadniające to, że firma powinna upaść.

Składając wniosek o upadłość, trzeba pamiętać, że cały proces to określone koszty. Razem z nim trzeba wpłacić zaliczkę na poczet postępowania upadłościowego. Gdy wniosek o upadłość składany jest przez dłużnika, to musi on dołączyć wykaz majątku, bilans firmowy, a także spis wierzycieli. Dodatkowo trzeba też sporządzić listę podmiotów, które muszą spełnić jakieś należności wobec dłużnika.

Ogłoszenie upadłości przez sąd

Gdy sąd otrzyma komplet dokumentów, przystąpi do ogłaszania upadłości. Upadłość ogłasza sąd rejonowy, a dokładnie sąd gospodarczy właściwy dla adresu dłużnika.

Ile kosztuje upadłość?

Upadłość jak wiele spraw sądowych to spore koszty. Podstawowym wydatkiem jest opłata sądowa od wniosku o upadłość. Trzeba go ponieść jeszcze przed złożeniem do sądu wniosku o upadłość. Dodatkowo trzeba też wpłacić zaliczkę na wydatki związane z całym postępowaniem. Kwota ta to równowartość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w trzecim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

Pozostałe opłaty pokrywane są z majątku dłużnika. Chodzi np. o koszty, które są związane z koniecznością spieniężenia majątku dłużnika. Bez wątpienia znaczącym wydatkiem będzie wynagrodzenie syndyka. To kilkanaście tysięcy złotych. Wysokość wynagrodzenia syndyka określa sąd. Bierze pod uwagę wysokość funduszy dłużnika, a także zakres prac syndyka.

Trzeba wiedzieć, że zgodnie z prawem nie ma możliwości odstąpienia od kosztów postępowania upadłościowego. Oznacza to, że dłużnik musi mieć pieniądze na to, by upadłość ogłosić. Gdy przedsiębiorstwo nie ma pieniędzy na pokrycie kosztów upadłości, to sąd musi takie postępowanie umorzyć.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jaka klauzula do CV obowiązuje obecnie? Aktualna treść i podstawa prawna

Aby Twoje CV zostało wzięte pod uwagę przez potencjalnego pracodawcę, pamiętaj o umieszczeniu w nim klauzuli RODO. Jak powinna wyglądać? Gdzie ma się znaleźć?...

Niecałe dwa tygodnie przed ostatecznym złożeniem PIT-u nie działa Urząd Skarbowy

Użytkownicy, którzy chcieli dzisiaj rano zalogować się do e-Urzędu Skarbowego zostali zaskoczeni komunikatem błędu. Na stronie https://urzadskarbowy.gov.pl/ widnieje komunikat: „Mamy przerwę w działaniu e-Urzędu...

Kiedy będzie kwota wolna od podatku 60 tys. zł? Czy będzie obowiązywać z datą wsteczną od 1 stycznia 2024 roku?

Jeżeli kwota wolna od podatku wzrośnie do 60 000 zł, znacznie zwiększy się liczba osób, które w ogóle nie zapłaci podatku dochodowego. Sprawdź, kiedy...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!