Zakaz konkurencji między przedsiębiorcami. Zakaz konkurencji w umowie B2B

Zakaz konkurencji między przedsiębiorcami jest mniej kojarzony niż ten, który często występuje w przypadku stosunku pracy. Jak to jest przy umowie B2B? Czy jest możliwy zakaz konkurencji między przedsiębiorcami?

Zakaz konkurencji między przedsiębiorcami to dość ważny temat. Szczególnie w przypadku jednoosobowych działalności, osób „samozatrudnionych”, które świadczą usługi dla jednego kontrahenta. O ile swoboda zawierania umów pozwala na wpisanie do umowy praktycznie dowolnych zapisów, o tyle kwestie zakazu konkurencji są w tym przypadku dość problematyczne.

Zakaz konkurencji między przedsiębiorcami – co to jest zakaz konkurencji?

Problem stanowi przede wszystkim to, że w przepisach nie znajdziemy definicji działalności konkurencyjnej. Stosuje się więc tutaj ustalenia związane z zakazem konkurencji ustalonym na linii pracodawca-pracownik. Jeśli zastosujemy to do umów B2B, to zakaz konkurencji między przedsiębiorcami dotyczyć będzie każdego działania, którego zakres jest taki sam lub bardzo podobny jak w podstawowej umowie.

O działalności konkurencyjnej możemy mówić, jeśli działania te dotyczą podobnego kręgu odbiorców. W związku z tym działalność konkurencja będzie każdym działaniem, które może zagrażać działalności kontrahenta. I tu warto przypomnieć o zasadzie swobody umów. Na tej podstawie można zapisać w umowie między przedsiębiorcami praktycznie wszystko.

Trzeba jednak pamiętać, że zapisy nie mogą naruszać zasad współżycia społecznego. W związku z tym konieczne jest zaznaczenie, że zakaz konkurencji można wpisać do zasad współpracy między kontrahentami, choć jednocześnie trzeba być świadomym, że nie zawsze będzie on skuteczny.

Zakaz konkurencji w czasie współpracy

Oczywiście możliwe jest zapisanie, że przedsiębiorca nie będzie współpracować z konkurencyjnymi podmiotami. Takiego zakazu konkurencji nie trzeba dodatkowo wynagradzać. W przypadku zakazu konkurencji wprowadzanym na czas po ustaniu współpracy, to sytuacja nie jest już tak jednoznaczna.

CZYTAJ TAKŻE: Dlaczego samodzielne prowadzenie księgowości może być lepsze od pomocy biura rachunkowego?

Okres zakazu konkurencji

Przedsiębiorcy mogą ustalić, że zakaz konkurencji trwa rok lub dwa lata albo dowolny okres. Jeśli jednak będzie on zbyt długi, to umowę można będzie łatwo uznać za nieważną. W przypadku umowy agencyjnej zakaz konkurencji nie może być dłuższy niż dwa lata.

Co do umowy agencyjnej, to w jej przypadku zakaz konkurencji jest zdecydowanie najczęstszy. W innych przypadkach skuteczność takiej umowy zależeć będzie od zapisów w kontrakcie. Szczególnie jeśli przedsiębiorcy umówią się, że zakaz konkurencji nie będzie wiązał się z dodatkowym wynagrodzeniem.

Umowa agencyjna a zakaz konkurencji

W przypadku umowy agencyjnej, zakaz konkurencji jest powszechny. Żeby był ważny koniecznie trzeba go zawrzeć w formie pisemnej, a także dokładnie określać rodzaj klientów lub obszar geograficzny, a także produkty, które są nim objęte. Zakaz konkurencji w tym przypadku nie może być dłuższy niż 24 miesiące. Warto pamiętać, że nawet jeśli umowa nie nazywa się agencyjną ale jej zapisy wskazują na to, że nią jest, to trzeba zastosować ustalenia dotyczące zakazu konkurencji dla umowy agencyjnej.

Co to jest umowa agencyjna?

Trzeba tu przypomnieć, co to jest umowa agencyjna. Umowa agencyjna dotyczy sytuacji, w której przedsiębiorca pośredniczy za wynagrodzeniem, przy zawieraniu umów z klientami na rzecz drugiego przedsiębiorcy.

Warto pamiętać, że nawet jeśli przedsiębiorcy nie podpisali zakazu konkurencji, to przedsiębiorcy muszą działać uczciwie wobec siebie. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, że jeden z przedsiębiorców dopuści się czynów nieuczciwej konkurencji. Chodzi tu choćby o naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa.

CZYTAJ TAKŻE: Faktury z KSeF. Ile to kosztuje?

To wszystko wskazuje na fakt, że zapisy w umowie muszą bardzo dokładnie określać zasady współpracy i to, co każda ze stron może robić. Dozwolone jest określenie terytorium, które jest objęte zakazem konkurencji, a także rodzaj produktu. Mało tego. Czasem stwierdza się również, że działalnością konkurencyjną jest nie tylko świadczenie usług czy sprzedaż konkretnych towarów, ale i zatrudnienie u konkurencji albo udziały w konkurencyjnych spółkach.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Ulga na złe długi – warunki skorzystania z ulgi na podatek od niezapłaconych faktur dla PIT, CIT i VAT

Ulga na złe długi to sposób na odzyskanie podatku od niezapłaconych faktur przychodowych. Jest instrumentem, który ma chronić wierzycieli. Spójrzmy, na czym polega i...

Koncesja na alkohol – ile kosztuje, kto ją wydaje? Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych??

Koncesja na alkohol to potoczna nazwa zezwolenia  na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych. Kwestie dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych reguluje ustawa z 26 października 1982 r....

Czy spółka komandytowo-akcyjna się opłaca?

Spółka komandytowo-akcyjna to spółka osobowa, która łączy w sobie cechy spółki komandytowej i spółki akcyjnej. Nie ma osobowości prawnej, ale ma zdolność prawną i...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!