Jaka jest ważność podpisu elektronicznego? Sprawdź, czy musisz czasowo odnawiać podpisy na dokumentach. Od czego zależy data ważności podpisu?
Jeśli interesuje cię ważność podpisu elektronicznego, musisz wiedzieć, że kwalifikowany podpis elektroniczny jest równy odręcznemu podpisowi w zakresie uwiarygodnienia dokumentów. Jednak certyfikat, który potwierdza ten podpis, ma swoją określoną datę ważności. Z tego powodu należy go regularnie odnawiać, zachowując przy tym margines bezpieczeństwa.
Spis treści
Kto wydaje podpis elektroniczny?
Za wydanie i zweryfikowanie tożsamości osoby posługującej się podpisem elektronicznym odpowiada dostawca usług zaufania. Dlatego jest to wiarygodne narzędzie uwierzytelniające. Poznaj ważność podpisu elektronicznego.
Ważność podpisu elektronicznego
W przypadku kwalifikowanego podpisu elektronicznego data ważności może być różna, od kilku dni, aż do kilku lat. Widełki te są jednoznacznie określone przez jego dostawcę. Przykładowo Autenti Short Term ma okres ważności 1 miesiąc, a SimpySign ma okres ważności: 1 rok, 2 lub 3 lata, co podlega wyborowi.
Jeżeli podpis elektroniczny zostanie użyty po jego terminie, będzie on nieważny, ponieważ nieważny będzie także certyfikat kwalifikowany.
Jednocześnie należy pamiętać, że podpis, który złożony został na mocy ważnego certyfikatu kwalifikowanego, ma nadal moc, pomimo wygaśnięcia samego certyfikatu. Pojawia się wówczas problem, ponieważ systemy informatyczne powołane do weryfikacji podpisu nie mogą sprawdzić jego ważności. To komplikuje cały proces i dlatego warto pilnować wszystkich dat ważności i regularnie przedłużać termin posiadanego już podpisu.
Jak odnowić certyfikat kwalifikowany?
Certyfikat kwalifikowany należy odnowić przed dniem, kiedy traci on swoją ważność. W celu odnowienia certyfikatu nie jest niezbędna kolejna weryfikacja tożsamości.
Z przyczyn praktycznych zaleca się, aby do odnowienia ważności certyfikatu przystąpić na co najmniej 14 dni przed jego wygaśnięciem. Dzięki temu unikniesz ewentualnych kosztów, jeżeli zdąży on wygasnąć. Pamiętaj, że wówczas musisz wyrobić nowy, a więc przejść całą procedurę.
Jednak te 14 dni to tylko pragmatyczna sugestia, ponieważ odnowiony certyfikat kwalifikowany może mieć okres ważności, który zacznie się do 60 dni od chwili jego wydania. Oznacza to, że cały proces można przejść jeszcze szybciej. W ten sposób zyskasz spokojną głowę, bo certyfikat odnowisz jeszcze w momencie ważności poprzedniego i automatycznie zastąpisz jeden drugim, bez chwili przerwy.
W procesie odnawiania certyfikatu kwalifikowanego istotne jest to, że nie można tego procesu przeprowadzić, posługując się niektórymi przeglądarkami internetowymi. Należy do nich Internet Explorer oraz Mozilla Firefox w wersji poniżej 69, która nie jest wspierana dla systemu Linux.
Odnowienie certyfikatu podpisu elektronicznego jest usługą płatną, ale korzystniejszą niż zakup nowego certyfikatu.
Kiedy nie można odnowić certyfikatu podpisu elektronicznego?
Istnieją sytuacje, kiedy odnowienie certyfikatu podpisu elektronicznego nie jest możliwe. Jedną z bardziej popularnych jest niedopełnienie terminów, co powoduje wygaśnięcie certyfikatu.
Należy wyrobić nowy certyfikat również wówczas, kiedy:
- zmieniły się widoczne na nim dane, takie jak nazwisko, numer PESEL,
- zmienił się dokument tożsamości (zmiana dowodu osobistego na paszport lub odwrotnie, a także zmiana identyfikatora, czyli na przykład nastąpiła wymiana dowodu osobistego).
W przypadku certyfikatu firmowego będzie to także zmiana NIP-u albo REGON-u danego podmiotu. Nie można również odnowić certyfikatu SHA-1 z identyfikatorem BRAK lub „-”.
Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl. |