Strona główna Blog Strona 13

Jak obliczyć podatek dochodowy PIT w 2024 roku? Skala podatkowa, podatek liniowy i ryczałt

0
jak obliczyć podatek dochodowy

Jakie są formy opodatkowania i stawki podatkowe? Jak obliczyć dochód i podstawę opodatkowania? Przedstawiamy najważniejsze informacje, które powinien znać każdy przedsiębiorca. Sprawdź, jak obliczyć podatek dochodowy.

Wpływ formy opodatkowania na to, jak obliczyć podatek dochodowy PIT

Osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą lub wspólnicy spółek cywilnej, jawnej i partnerskiej, mogą wybrać formę opodatkowania swoich dochodów/przychodów i rozliczyć PIT:

  • na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej ze stawkami 12% od 120 000 zł dochodu i 32% powyżej tej kwoty, podstawowa forma opodatkowania;
  • podatkiem liniowym, z jednolitą stawką podatkową wynoszącą 19%;
  • ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to uproszczona forma opodatkowania działalności, która jest dostępna tylko dla niektórych przedsiębiorców, stawki podatku zależą od rodzaju prowadzonej działalności i wahają się od 2% do 17%, z ryczałtu mogą skorzystać m.in. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, przedsiębiorstwa w spadku, które nie przekroczyły limitu 2 mln euro przychodu w poprzednim roku podatkowym.
  • kartą podatkową. To opcja dostępna tylko dla podatników, którzy korzystali z niej przed rokiem 2022. Kwota podatku jest stała i wynika z decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego, a stawki są określone kwotowo w ustawie. Osoby, które rozpoczynają działalność gospodarczą, nie mogą wybrać karty podatkowej.
Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Stawka opodatkowania a podatek dochodowy CIT?

Osoby prawne i niektóre jednostki organizacyjne płacą podatek CIT. Podstawowa stawka CIT wynosi 19% podstawy opodatkowania. Ze stawki 9% podstawy opodatkowania przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych mogą skorzystać:

  • mali podatnicy (poniżej 2 mln euro przychodów ze sprzedaży za poprzedni rok);
  • firmy rozpoczynające działalność w danym roku podatkowym.

Rozliczenie podatku CIT składa się do końca 3 miesiąca roku następnego po roku podatkowym. Jeżeli rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to termin rozliczenia i wpłacenia podatku mija 31 marca. W trakcie roku podatkowego podatnik nie składa deklaracji podatkowych, a jedynie wpłaca zaliczki do 20 dnia każdego miesiąca.

Jak obliczyć podstawę opodatkowania za 2023 rok?

Podstawa opodatkowania to kwota, od której oblicza się należny podatek. W przypadku podatku dochodowego, podstawę opodatkowania obliczamy, pomniejszając dochód o zgodne z prawem odliczenia.

Podstawa opodatkowania na skali podatkowej (opodatkowanie na zasadach ogólnych)

Od kwoty przychodu należy odjąć koszty, aby otrzymać kwotę dochodu, a następnie od dochodu odjąć możliwą do rozliczenia stratę z lat ubiegłych oraz sumę zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w danym roku podatkowym (o ile nie były zaliczane do kosztów w KPiR); otrzymana podstawa opodatkowania zaokrąglana jest do pełnych złotych.

Podstawa opodatkowania przy podatku liniowym

Podstawę opodatkowania oblicza się odejmując od przychodu koszty jego uzyskania. Otrzymany dochód pomniejsza się o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne, możliwą do rozliczenia stratę z lat ubiegłych oraz zapłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne (o ile nie były zaliczane do kosztów w KPiR a składki zdrowotne nie przekroczyły limitu 10 200 zł).

Podstawa opodatkowania na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

Zsumowane przychody osiągnięte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy pomniejszyć o straty z lat ubiegłych, składki na ubezpieczenie społeczne oraz 50% składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłacone w roku podatkowym, a otrzymaną kwotę zaokrąglić do pełnych złotych.

Podstawa opodatkowania służy do obliczenia podatku należnego za cały rok.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Drugi próg podatkowy – ile wynosi i jak go obliczyć? 
  2. Najważniejsze informacje o podatku dochodowym od osób prawnych CIT
  3. Nowa tabela stawek ryczałtu w 2024 roku 
  4. Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? 10 pomysłów 
  5. Roczne rozliczenie PIT za 2023 w 2024 roku – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online

Jak obliczyć podatek dochodowy PIT w 2024 roku?

Podatek obliczany jest w zależności od wybranej formy opodatkowania dochodu/przychodu. Spójrzmy, jak wyliczyć kwotę, którą należy wpłacić do urzędu skarbowego.

Jak obliczyć podatek dochodowy na zasadach ogólnych?

Przedsiębiorca stosujący skalę podatkową mnoży podstawę opodatkowania przez 12% do 120 000 zł dochodu i przez 32% powyżej tej kwoty. Od podatku należnego należy odjąć zapłacone zaliczki z poprzednich miesięcy i kwotę zmniejszającą podatek (3600 zł). Kwota podatku za dany okres rozliczeniowy zaokrąglana jest do pełnych złotych.

Jak obliczyć podatek liniowy?

Osoba płacąca podatek liniowy mnoży podstawę opodatkowania przez 19% stawkę i w ten sposób otrzymuje podatek należny za cały rok. Od tej kwoty odejmuje zaliczki zapłacone w poprzednich miesiącach, aby wyliczyć kwotę podatku za dany okres rozliczeniowy.

Jak obliczyć wysokość podatku w przypadku ryczałtu?

W przypadku ryczałtu, podstawa opodatkowania mnożona jest przez daną stawkę. Stawki opublikowane są w załączniku do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedsiębiorca wybiera stawkę właściwą dla prowadzonej działalności (2% –17%).

Jak obliczyć podatek dochodowy CIT w 2024 roku?

Podatnicy płacący CIT odejmują od przychodów firmy koszty ich uzyskania, a po otrzymaniu dochodu stosują odpowiednią stawkę podatkową, czyli 19% lub 9%. W ciągu roku podatkowego mają obowiązek wpłacać zaliczki miesięczne lub kwartalne.

Podatnik CIT ma możliwość obniżenia dochodu o kwotę ewentualnej straty poniesionej z tytułu prowadzonej działalności (jednorazowo lub w ciągu kolejnych 5 lat). Ustawa o CIT daje też prawo do odliczeń m.in. z tytułu darowizn na rzecz organizacji pożytku publicznego czy darowizny na cele kultu religijnego (w obu przypadkach obowiązuje limit do 10% w stosunku do dochodu).

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii Rozliczanie podatku.

PIT-R – informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich

0
pit r

PIT-R to specjalny rodzaj formularza PIT, który jest załącznikiem do druku PIT-11 (nie jest składany samodzielnie). To informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia przez niego obowiązków społecznych i obywatelskich w danym roku podatkowym. Wypełniają go i przekazują płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Załącznik PIT-R do deklaracji PIT-11

Na PIT-R wykazuje się przychody z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, w tym diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem oraz diety i kwoty stanowiące zwrot kosztów do wysokości 3000 zł miesięcznie.

Czym są te obowiązki społeczne i obywatelskie? To element czynności związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Najczęściej dotyczy to stanowiska prezydenta miasta, burmistrza, wójta czy radnego gminnego, powiatowego lub wojewódzkiego oraz osób, którym zlecono określone czynności (np. biegłym w postępowaniu sądowym, administracyjnym czy dochodzeniowym) i uczestników komisji powoływanych przez organy administracji państwowej lub samorządowej.

Jeżeli PIT-R zawiera wyłącznie kwoty zwolnione z podatku, płatnik nie musi sporządzać PIT-11. Jego obowiązkiem jest przekazanie podatnikowi i organowi skarbowemu PIT-R z wyszczególnionymi kwotami zwolnionymi z podatku.

PIT-R należy przekazać elektronicznie do urzędu skarbowego do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Podatnikowi przekazywany jest do końca lutego, elektronicznie lub w formie drukowanej.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak wypełnić PIT-R za 2023 rok?

PIT-R składa się z pięciu danych autoryzacyjnych płatnika, które należy podać:

A – miejsce (urząd skarbowy, do którego adresowana jest informacja) i cel składania informacji (złożenie lub korekta);

B – dane identyfikacyjne płatnika PIT (pełna nazwa);

C – dane identyfikacyjne podatnika (identyfikator NIP lub PESEL, pierwsze imię, nazwisko, data urodzenia);

D – informacja o kwotach wypłaconych podatnikowi (miesiąc, za który dokonano wypłaty, kwota wypłacona, kwota wolna od podatku dochodowego oraz kwota po odliczeniu kwot wolnych od podatku);

E – podpis podatnika lub osoby odpowiedzialnej za obliczenie i pobranie podatku/pełnomocnika płatnika.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej na temat deklaracji służących do rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych przeczytasz w kategorii PIT.

Ulga na dziecko w PIT za 2024 rok. Limity dochodów. Komu przysługuje zwrot z ulgi prorodzinnej w 2025?

0
ulga na dziecko

:Ulga prorodzinna, czyli ulga na dziecko, jest prawdopodobnie najbardziej popularną ulgą podatkową w Polsce. Na jakich zasadach można z niej skorzystać w 2025 roku? Oto najważniejszej informacje dla rodziców i opiekunów.

Prawo do ulgi przysługuje rodzicom, opiekunom prawnym lub osobom, które pełnią funkcję rodziny zastępczej i uzyskały dochody opodatkowane według skali podatkowej. Trzeba jednak pamiętać o ograniczeniach. Dla osób wychowujących jedno małoletnie dziecko, ulga przysługuje, jeżeli ich dochody nie przekroczyły w roku podatkowym limitu:

  • 112 000 zł – dla osób w związku małżeńskim lub samotnie wychowujących;
  • 56 000 zł – dla osób niepozostających w związku małżeńskim.

Limitów nie ma przy wychowywaniu dwójki lub więcej dzieci.

Wysokość ulgi na dziecko w 2025 roku

W 2025 roku ulga na dziecko wynosi na:

  • jedno dziecko – 92,67 zł miesięcznie, 1112,04 zł rocznie. Ulga przysługuje, jeśli dochód podatnika nie przekroczył 56 000 zł (112 000 zł dla małżonków);
  • dwoje dzieci – po 92,67 zł miesięcznie, po 1112,04 zł rocznie na każde dziecko. Dochody rodziców nie mają wpływu na prawo do ulgi;
  • troje dzieci – po 92,67 zł miesięcznie na pierwszą dwójkę dzieci, 166,67 zł na trzecie dziecko, rocznie to po 1112,04 zł na pierwsze i drugie dziecko i 2000,04 zł na trzecie dziecko. Dochody rodziców nie wpływają na prawo do ulgi;
  • co najmniej czworo dzieci – po 92,67 zł miesięcznie na pierwszą dwójkę dzieci, 166,67 zł na trzecie, po 225 zł na czwarte i każde kolejne. Rocznie to po 1112,04 zł na pierwszą dwójkę dzieci, 2000,04 zł na trzecie i po 2700 zł na czwarte i każde kolejne. Dochody rodziców nie wpływają na prawo do ulgi.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Do jakiego wieku dziecka można skorzystać z ulgi prorodzinnej?

Ulga prorodzinna przysługuje na dzieci:

  • małoletnie (do ukończenia 18 roku życia),
  • pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia, pod warunkiem że kontynuują one edukację i nie uzyskały w poprzednim roku dochodów wyższych niż dwunastokrotność kwoty renty socjalnej (21 371,52 zł),
  • niepełnosprawnego, otrzymującego zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, bez względu na wiek. Prawo do ulgi kończy się, jeżeli dziecko wstąpiło w związek małżeński lub zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie.

Naliczana jest proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których spełnione są warunki do jej uzyskania.

Ulga na dziecko pełnoletnie

Prorodzinna ulga od PIT przysługuje na dziecko do ukończenia 25 roku życia, które nadal się uczy, a jego ewentualny dochód nie przekroczył rocznego limitu.

Ulga na dziecko pełnoletnie jest uzależniona od dochodów rodziców, jeśli wychowują oni tylko jedno dziecko. W przypadku wychowywania dwojga lub więcej dzieci, ulga nie jest ograniczona dochodem rodziców. Ulga na dziecko pełnoletnie wynosi 92,67 zł miesięcznie (1112,04 zł rocznie) na każde dziecko. Ulga ta jest odliczana od podatku należnego w zeznaniu podatkowym PIT-36 lub PIT-37.

Należy pamiętać, że rodzic lub opiekun prawny dziecka musi przedstawić zaświadczenie o uczęszczaniu dziecka do szkoły, aby skorzystać z ulgi.

Ulga na dziecko niepełnosprawne

Ulga na dziecko niepełnosprawne przysługuje rodzicom/opiekunom prawnym dziecka z niepełnosprawnością bez względu na wiek dziecka. Warunek: musi ono otrzymywać zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną. Ulga na dziecko niepełnosprawne wynosi tyle samo, co na pozostałe dzieci (konkretne kwoty podaliśmy wyżej). Przestaje przysługiwać jeśli dziecko wstąpiło w związek małżeński lub przebywa w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie.

Ulga na dziecko niepełnosprawne jest odliczana od wysokości podatku, a nie od dochodu. Jeśli podatku nie wystarczy do odliczenia pełnej kwoty ulgi, podatnik może otrzymać dodatkowy zwrot ulgi, który jest limitowany sumą zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Aby korzystać z ulgi na dziecko niepełnosprawne, podatnik składa zeznanie podatkowe PIT-36 lub PIT-37 i dołączyć informację PIT/O z numerem PESEL dzieci niepełnosprawnych oraz kwotą ulgi do odliczenia.

Uwaga! Od 2024 roku (w rozliczeniach za 2023 r.) ulga na dziecko niepełnosprawne NIE JEST ograniczona dochodem rodziców, nawet jeśli wychowują oni tylko jedno dziecko.

Ulga na dziecko – limit dochodu rodziców

Limit dochodu, który uprawnia do skorzystania z ulgi na dziecko, zależy od liczby i wieku dzieci oraz sytuacji rodziny. W 2025 roku limit dochodu wynosi:

  • dla rodziców/opiekunów wychowujących jedno dziecko, limit to 56 000 zł w rozliczeniu indywidualnym i 112 000 zł w rozliczeniu łącznym;
  • dla rodziców/opiekunów wychowujących co najmniej dwoje dzieci czy też dziecko niepełnosprawne, limit dochodu nie ma znaczenia i mogą skorzystać z ulgi bez względu na wysokość zarobków;
  • jeśli rodzice nie są małżonkami, ale wspólnie wychowują dziecko, limit dochodu to 56 000 zł dla każdego z nich. Jeśli jeden z nich przekroczy ten limit, ulgę może odliczyć drugi rodzic, o ile jego dochód nie przekroczył limitu.

Do obliczenia limitu należy uwzględnić dochody opodatkowane według skali podatkowej, z kapitałów pieniężnych, działalności gospodarczej oraz z zagranicy. Nie należy uwzględniać dochodów dziecka, chyba że jest ono pełnoletnie i uczące się – wtedy jego dochód nie może przekroczyć 21 371,52 zł. Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy dziecko jest objęte ulgą dla młodych.

Komu nie przysługuje ulga na dziecko?

Nie każdy podatnik będzie beneficjentem ulgi prorodzinnej. Preferencja nie przysługuje osobom, które:

  • są pozbawione władzy rodzicielskiej nad dzieckiem;
  • uzyskują dochody opodatkowane 19% podatkiem liniowym, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub kartą podatkową (chyba że uzyskują także dochody opodatkowane według skali podatkowej);
  • mają jedno dziecko i przekraczają limit dochodu w wysokości 56 000 zł (w przypadku rozliczenia indywidualnego) lub 112 000 zł (w przypadku rozliczenia łącznego z małżonkiem);
  • mają pełnoletnie dziecko, które nie uczęszcza do szkoły/na uczelnię lub uzyskało dochody wyższe niż 21 371,52 zł  brutto w roku podatkowym (z wyjątkiem renty rodzinnej);
  • mają pełnoletnie dziecko, które zawarło związek małżeński.

Jak rozliczyć ulgę na dziecko w zeznaniu podatkowym za 2024 rok?

Ulga na dziecko w PIT to odliczenie podatkowe, które przysługuje:

  • rodzicom,
  • opiekunom prawnym,
  • lub rodzicom zastępczym,

którzy wychowują dzieci spełniające określone warunki.

Ulga ta zależy od liczby dzieci, ich wieku, sytuacji życiowej i dochodów rodziców. Aby skorzystać z ulgi, podatnik musi złożyć zeznanie podatkowe PIT-36 lub PIT-37. Do niego należy dołączyć informację PIT/O, w której poda dane o dzieciach i wysokości ulgi.

Podatnik musi również posiadać dokumenty potwierdzające prawo do ulgi, takie jak:

  • odpis aktu urodzenia dziecka,
  • zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły,
  • orzeczenie o niepełnosprawności.

Korekta PIT-37 a ulga na dziecko

Korekta PIT-37 to możliwość poprawienia błędów lub uzupełnienia brakujących informacji w zeznaniu podatkowym PIT-37. Dotyczy ona również ulgi prorodzinnej. Jeśli oryginalnie nie skorzystałeś z ulgi na dziecko, złóż deklarację ponownie, oznaczając korektę, jako cel złożenia.

Korekty możesz dokonać w usłudze Twój e-PIT, bez względu na to, w jakiej formie złożyłeś oryginalną deklarację.

Korekta PIT-37 może być złożona przez 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin na jego złożenie.

Dodatkowy zwrot ulgi na dziecko w przypadku jej niewykorzytania

Z zasady ulga na dziecko przysługuje podatnikowi, który uzyskał w danym roku podatkowym jakikolwiek dochód opodatkowany według skali podatkowej i złożył zeznanie podatkowe PIT-36 lub PIT-37. Są jednak wyjątki i podatnik ma prawo do tzw. dodatkowego zwrotuz tytułu ulgi na dziecko, nawet jeśli nie płaci podatku.

Zwrot niewykorzystanej ulgi dotyczy podatników, którzy:

  • nie płacą podatku z uwagi na kwotę wolną od podatku;
  • nie płacą podatku ze względu na zwolnienie dla podatników wychowujących co najmniej czworo dzieci (tzw. PIT-0 dla rodzin 4+);
  • płacą podatek, ale jest on niższy niż kwota przysługującej ulgi na dziecko.

W takich przypadkach podatnik może uzyskać dodatkowy zwrot ulgi na dziecko w ramach zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Rozliczenie małżonków osobno a ulga na dziecko

Jeśli małżonkowie decydują się na odrębne zeznania podatkowe, każdy z nich może odliczyć ulgę na dziecko (o ile spełnia warunki). Muszą wpisać w załączniku PIT/O kwotę, którą odlicza od podatku – podzielić ją równe części lub w dowolnej proporcji. Jeśli małżonkowie nie ustalą inaczej, ulga na dziecko przysługuje w częściach równych.

Czy rozwiedzieni rodzice mogą skorzystać z ulgi na dziecko?

Rodzice, którzy są rozwiedzeni lub w separacji, mogą uzgodnić między sobą, w jakiej proporcji skorzystają z ulgi na dziecko. Jeśli nie ustalą inaczej (np. nie mogą dojść do porozumienia), ulga przysługuje każdemu z nich w częściach równych. Warunkiem podziału ulgi jest to:

  • że dziecko ma to samo miejsce zamieszkania co oboje rodziców lub
  • że rodzice wspólnie wykonują władzę rodzicielską po rozwodzie, lub separacji (tzw. opieka naprzemienna).

Jeśli dziecko zamieszkuje tylko z jednym z rodziców, to tylko ten rodzic ma prawo do odliczenia 100% ulgi na dziecko.

Rozlicz podatek z Małą Księgowością

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej o rozliczaniu podatku dochodowego i dostępnych ulgach przeczytasz w kategorii Rozliczanie podatku.

Kto może dołączyć do Pracowniczego Programu Emerytalnego? Czym PPE różni się od PPK?

0
pracowniczy program emerytalny

Na czym polega Pracowniczy Program Emerytalny? Kto nie skorzysta z jego dobrodziejstw? Kiedy można wypłacić pieniądze z PPE? Czy jest on lepszy od Pracowniczych Planów Kapitałowych? Odpowiedzi zebraliśmy w naszym przewodniku po PPE.

Jak działa Pracowniczy Program Emerytalny (PPE)?

Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) to forma dobrowolnego grupowego oszczędzania na emeryturę, w której uczestniczą pracodawca i pracownik. Polega na gromadzeniu środków przez pracodawcę i pracownika na indywidualnym rachunku uczestnika.

Oto jak wygląda mechanizm działania PPE: 

  1. Pracodawca finansuje składkę podstawową, która nie może przekroczyć 7% wynagrodzenia pracownika.
  2. Pracownik może dokładać składkę dodatkową (za pośrednictwem zakładu pracy) w maksymalnej wysokości 35 208 zł (w 2024 r.).
  3. Środki z PPE są inwestowane w fundusze emerytalne, ubezpieczenia na życie lub zarządzanie zagraniczne.
  4. Wypłata z PPE następuje po osiągnięciu przez uczestnika 60 lub 55 lat, jeżeli uczestnikowi przyznano emeryturę.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

PPE może być prowadzony w formie:

  • funduszu emerytalnego,
  • umowy o wnoszenie przez pracodawcę składek pracowników do funduszu inwestycyjnego,
  • umowy grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń w formie grupowego ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym,
  • zarządzania zagranicznego.

Aby utworzyć PPE, pracodawca musi zawrzeć umowę zakładową z reprezentacją pracowników, umowę z instytucją finansową lub towarzystwem emerytalnym oraz zarejestrować program w Komisji Nadzoru Finansowego.

PPE zostanie uruchomiony jeżeli udział w programie zadeklaruje przynajmniej 50% pracowników lub ⅓ w przypadku firm zatrudniających ponad 500 osób.

Kto może oszczędzać w ramach PPE?

Trzeba pamiętać, że z PPE mogą skorzystać osoby:

  • zatrudnione na podstawie umowy o pracę, wykonujące pracę na podstawie umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług;
  • w wieku poniżej 70 lat;
  • ze stażem pracy u danego pracodawcy wynoszącym minimum 3 miesiące (o ile umowa zakładowa nie stanowi inaczej);
  • posiadające status właściciela firmy wprowadzającej program dla swoich pracowników (prowadzące działalność gospodarczą oraz wspólnicy spółek);
  • będące członkami rady nadzorczej.

Jedną z głównych cech PPE jest dobrowolność (zarówno pracodawca, jak i pracownik decydują, czy chcą przystąpić do programu). Spójrzmy na pozostałe szczegóły działania Pracowniczych Programów Emerytalnych.

Ile na PPE płaci pracownik, a ile pracodawca?

Za PPE płaci przede wszystkim pracodawca. Finansuje składkę podstawową, która ma prawo sięgnąć 7% wynagrodzenia pracownika. Pracodawca ponosi również koszty administracji i funkcjonowania PPE.

Pracownik może natomiast złożyć do pracodawcy wniosek o potrącanie wskazanej kwoty z wynagrodzenia i przekazywanie jej na PPE. W 2024 roku to maksymalnie 35 208 zł (dla porównania w 2023 roku było to 31 207,50 zł).

Pracodawca ma obowiązek przedstawienia oferty utworzenia programu zawierający projekt umowy zakładowej, warunki umowy z instytucją finansową lub statutem towarzystwa emerytalnego oraz statut funduszu emerytalnego.

Jak się liczy PPE?

Aby obliczyć wysokość środków zgromadzonych w PPE, należy uwzględnić następujące dane:

  • wysokość miesięcznych zarobków (zł brutto);
  • wysokość składki podstawowej (%) – to część wynagrodzenia, którą pracodawca odprowadza na rzecz pracownika do PPE;
  • wysokość składki dodatkowej (zł) – to kwota, którą pracownik może dobrowolnie wpłacać do PPE;
  • liczbę lat, w których odprowadzana jest składka do PPE;
  • zakładany roczny wzrost wartości jednostki uczestnictwa do momentu wypłaty jednorazowej lub pierwszej raty (%).

Aby obliczyć przyszłą wartość kapitału zgromadzonego w programie, najłatwiej skorzystać z kalkulatora PPE lub samodzielnie wykonać obliczenia.

Spójrzmy na prosty przykład pracownika, który zarabia miesięcznie 8000 zł brutto. W zakładzie pracy wysokość składki podstawowej to 3%, a zatrudniony postanowił dołożyć do niej 300 zł miesięcznie. 

Załóżmy, że składka na PPE będzie odprowadzana przez 30 lat. Przy 5% rocznym wzroście wartości jednostki uczestnictwa do momentu wypłaty jednorazowej lub pierwszej raty i rocznej waloryzacji wynagrodzenia w tej samej wysokości oraz 15 latach, w jakich ma być wypłacane miesięczne świadczenie z PPE, to wysokość zebranego kapitału z tytułu PPE i jednorazowa wypłata wyniesie 622 056 zł. Natomiast wysokość miesięcznej wypłaty to ok. 3 455 zł.

Jak sprawdzić ile mam środków na PPE?

Pracownik, który chce sprawdzić ile ma środków na PPE, musi zalogować się do swojego rejestru online prowadzonego przez instytucję finansową, w której gromadzone są oszczędności.

W rejestrze można sprawdzić wartość swoich oszczędności, historię wpłat i transakcji, zysk z inwestycji oraz szczegóły rejestru. 

Raz w roku zarządzający ma obowiązek przygotować informację o świadczeniu emerytalnym z najważniejszymi danymi, w tym wartością zgromadzonych środków. Pracownik może też samodzielnie złożyć wniosek o udzielenie informacji o wartości zgromadzonych środków.

Pracowniczy Program Emerytalny – logowanie

Aby sprawdzić, ile środków uzbierało się na PPE, należy zalogować się do swojego rejestru online. Szczegółowe informacje o dostępie do serwisu przekazuje pracodawca. Firmy uczestniczące w PPE często korzystają z oferty instytucji finansowych, które m.in. udostępniają im system do obsługi programu.

Czy od Pracowniczego Programu Emerytalnego płaci się podatek?

Wypłata z PPE jest zwolniona od podatku, jeśli jest związana z realizacją celu programu, czyli zapewnieniem uczestnikowi źródła utrzymania i bezpieczeństwa finansowego w okresie emerytalnym. 

Osoba wypłacająca środki z PPE po osiągnięciu 60 roku życia lub 55. roku życia (dla osób z prawem do wcześniejszej emerytury) nie zapłaci 19% podatku od zysków kapitałowych, czyli tzw. podatku Belki. 

Wypłaty nie trzeba wykazywać w rocznej deklaracji za podatek dochodowy. Jednak składki wpłacane do PPE podlegają opodatkowaniu. Składka podstawowa, którą finansuje pracodawca, stanowi przychód pracownika i jest opodatkowana według zasad ogólnych. Składka dodatkowa, którą dobrowolnie wpłaca pracownik, jest potrącana z jego wynagrodzcenia po odprowadzeniu podatku.

Jeżeli podatnik przenosi środki z PPE na Indywidualne Konto Emerytalne lub na inny PPE (to wypłata transferowa), to nie zapłaci podatku Belki, pod warunkiem że spełni warunki wypłaty z tych programów.

Wypłata środków z PPE

Pieniądze z Pracowniczego Programu Emerytalnego (PPE) można wypłacić:

  • po osiągnięciu 60. roku życia lub 55. roku życia, jeśli przysługuje prawo do wcześniejszej emerytury;
  • w przypadku likwidacji PPE lub zmiany pracodawcy, jeśli pracownik nie wskaże innego PPE lub IKE, do którego chce przenieść środki;
  • po śmierci uczestnika, na wniosek osoby uprawnionej do otrzymania środków.

Wypłata środków z PPE przed osiągnięciem wieku emerytalnego jest możliwe, jednak wiąże się z pewnymi konsekwencjami. Konieczne będzie zapłacenie podatku od zysków kapitałowych (19%), a 30% składek trafi na konto w ZUS.

Ile trwa transfer z PPE? Wypłata transferowa – na Indywidualne Konto Emerytalne (IKE) lub do innego programu – jest dokonywana w terminie nie dłuższym niż miesiąc od dnia złożenia wniosku przez uczestnika (art. 43 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych).

Pracowniczy Program Emerytalny – rezygnacja

Pracownik, który chce zrezygnować z PPE powinien złożyć pisemną deklarację. Robi to za pośrednictwem pracodawcy lub bezpośrednio do zarządzającego PPE.

Rezygnacja z PPE jest skuteczna od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik złożył deklarację.

Uwaga! Wypłata transferowa z programu nie może nastąpić w przypadku, gdy uczestnik pozostaje w stosunku pracy z pracodawcą prowadzącym ten program. Wyjątkiem jest likwidacja programu.

Rezygnacja z PPE nie oznacza utraty środków zgromadzonych w programie. Można je wypłacić lub przenieść do innego programu (IKE lub PPK), zgodnie z warunkami określonymi w umowie zakładowej i ustawie o PPE.

Czy warto przystąpić do Pracowniczego Programu Emerytalnego? Co jest lepsze: PPK czy PPE?

Z zasady PPE jest programem, który daje większą swobodę i korzyści podatkowe (wśród nich zwolnienie z podatku Belki i możliwość dziedziczenia środków), ale wymaga większego zaangażowania i długoterminowego planowania. Pracownicze Plany Kapitałowe to program, który gwarantuje powszechność i dostępność, ale narzuca większe ograniczenia i obciążenia podatkowe.

Oto porównanie PPK i PPE:

  • PPE jest programem nieobowiązkowym, natomiast PPK jest programem obowiązkowym dla pracodawcy, ale dobrowolnym dla pracownika. Pracodawca tworzy PPK, pracownik jest do niego automatycznie zapisywany, jednak może z niego zrezygnować;
  • PPE jest programem bardziej elastycznym pod względem formy, wysokości składek i polityki inwestycyjnej, w PPK pracodawca sam wybiera zarządzającego spośród dostępnych na rynku, a wysokość składek i polityka inwestycyjna są określone ustawowo;
  • PPE jest programem korzystniejszym podatkowo dla pracownika, bo w PPK wpłaty finansowane przez pracodawcę stanowią przychód pracownika, a od wypłaty środków z PPE nie płaci się 19-proc. podatku (po 60 lub 55 roku życia);
  • PPE jest programem bardziej angażującym dla pracownika, który zobowiązuje się do oszczędzania na emeryturę przez cały okres zatrudnienia u danego pracodawcy. Przystąpienie do PPK nie oznacza, że pracownik musi oszczędzać na emeryturę przez cały okres zatrudnienia.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii Kadry.

Kto ma obowiązek złożenia informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski IFT-2R?

0
ift-2r

Deklaracja IFT-2R to formularz, który służy do informowania urzędu skarbowego o należnościach wypłaconych zagranicznym kontrahentom. Poznaj zasady i terminy wypełnienia deklaracji. Dowiedz się gdzie i komu ją wysłać. Oto najważniejsze informacje o IFT-2R w pigułce.

Deklaracja IFT-2R jest informacją o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Polski.

Kto składa deklarację IFT-2R?

Deklarację IFT-2R składają przedsiębiorcy, w tym:

osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,

spółki osobowe,

spółki prawa handlowego,

którzy w trakcie roku kalendarzowego wypłacili zagranicznemu kontrahentowi wynagrodzenie z tytułu świadczeń i usług niematerialnych. Dotyczy więc firm, które dokonały tzw. importu usług.

Deklarację należy złożyć w urzędzie skarbowym do 31 marca za rok poprzedni. Składamy odrębne deklaracje dla każdego zagranicznego odbiorcy. Mamy obowiązek przekazać ją również kontrahentowi, którego dotyczy.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to funkcjonalny i wszechstronny program księgowy. Jest świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Czym różni się IFT-2 od IFT-2R? Informacje o umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

FT-2 i IFT-2R to dwa różne druki informacyjne, które dotyczą wypłat wynagrodzeń dla zagranicznych kontrahentów z tytułu świadczeń i usług niematerialnych. 

IFT-2 jest informacją składaną na wniosek kontrahenta w trakcie roku podatkowego, natomiast IFT-2R jest informacją składaną po zakończonym roku podatkowym przez przedsiębiorcę, który dokonał wypłat.

Różnica dotyczy też terminu składania obu druków. IFT-2 należy przekazać kontrahentowi i urzędowi skarbowemu w terminie 14 dni od dnia otrzymania żądania, natomiast czas na złożenie IFT-2R mija 31 marca za rok poprzedni.

IFT-2 i IFT-2R mają podobne informacje, takie jak dane płatnika i odbiorcy, rodzaj i wysokość przychodu, stawkę i kwotę podatku u źródła. Jednak IFT-2R zawiera dodatkowo dane o certyfikacie rezydencji kontrahenta i umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Warto też pamiętać, że brak złożenia IFT-2 nie skutkuje sankcjami, a przedsiębiorca, który nie dopełnił obowiązku przekazania IFT-2R może być ukarany grzywną.

Którą deklarację wybrać?

IFT-1R dotyczy przychodów uzyskanych z zagranicy, a IFT-2R dotyczy wydatków poniesionych na współpracy z zagraniczną firmą: 

  • IFT-1R jest informacją składaną przez polskiego przedsiębiorcę, który otrzymał wynagrodzenie z tytułu świadczeń i usług niematerialnych od zagranicznego kontrahenta. Informację musi trafić do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w terminie do 31 stycznia za rok poprzedni;
  • IFT-2R składa polski przedsiębiorca, który wypłacił wynagrodzenie z tytułu świadczeń i usług niematerialnych zagranicznemu kontrahentowi. Informację należy złożyć do Lubelskiego Urzędu Skarbowego w terminie do 31 marca za rok poprzedni.

Jak wypełnić deklarację?

Wypełnienie IFT-2R wymaga wykonania kolejnych kroków:

  1.  części A podajemy miejsce i cel składania informacji. Należy tu wskazać: 
    1. urząd skarbowy, 
    2. rok podatkowy, 
    3. numer identyfikacyjny,
    4. rodzaj informacji (IFT-2R).
  2. Części B to dane płatnika, czyli wypłacającego należności zagranicznemu kontrahentowi: 
    1. nazwa, 
    2. adres, 
    3. NIP, 
    4. REGON, 
    5. PESEL, 
    6. numer rachunku bankowego, 
    7. numer telefonu.
  3. Część C przeznaczona jest na dane podatnika (zagranicznego kontrahenta), czyli odbiorcy należności: 
    1. nazwa, 
    2. adres, 
    3. NIP, 
    4. numer identyfikacyjny w kraju rezydencji, 
    5. kraj rezydencji, 
    6. rodzaj podmiotu,
    7. rodzaj działalności.
  4. W części D należy wykazać wartość przychodu (dochodu) i podatku u źródła, czyli:
    1. kwotę należności, 
    2. stawkę podatku, 
    3. kwotę podatku, 
    4. podstawę prawną, 
    5. datę wypłaty, 
    6. numer faktury, 
    7. numer certyfikatu rezydencji,
    8. numer umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
  5. Część E przeznaczona jest na podanie sumy kontrolnej, czyli: 
    1. podsumowanie wartości z części D dla wszystkich podatników, 
    2. podpis osoby upoważnionej do reprezentacji płatnika,
    3. datę wypełnienia formularza.

IFT-2R – jakie usługi?

Usługi, które podlegają deklaracji IFT-2R, to usługi niematerialne, które nie są związane z dostawą towarów, nieruchomości, środków transportu czy też z udziałem w spółkach.

To czy usługa podlega wykazaniu w deklaracji IFT-2R wynika z kryteriów zapisanych w art. 21 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w załączniku nr 1 do tej ustawy. 

Przykładem są usługi reklamowe, usługi licencyjne (w tym sprzedaż praw autorskich i wzorów przemysłowych), usługi badawcze (także analityczne), usługi doradcze (audytowe, szkoleniowe, konsultingowe), usługi prawne, usługi księgowe, usługi informatyczne, usługi artystyczne, turystyczne, usługi medyczne czy edukacyjne.

Warto pamiętać, że nie wszystkie usługi niematerialne podlegają deklaracji IFT-2R. Do takich wyjątków należą usługi transportowe, ubezpieczeniowe i finansowe.

IFT-2R a certyfikat rezydencji

Certyfikat rezydencji podatkowej jest dokumentem, który potwierdza, że zagraniczny kontrahent jest podatnikiem w swoim kraju rezydencji i podlega tam opodatkowaniu. Certyfikat rezydencji podatkowej może być podstawą do zastosowania zwolnienia lub obniżenia stawki podatku u źródła, jeśli Polska ma z danym krajem umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Należy pamiętać, że posiadanie certyfikatu rezydencji podatkowej nie zwalnia z obowiązku złożenia informacji IFT-2R. 

Czy IFT-2R trzeba wysłać do kontrahenta?

Tak, informację roczną należy wysłać do kontrahenta. Mówi o tym art. 26 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepisy nie regulują, w jaki sposób druk należy przekazać kontrahentowi – forma jest dowolna. IFT-2R można wysłać np. pocztą lub e-mailem.

Jak wysłać IFT-2R elektronicznie?

Aby wysłać IFT-2R elektronicznie, należy:

  • pobrać odpowiedni formularz z zakładki e-Deklaracje na stronie www.podatki.gov.pl;
  • wypełnić formularz (podając dane płatnika, podatnika, wartość przychodu/dochodu i podatku u źródła, a także inne informacje wymagane przez ustawę);
  • podpisać formularz podpisem kwalifikowanym lub danymi autoryzującymi;
  • wysłać formularz do Lubelskiego Urzędu Skarbowego za pomocą wtyczki do podpisywania i przesyłania danych XML z interaktywnych formularzy PDF, dostępnych na e-Deklaracje. Należy też pamiętać o pobraniu i zachowaniu Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).

IFT-2R – do jakiego urzędu skarbowego?

Informację IFT-2R należy złożyć do Lubelskiego Urzędu Skarbowego. Miejsce zamieszkania płatnika lub siedziby kontrahenta nie ma znaczenia. Trzeba pamiętać, że informację IFT-2R można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej za pomocą systemu e-Deklaracje.

Termin złożenia deklaracji

Termin złożenia deklaracji mija 31 marca następującego po roku podatkowym, którego informacja dotyczy.

Rozlicz się z Małą Księgowością

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej o rozliczaniu podatku dochodowego od osób prawnych przeczytasz w kategorii Rozliczanie podatku.

Kiedy dostanę zwrot podatku PIT za 2023 rok? Zobacz, jak sprawdzić status zwrotu podatku z Urzędu Skarbowego?

0
status zwrotu podatku

Jak sprawdzić zwrotu podatku? Dzięki usłudze oferowanej przez Urząd Skarbowy, dokładniej poznasz termin zwrotu. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jak to zrobić.

Rozliczenie PIT i zwrot nadpłaty podatku

Rozliczanie zeznań podatkowych za 2023 roku zaczęło się 15 lutego 2024 r. Podatnicy, którzy chcą skorzystać z usługi Twój e-PIT znajdą w niej gotowe deklaracje podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz oświadczenia PIT-OP i informacji PIT-DZ.

Termin na rozliczenie mija 30 kwietnia, jednak osoby, które zrobią to wcześniej, szybciej otrzymają zwrot nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Krajowa Administracja Skarbowa informowała, że w 2023 roku podatnicy czekali na zwrot podatku średnio 12 dni.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Gdzie można sprawdzić status zwrotu podatku?

Aby sprawdzić status zwrotu podatku, skorzystaj z usługi e-Urząd Skarbowy na stronie podatki.gov.pl. Oto kroki, które musisz wykonać:

  1. Zaloguj się do usługi e-Urząd Skarbowy (Twój e-PIT) za pomocą Profilu Zaufanego, e-Dowodu, mObywatel lub bankowości elektronicznej, ewentualnie podając Twój PESEL/NIP i kwotę przychodów.
  2. Wybierz zakładkę 'Złożone dokumenty’, a następnie 'Status zwrotu’.
  3. Zobaczysz informację o tym, czy urząd skarbowy wysłał już przelew, kiedy i na jaki rachunek (będziesz mógł też porównać zwroty z poprzednich lat).

Kiedy otrzymasz zwrot nadpłaty PIT za 2023 rok? Do 3 miesięcy oczekiwania

Czas oczekiwania na zwrot podatku zależy od formy, w jakiej złożysz swoje zeznanie podatkowe, a także od terminu, w którym to zrobisz. 

PIT wysłany elektronicznie

  • Jeśli wysłałeś PIT przed 15 lutego: zwrot dostaniesz najpóźniej do 1 kwietnia 2024 (do 45 dni).
  • Jeśli wysłałeś PIT między 15 lutego a 30 kwietnia: otrzymasz zwrot do 45 dni po dniu następującym po dniu złożenia deklaracji.
  • Nie wysłałeś PIT-u samodzielnie, został automatycznie zaakceptowany 30 kwietnia: do 30 lipca 2024 (do 3 miesięcy).
  • Posługujesz się Kartą Dużej Rodziny: do 30 dni po złożeniu deklaracji.

PIT papierowy

  • Jeśli twoja deklaracja trafiła do Urzędu Skarbowego do 15 lutego: zwrot dostaniesz do połowy maja 2024.
  • Jeśli Twoja deklaracja trafiła do Urzędu Skarbowego od 15 lutego do 30 kwietnia: zwrot dostaniesz do 3 miesięcy od dnia następującego po dniu złożenia deklaracji.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Do kiedy PIT za 2023 rok? Terminy rozliczania PIT 2024 
  2. PIT-36 – kogo dotyczy? Jak go wypełnić?
  3. Jak wypełnić PIT-37. Instrukcja krok po kroku i termin składania PIT-u 2023
  4. Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? 10 pomysłów 
  5. Poznaj Małą Księgowość Rzeczpospolitej

Zwrot podatku dla emerytów

Skarbówka zwróci nadpłacony podatek niektórym osobom pobierającym świadczenia emerytalne. Na zwrot mogą liczyć emeryci ze świadczeniami do maksymalnie 2 500 zł brutto miesięcznie, czyli 30 000 zł rocznie. Wynika to z tego, że oprócz składki zdrowotnej, od 13. i 14. emerytury potrącono również zaliczkę na podatek dochodowy PIT. To znaczy, że emeryci dostali niższe wypłaty i mogą spodziewać się zwrotu zaliczki pobranej przez ZUS lub KRUS.

Ile emeryci będą czekali na zwrot nadpłaconego podatku? Obowiązują takie same zasady, jak w przypadku innych podatników: do 45 dni w przypadku e-deklaracji i 3 miesięcy dla deklaracji papierowych.

Ile wyniesie zwrot podatku PIT dla emerytów? Najwięcej otrzymają osoby, które miały niskie świadczenia oraz rozliczały się wspólnie z małżonkami. Kwota zwrotu wyniesie od 78 zł do 413 zł.

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Więcej o rozliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych dowiesz się z kategorii PIT.

Załącznik PIT/D do PIT-37 za 2023 w 2024 roku – rozliczenie ulg mieszkaniowych

0
pit d

Korzystałeś z co najmniej jednej ulgi związanej z kredytem mieszkaniowym, spłatą pożyczki z pracy, remontem/budową domu lub systematycznym oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej? Wypełnij PIT/D – oto najważniejsze informacje na temat tego załącznika do zeznań podatkowych.

Załącznik PIT/D do deklaracji PIT za 2023 rok

PIT/D jest załącznikiem do zeznań podatkowych, w którym wykazujemy należne nam ulgi mieszkaniowe, związane z wydatkami na cele mieszkaniowe. 

PIT/D składa się z trzech części: B, C i D, które dotyczą odliczeń od dochodu, od podatku i informacji dodatkowych. 

Podatnik wypełnia i składa omawiany załącznik, jeśli korzysta z co najmniej jednej ulgi związanej z:

  • kredytem mieszkaniowym,
  • spłatą pożyczki z pracy,
  • remontem,
  • budową domu,
  • systematycznym oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej.

PIT/D dołącza się do zeznania PIT-28, PIT-36 lub PIT-37 składanego w urzędzie skarbowym (nigdy osobno).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

PIT/D – rozliczanie wydatków na cele mieszkaniowe w deklaracji PIT-37, 36 i 28

PIT/D zawiera informacje o ulgach mieszkaniowych, które w rocznym rozliczeniu PIT za 2023 stosuje się wyłącznie na zasadach praw nabytych, czyli kontynuacji wcześniejszych odliczeń. 

Podatnik odliczy w PIT/D ulgę:

  • odsetkową, czyli wydatki poniesione na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego, które nie przekraczają kwoty 374 290 zł (jeśli spłacany jest kredyt mieszkaniowy zaciągnięty w latach 2002-2006);
  • z tytułu systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej (kontynuacja praw nabytych przed 1 stycznia 2002 roku);
  • spłatę (wraz z odsetkami) kredytu bankowego lub pożyczki z pracy, otrzymanych w latach 1992-1993 na cele mieszkaniowe – kontynuacja praw nabytych przed 1 stycznia 1994 roku;
  • mieszkaniową (w tym z tytułu budownictwa wielorodzinnego na wynajem, remont, modernizację lub budowę domu), czyli odliczeń, które nie znalazły pokrycia w dochodach, przychodach lub podatku za lata ubiegłe (kontynuacja praw nabytych przed 1 stycznia 2004 roku).

Załącznik PIT/D składają wyłącznie osoby, które rozliczają nabyte w latach ubiegłych ulgi budowlane. Należy też pamiętać, że PIT/D nie jest związany z tzw. zwrotem VAT za materiały budowlane.

Jakie wydatki na cele mieszkaniowe można odliczyć od podatku dochodowego?

Odliczeń wydatków na cele mieszkaniowe można dokonać od dochodu lub od podatku, w zależności od rodzaju ulgi i sposobu opodatkowania. 

Od dochodu (przychodu) można odliczyć spłacone odsetki – jeśli inwestycja mieszkaniowa (rozpoczęta w latach 2002-2006) zakończona została dopiero w 2023 roku, to w zeznaniu za 2023 rok odliczane są odsetki od kredytu mieszkaniowego za okres od 1 stycznia 2002 roku i zapłacone od tego dnia oraz od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty 374 290 zł.

Od podatku, jeśli podatnik poniósł w 2023 r. dalsze (podlegające odliczeniu) wydatki na kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową. Kwota ta nie może przekroczyć 30% wydatków poniesionych w 2023 roku, maksymalnie 11 340 zł oraz nie więcej niż przysługujący podatnikowi limit odliczeń mieszkaniowych.

Jak złożyć formularz PIT/D?

Aby skorzystać z ulg, podatnik wypełnia załącznik PIT/D i dołącza go do zeznania PIT-36, PIT-37 lub PIT-28. W kolejnych krokach wypełniający:

  1. sprawdza, czy spełnia warunki do skorzystania z ulg mieszkaniowych, takie jak: ulga odsetkowa, spłata kredytu lub pożyczki na cele mieszkaniowe, odliczenia wydatków mieszkaniowych, systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej;
  2. wypełnia odpowiednie części formularza PIT/D, zgodnie z opisem zamieszczonym w broszurze informacyjnej. W formularzu podaje kwoty wydatków mieszkaniowych, które może odliczyć od dochodu lub podatku oraz identyfikator podatkowy małżonka, jeśli rozlicza się wspólnie;
  3. dołącza PIT/D do zeznania podatkowego składanego za 2023 rok. PIT/D jest zawsze załącznikiem do zeznania, nigdy nie występuje jako samodzielny dokument. Jeśli podatnik odlicza odsetki od kredytu mieszkaniowego, to powinien dołączyć również oświadczenie PIT-2K;
  4. składa zeznanie podatkowe wraz z PIT/D i ewentualnym PIT-2K do właściwego urzędu skarbowego lub przez internet (Twój e-PIT), do 30 kwietnia 2024 roku.

Aby prawidłowo wypełnić PIT/D, należy posiadać dokumenty potwierdzające poniesione wydatki mieszkaniowe, takie jak umowy kredytowe, faktury, rachunki czy zaświadczenia z kasy mieszkaniowej.

Druk PIT/D do pobrania

Druk PIT/D do załączenia do deklaracji PIT-28, PIT-36 lub PIT-37 pobierzesz tutaj.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

O odliczeniach od podatku dochodowego os osób fizycznych przeczytasz więcej w kategorii PIT.

Ulga dla młodych w PIT 2024 – kogo dotyczy i na czym polega zerowy PIT dla młodych do 26 roku życia?

0
ulga dla młodych

Ulga dla młodych (czyli zerowy PIT dla młodych) to ulga podatkowa, która zwalnia z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) część osób, które nie ukończyły 26. roku życia. Ulga dla młodych została uregulowana w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oto podstawowe informacje na jej temat:

  • dotyczy wyłącznie przychodów uzyskiwanych na podstawie umowy o pracę, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia;
  • przychody uzyskane z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej lub stażu uczniowskiego również są zwolnione z podatku;
  • roczny limit przychodów uprawniających do skorzystania z ulgi dla młodych wynosi 85 528 zł, czyli miesięczne zarobki mogą wynosić ok. 7127 zł brutto;
  • jeżeli podatnik uzyskuje wyłącznie przychody objęte ulgą dla młodych, to jest zwolniony z obowiązku rozliczania rocznej deklaracji PIT za dany rok.

Ulga dla młodych działa z mocy ustawy, podatnik nie musi wykonywać żadnych czynności, aby z niej skorzystać. To znaczy, że nie ma obowiązku np. składania oświadczenia do pracodawcy.

Limit w wysokości 85 528 zł przysługuje odrębnie podatnikowi oraz małżonkowi, bez względu na sposób rozliczenia rocznego.

Ulga dla młodych 2024 – czy trzeba być studentem, żeby z niej skorzystać?

Nie trzeba być studentem, żeby jako młoda osoba skorzystać z zerowego podatku PIT. Prawo do zerowego PIT za 2023 mają wszystkie osoby do 26 roku życia, uzyskujące przychody z katalogu przychodów wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT. Nie ma znaczenia, czy jest uczniem, studentem, absolwentem czy nie uczęszcza do żadnej szkoły. Ważne jest tylko spełnienie kryteriów wiekowych i dochodowych.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Czy korzystając z ulgi dla młodych, trzeba złożyć roczne rozliczenie PIT?

Z zasady podatnik, który uzyskał przychody w całości objęte ulgą, nie ma obowiązku składać zeznania podatkowego PIT-36 lub PIT-37

Taki obowiązek pojawi się jeżeli podatnik oprócz przychodów objętych ulgą:

  • uzyskał dochody, które podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach (według skali podatkowej);
  • ubiega się o zwrot nadpłaconego podatku;
  • musi doliczyć do dochodu/podatku kwoty uprzednich odliczeń, do których utracił prawo;
  • korzysta z ulgi na dzieci czy ulgi dla rodzin 4+.

W takiej sytuacji w PIT-36 lub PIT-37 należy wykazać również przychody objęte ulgą.

Zerowy PIT dla młodych a umowa o pracę

Osoby zatrudnione na umowę o pracę do ukończenia 26 roku życia, uzyskują przychody objęte ulgą dla młodych. Należy jednocześnie pamiętać, że obowiązuje limit przychodów do wysokości 85 528 zł rocznie.

Zwolnienie dotyczy przychodów, do których ma zastosowanie skala podatkowa PIT, określona w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Ulga dla młodych do 26 roku życia a umowa zlecenie

Przychody z umowy zlecenia znalazły się w katalogu przychodów objętych ulgą dla młodych. Skorzystają z niej zleceniobiorcy, którzy nie przekroczyli 26 roku życia, a ich przychody nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.

PIT 0 dla młodych a umowa o dzieło

Zerowy PIT dla młodych polega na zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów z pracy, ze zlecenia, praktyki absolwenckiej lub stażu uczniowskiego, uzyskanych przez podatnika do ukończenia 26 roku życia, do kwoty 85 528 zł w roku podatkowym. Jednak nie obejmuje ona umów o dzieło. 

Inne umowy wykluczone z ulgi dla młodych to zlecenia w wysokości poniżej 200 zł, zlecenia ze zbyciem praw autorskich oraz zlecenie z osobą niebędącą rezydentem Polski.

Czy młodych przedsiębiorców obowiązuje ulga dla osób do 26 roku życia?

Młodzi ludzie do 26 roku życia, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, nie mogą skorzystać z zerowego PIT. 

Uwaga! Jeżeli młody człowiek ma działalność, a jednocześnie pracuje na etacie, to ma prawo do zerowego PIT. Z podatku zwolniona jest tylko kwota, którą uzyskał z tytułu umowy o pracę (do limitu 85 528 zł rocznie).

Ulga dla młodych a koszty uzyskania przychodu

Osoby korzystające z ulgi dla młodych mogą odliczyć koszty uzyskania przychodu, ale tylko od tej części przychodu, która podlega opodatkowaniu. Inaczej mówiąc, korzystając z ulgi, nie można odliczyć kosztów od przychodu zwolnionego z podatku. Suma łącznych kosztów przychodów ustalanych według normy 50% oraz przychodów objętych ulgą nie może przekroczyć 85 528 zł.

Kiedy kończy się ulga dla młodych?

Zerowy PIT dla młodych kończy się w miesiącu, w którym podatnik kończy 26 lat, ale dotyczy tylko przychodów osiągniętych najpóźniej w dniu urodzin podatnika. 

Najłatwiej przedstawić to na przykładzie. Pani Anna urodziła się 7 marca 2000 r. i dla niej ulga obowiązuje do 7 marca 2026 r. Wszelkie przychody, które uzyskała po tym dniu, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zostaną opodatkowane, nawet jeśli dotyczą pracy lub zlecenia wykonanego przed tym dniem. 

Warto pamiętać, że ulga na młodych nie przechodzi na następne lata ani na małżonka.

Ulga dla młodych a kwota wolna od podatku

Kwota wolna od podatku to kwota dochodu, od której nie nalicza się podatku. W 2024 roku wynosi ona 30 tys. zł.

Jeśli podatnik korzystający z ulgi dla młodych przekroczy limit przychodów 85 528 zł, to nadal ma prawo skorzystać z kwoty wolnej od podatku. 

Limit ulgi dla młodych – przekroczenie progu podatkowego

Kwotę zmniejszającą podatek można zastosować do nadwyżki ponad limit. Oznacza to, że podatek zapłaci dopiero po przekroczeniu w roku podatkowym kwoty przychodów 115 528 zł (85 528 zł + 30 tys. zł).

Podatek naliczany jest według stawki 12% dla przychodów do 120 000 zł i 32% dla przychodów powyżej tej kwoty.

PIT zero a dochody zagraniczne

Warto pamiętać, że zerowy PIT dla młodych ma zastosowanie zarówno do przychodów osiąganych na terytorium Polski, jak i poza nim, niezależnie od miejsca położenia źródła tych przychodów.

Jednocześnie ulga dla młodych nie obejmuje przychodów zwolnionych od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych. Co to znaczy? Jeśli podatnik uzyskał dochody z zagranicy, które są zwolnione od podatku w Polsce na podstawie takiej umowy, to nie będą one wliczane do limitu ulgi dla młodych. Natomiast jeśli podatnik uzyskał dochody z zagranicy, które nie są zwolnione od podatku w Polsce, to będą one podlegać uldze (o ile spełnione są pozostałe warunki).

Podatnik, który korzysta z ulgi dla młodych i uzyskuje dochody z zagranicy, musi złożyć zeznanie podatkowe PIT-36 wraz z załącznikiem PIT/ZG. W tym formularzu wykazuje swoje dochody krajowe i zagraniczne oraz sposób unikania podwójnego opodatkowania.

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem w ramach ulgi dla młodych

Podatnik korzystający z ulgi dla młodych, może rozliczyć się wspólnie z małżonkiem, o ile spełnia warunki przewidziane w ustawie o PIT. 

Kiedy wspólne rozliczenie osób korzystających z ulgi dla młodych będzie szczególnie korzystna? To dobre rozwiązanie dla małżeństw, w których jedna osoba ma dochody powodujące wejście w wyższy próg podatkowy wynoszący 32%. Pozwala zoptymalizować daninę – po zastosowaniu wspólnego rozliczenia dochody dzielone są na pół i w ten sposób podatnik może skorzystać z 12% stawki.

Zwolnienie z PIT a ulga na dziecko

Ulga na dziecko i zerowy PIT dla młodych nie wykluczają się. To znaczy, że osoba, która skorzystała z ulgi dla młodych, może również odliczyć od podatku kwotę ulgi na dziecko, jeżeli spełnia ustawowe warunki.

Podatnik ma prawo do ulgi nawet jeżeli nie zapłacił podatku dochodowego (czyli nie miał innych przychodów opodatkowanych na zasadach ogólnych). Zwrot z tytułu ulgi na dziecko sięgnie do wysokości składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, jakie podatnik zapłacił z własnych środków od przychodów objętych ulgą.

Ulga dla młodych za 2023 rok a renta rodzinna

Renta rodzinna to świadczenie przyznawane przez ZUS lub KRUS w przypadku śmierci jednego z żywicieli rodziny (np. małżonka, rodzica). Korzystanie z ulgi dla młodych nie wyklucza możliwości otrzymywania renty rodzinnej. Należy pamiętać, że ulga dla młodych nie dotyczy przychodów z renty rodzinnej.

Zasiłek chorobowy a ulga dla młodych

Zasiłek chorobowy to świadczenie przyznawane przez ZUS lub KRUS ubezpieczonemu niezdolnemu do pracy z powodu choroby. Przychody z zasiłku chorobowego nie są objęte zerowym PIT dla młodych. To oznacza, że nie uwzględnia się ich w limicie ulgi wynoszącym 85 528 zł.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej informacji na temat rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych znajdziesz w kategorii PIT.

Zbieg tytułów do ubezpieczeń ZUS w 2024 roku – kiedy nie zapłacisz składek?

0
zbieg tytułów do ubezpieczeń

Kiedy występuje zbieg tytułów do ubezpieczeń? Osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, a jednocześnie jest zatrudniona na umowę o pracę, zawarła umowę o dzieło/zlecenie lub pobiera emeryturę czy rentę, może mieć obowiązek, lub możliwość dobrowolnego przystąpienia do ubezpieczeń z każdego z nich. Przedstawiamy, jakie są zasady dotyczące opłacania składek w przypadku zbiegu tytułów do ubezpieczeń.

Kiedy następuje zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych?

Zbieg tytułów do ubezpieczeń to sytuacja, w której dana osoba spełnia warunki do objęcia ubezpieczeniami w ZUS z co najmniej dwóch tytułów, np. przykład umowy o pracę i działalności gospodarczej, umowy zlecenia i działalności pozarolniczej czy też pobierania emerytury i wykonywania umowy zlecenia. 

Taki zbieg tytułów do ubezpieczeń może dotyczyć ubezpieczeń społecznych (emerytalnego, rentowego, chorobowego, wypadkowego) i ubezpieczenia zdrowotnego.  

Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu podlegają m.in. (art. 13 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych): 

  • pracownicy, od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia ustania tego stosunku;
  • osoby wykonujące pracę nakładczą oraz zleceniobiorcy;
  • członkowie spółdzielni;
  • osoby prowadzące pozarolniczą działalność, wspólnicy jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, wspólnicy spółki jawnej, partnerskiej lub komandytowej oraz komplementariusze w spółce komandytowo-akcyjnej;
  • osoby współpracujące przy prowadzeniu pozarolniczej działalności, wykonywaniu umowy agencyjnej albo umowy zlecenia lub współpracy z osobami fizycznymi;
  • osoby świadczące pracę lub usługi w zamian za akcje obejmowane w prostej spółce akcyjnej;
  • osoby wykonujące odpłatnie pracę, na podstawie skierowania do pracy, w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania;
  • bezrobotni;
  • osoby pobierające stypendium;
  • osoby pobierające świadczenie socjalne wypłacane w okresie urlopu oraz osoby pobierające zasiłek socjalny wypłacany na czas przekwalifikowania zawodowego i poszukiwania nowego zatrudnienia, a także osoby pobierające wynagrodzenie przysługujące w okresie korzystania ze świadczenia górniczego albo w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie;
  • osoby pobierające świadczenie szkoleniowe po ustaniu zatrudnienia;
  • żołnierze niezawodowi w służbie czynnej oraz osoby odbywające służbę zastępczą;
  • osoby pozostające na urlopach wychowawczych lub pobierające zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego;
  • osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne;
  • osoby przystępujące dobrowolnie do ubezpieczeń.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Zbieg tytułów do ubezpieczeń ZUS w przypadku różnych umów

Zależnie od rodzaju tytułów do ubezpieczeń, osoba podlegająca zbiegowi może mieć obowiązek opłacać składki z jednego lub z kilku tytułów, w niektórych sytuacjach może wybrać, z którego tytułu chce opłacać składki.  

Zbieg tytułów do ubezpieczeń ma wpływ na wysokość składek, prawo do świadczeń i okresy składkowe i nieskładkowe. 

Dwie umowy zlecenia

Dla osoby, która wykonuje co najmniej dwie umowy zlecenia, obowiązkowe są ubezpieczenia społeczne z wszystkich umów do momentu przekroczenia kwoty minimalnego wynagrodzenia, wtedy, z każdej kolejnej umowy trzeba będzie opłacać tylko składkę zdrowotną. 

Umowa o pracę i umowa zlecenie

Może się zdarzyć, że pracownik podpisze umowę zlecenie z obecnym pracodawcą  – w takiej sytuacji istnieje obowiązek opłacania wszystkich składek na ubezpieczenia ZUS od umowy zlecenia. 

Umowa zlecenie w przypadku studenta do 26. roku życia

Student, który nie ukończył 26. roku życia i utrzymuje status studenta i zawarł umowę zlecenie, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom w ZUS.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Umowa zlecenie 2024 – jaka jest minimalna stawka godzinowa? Czy na zleceniu trzeba opłacać składki ZUS?
  2. Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – kiedy można je odliczyć?
  3. Działalność gospodarcza studenta – zakładanie firmy, podatki, ZUS
  4. Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Do czego jest potrzebne? Wypełnij wniosek
  5. Umowa zlecenia a umowa o dzieło – podobieństwa i różnice. ZUS, podatek i wypowiedzenie

Jaki jest zbieg tytułów ubezpieczeń społecznych w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej?

Spójrzmy na przykłady zbiegu tytułów do ubezpieczeń, biorąc pod uwagę prowadzenie działalności gospodarczej. Należy rozróżnić zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego.

Ubezpieczenia społeczne – obejmują ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe (dobrowolne) i wypadkowe. Zasady opłacania składek na te ubezpieczenia zależą od rodzaju tytułów do ubezpieczeń i wysokości podstawy wymiaru składek. Niektóre możliwe przypadki zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych to:

Działalność gospodarcza i etat

Jeśli wynagrodzenie z etatu jest co najmniej równe minimalnemu, nie trzeba płacić składek z działalności. Jeśli wynagrodzenie z etatu jest niższe niż minimalne, należy płacić składki z obu tytułów.

Działalność gospodarcza i umowa-zlecenie, umowa agencyjna lub umowa o świadczenie usług

Jeżeli przedmiot umowy jest zgodny z przedmiotem działalności, nie trzeba płacić składek z umowy. Przedmiot umowy jest inny niż przedmiot działalności? Zasady opłacania składek zależą od wysokości podstawy wymiaru składek z obu tytułów i formy opodatkowania działalności.

Działalność gospodarcza i emerytura

Emeryt jest zwolniony z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z działalności (może je opłacać dobrowolnie).

Działalność gospodarcza i renta

Rencista podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z działalności do czasu ustalenia prawa do emerytury (nie dotyczy renty rodzinnej i rent spoza systemu powszechnego).

Działalność gospodarcza i jednoosobowy wspólnik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Składki na ubezpieczenia społeczne opłaca się tylko z jednej, wybranej działalności, a składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaca się od każdej działalności.

Jaki jest zbieg tytułów ubezpieczenia w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej? Składka zdrowotna

Ubezpieczenie zdrowotne obejmuje prawo do świadczeń z publicznej opieki zdrowotnej. Z zasady składkę na ubezpieczenie zdrowotne trzeba opłacać z każdego tytułu do ubezpieczenia, chyba że występują określone warunki zwolnienia. Niektóre możliwe przypadki zbiegu tytułów do ubezpieczenia zdrowotnego to: 

Działalność gospodarcza i umowa o pracę

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne płaci się od wynagrodzenia z etatu i z działalności. Pracownicy, których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne nie przekracza minimalnego wynagrodzenia, są zwolnieni z opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu działalności, jeśli dodatkowe przychody z tytułu działalności nie przekraczają miesięcznie 50% minimalnego wynagrodzenia lub opłacany jest podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Działalność gospodarcza i umowa-zlecenie, umowa agencyjna lub umowa o świadczenie usług

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne płaci się od działalności i każdej umowy. Jeśli rozlicza się podatek dochodowy na zasadach ogólnych, skala podatkowa lub podatek liniowy, składka na ubezpieczenie zdrowotne stanowi 9% podstawy wymiaru składek (dochodu z działalności gospodarczej). Jeśli rozlicza się podatek dochodowy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, składka na ubezpieczenie zdrowotne to 9% zryczałtowanej podstawy. Jeśli płaci się kartę podatkową, składka na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 9% minimalnego wynagrodzenia. Dodatkowo przedsiębiorców obowiązuje roczne rozliczenie składek zdrowotnych.

Działalność gospodarcza i emerytura

Emeryt jest zwolniony z opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu działalności, jeśli świadczenie emerytalne brutto nie przekracza miesięcznie kwoty minimalnego wynagrodzenia i dodatkowe przychody z tytułu działalności nie są wyższe miesięcznie od 50% kwoty najniższej emerytury lub opłacany jest podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Działalność gospodarcza i renta

Rencista musi płacić składkę na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu działalności.

Działalność gospodarcza i jednoosobowy wspólnik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne płaci się od dochodów z każdej działalności. 

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii ZUS.

Remanent a składka zdrowotna przedsiębiorcy za 2024 rok – uwzględnij różnice remanentowe podczas ustalania podstawy składki

0
remanent a składka zdrowotna

Jak wygląda kwestia remanent a składka zdrowotna? Różnica remanentowa, która powstała po wykonaniu spisu z natury może wpłynąć na wysokość składki zdrowotnej przedsiębiorcy. Przedstawiamy najważniejsze informacje, o których powinni pamiętać podatnicy wykonujący remanent.

Remanent to spis z natury, który polega na fizycznym policzeniu i spisaniu na dany dzień:

  • towarów handlowych;
  • materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych;
  • półwyrobów;
  • produkcji w toku;
  • wyrobów gotowych;
  • braków i odpadów stanu zapasów.  

Przedsiębiorcy mają obowiązek sporządzić remanent na 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia lub zakończenia działalności, na dzień zmiany wspólnika lub proporcji udziałów, oraz w razie utraty prawa do opłacania podatku na zasadach ryczałtu (§ 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów). 

Co ważne, remanent wpływa na wyliczenie dochodu, podatku i składki zdrowotnej.

Czym jest różnica remanentowa?

Po wykonaniu remanentu może pojawić się różnica remanentowa, czyli różnica pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego.  Może być dodatnia lub ujemna.

Dodatnia różnica remanentowa oznacza, że wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego i powiększa dochód z działalności. Ujemna różnica oznacza, że wartość remanentu końcowego jest niższa niż wartość remanentu początkowego i zmniejsza dochód z działalności.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Różnice remanentowe a składka zdrowotna przedsiębiorcy za 2024 rok

Spójrzmy, jak różnica remanentowa wpływa na składkę zdrowotną. Podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne jest ustalana na podstawie dochodu z działalności, który uwzględnia tę różnicę.

W 2022 roku, przedsiębiorcy mogli uwzględniać tylko ujemną różnicę remanentową, która obniżała podstawę składki na ubezpieczenie zdrowotne. To się zmieniło. Od 2024 roku podatnicy muszą uwzględniać zarówno dodatnią, jak i ujemną różnicę. W ten sposób podstawa składki zdrowotnej może wzrosnąć lub spaść w zależności od wyniku remanentu. 

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca, który sporządza roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 roku (na formularzu ZUS DRA za kwiecień 2025 roku), powinien uwzględnić różnice remanentowe. Nie ma znaczenia czy są one dodatnie, czy ujemne.

Należy pamiętać, że przedsiębiorcy opłacający podatek na zasadach ryczałtu nie mają obowiązku sporządzania remanentu. W związku z tym nie ustalają różnicy remanentowej i nie ma ona wpływu na wysokość ich składki zdrowotnej.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Czy składka zdrowotna jest kosztem?
  2. Podwyżki składek ZUS w 2024 roku – przedsiębiorcy zapłacą jeszcze więcej w składkach na ubezpieczenia społeczne 
  3. Wniosek o zwrot składki zdrowotnej
  4. Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną? Roczne rozliczenie DRA
  5. Formularz ZUS ZZA – wypełnij zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego lub zmiany danych!

Remanent sporządzony w trakcie roku a składka zdrowotna 2024

Przedsiębiorca może przeprowadzić spis z natury w dowolnym momencie roku podatkowego, np. co kwartał czy miesiąc. Czy remanent śródroczny wpływa na wysokość składki zdrowotnej? 

Tak, podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne jest pomniejszana o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego, a końcowego, jeżeli wartość spisu z natury końcowego jest mniejsza od wartości remanentu końcowego. Analogicznie wzrośnie jeżeli wartość różnica remanentowa jest dodatnia.

Do kiedy opłacić składkę zdrowotną wynikającą z różnicy remanentowej w 2024 roku?

Różnice remanentowe dodatnie i ujemne uwzględnia się przy wyliczaniu podstawy składki zdrowotnej. Przedsiębiorca, który sporządza roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 roku, bierze je pod uwagę, wypełniając ZUS DRA za kwiecień 2025 roku (czyli do 20 maja 2025 r.).

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii ZUS.