KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

0
ksef od 2026

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać wprowadzony jako obowiązkowy już w 2022 roku.

Data jego obowiązkowego wdrożenia była przesuwana już kilkukrotnie. Ostatnio spodziewaliśmy się jego wprowadzenia na początku 2025 roku. Jednak w dzisiejszym oświadczeniu minister finansów Andrzej Domański poinformował, że Krajowy System e-Faktur będzie wymagał jeszcze wiele pracy.

Kiedy będzie obowiązkowy KSEF?

Krajowy System e-Faktur zostanie wprowadzony jako obowiązkowy dopiero w 2026 roku. Wejdzie w życie w dwóch fazach:

  • od 1 lutego 2026 r. KSeF będzie obowiązkowy dla podmiotów, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł;
  • od 1 kwietnia 2026 r. KSeF będzie obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Kolejne opóźnienia we wprowadzaniu KSeF

Minister finansów w dzisiejszym briefingu prasowym stwierdził, że po przeanalizowaniu audytu systemu KSeF „nie ma wątpliwości, że groził nam paraliż polskiej gospodarki […]. Analiza techniczna wykazała brak spełnienia wymagań jakościowych i wydajnościowych”. Domański dodał, że „niezbędne jest opracowanie nowej architektury systemu”.

Podsumowanie audytu KSEF w briefingu prasowym Ministerstwa Finansów

PRZECZYTAJ WIĘCEJ:

  1. Zastosowanie usług zaufania w systemie faktur elektronicznych KSeF
  2. Metody uwierzytelniania w KSeF
  3. Jak użyć certyfikatu kwalifikowanego? Instrukcja krok po kroku składania podpisu lub pieczęci elektronicznej w aplikacji SecureDoc
Potrzebujesz pieczęci zaufania do obsługi KSeF? Najtaniej znajdziesz ją na pieczeckwalifikowana.pl.

Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?

0
działalność nierejestrowana jaki pit

Działalność nierejestrowana to każda działalność zarobkowa, z której przychody nie przekraczają 75% kwoty minimalnego wynagrodzenie. W pierwszej połowie 2024 roku to aż 3181,50 złotych miesięcznie. Od lipca limit działalności nierejestrowanej wzrośnie do 3225 złotych.

Jednak fakt, że takiej działalności nie trzeba nigdzie rejestrować, nie oznacza, że nie trzeba się z niej rozliczyć. Przychody w niej jak najbardziej trzeba ująć w rocznej deklaracji PIT. Sprawdź, którą złożyć.

Działalność nierejestrowana – jaki PIT?

Działalność nierejestrowaną rozlicza się na deklaracji PIT-36, tak samo jak działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Znajduje się z nim dedykowana rubryka, w której wpiszesz przychody, koszty i dochody związane z działalnością nierejestrową.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Działalność nierejestrowana – przychód i dochód
  2. Działalność nierejestrowana – faktura. Wszystko, co musisz wiedzieć
  3. Działalność nierejestrowana a praca na etacie. Czy można pracować i prowadzić działalność nierejestrową?
  4. Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2023 rok?
  5. Na czym polega prowadzenie działalności nierejestrowanej? Kiedy jest możliwe?

Działalność nierejestrowana i umowa o pracę – jaki PIT?

Jeśli poza uzyskiwaniem dochodów z działalności nierejestrowanej pracujesz jednocześnie na umowę o pracę, zlecenie, czy o dzieło, Urząd Skarbowy automatycznie przygotuje dla Ciebie deklarację PIT-37. Uwaga! W przygotowanej przez US deklaracji znajdą się jedynie informacje o dochodach przekazane przez Twojego pracodawcę.

Oznacza to, że aby prawidłowo rozliczyć PIT, musisz przenieść informacje z PIT-37 do PIT-36, a następnie samodzielnie uzupełnić rubrykę dotyczącą dochodów z działalności nierejestrowanej.

Jeśli więc poza dochodami z działalności nierejestrowanej pracujesz na umowie o pracę/zlecenie/o dzieło, również rozliczasz się w deklaracji PIT-36.

Kiedy i jak przeprowadzić zatwierdzenie sprawozdania finansowego?

0
zatwierdzenie sprawozdania finansowego

Większość jednostek ma czas do końca czerwca na zatwierdzenie sprawozdania finansowego za 2023 r.

  • Jak zatwierdzić ten dokument?
  • Kto zatwierdza sprawozdanie finansowe?
  • Czy trzeba użyć podpisu elektronicznego przy zatwierdzeniu sprawozdania?
  • Dlaczego brak zatwierdzenia sprawozdania może ściągnąć na firmę kłopoty?

– Dowiesz się z naszego artykułu.

Sprawozdanie finansowe to dokument zawierający informacje o rocznej działalności przedsiębiorstwa (w aspekcie finansowym). Sporządzane jest na dzień bilansowy. W przypadku firm, których rok bilansowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym to 31 grudnia.

W jaki sposób zatwierdza się sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe zatwierdza właściwy organ, który zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, statutem, umową lub na mocy prawa własności jest uprawniony do zatwierdzania sprawozdania. Może to być:

  • właściciel JDG,
  • zwyczajne zgromadzenie wspólników,
  • wszyscy wspólnicy,
  • zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy,

W przypadku spółki osobowej, z wyjątkiem spółki komandytowo-akcyjnej, oraz spółki cywilnej przez organ zatwierdzający rozumie się jej wspólników (art. 3. ust. 1 ustawy o rachunkowości).

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego następuje poprzez:

  • uchwałę lub decyzję organu zatwierdzającego (wspólników bądź walne zgromadzenie akcjonariuszy w przypadku spółek);
  • oświadczenie woli (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej).

Właściwy organ ma na zatwierdzenie sprawozdania 6 miesięcy od dnia bilansowego. To znaczy, że termin mija 30 czerwca (o ile rok bilansowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym).

E-sprawozdanie finansowe należy złożyć do KRS/Szefa KAS w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia tego dokumentu (lub w terminie złożenia zeznania podatkowego za dany rok w przypadku podatników PIT).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Badanie sprawozdań finansowych przed zatwierdzeniem

Należy pamiętać, że w przypadku jednostek, których sprawozdania podlegają badaniu, sprawozdanie musi najpierw zostać zaakceptowane przez biegłego rewidenta. Dopiero później zatwierdza je właściwy organ.

Dotyczy to:

  • rocznych skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych oraz rocznych sprawozdań finansowych jednostek kontynuujących działalność między innymi z  sektora finansowego (również banków), ubezpieczycieli, spółek akcyjnych;
  • pozostałych jednostek, które w poprzednim roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdanie finansowe, spełniły dwa z trzech warunków:
    • średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób;
    • suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2.500.000 euro;
    • przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5.000.000 euro.

Czy zatwierdzenie sprawozdania musi być podpisane elektronicznie?

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego nie wymaga podpisu elektronicznego. Może być podpisane osobiście i załączone do sprawozdania w formie skanu.

Natomiast w przypadku sprawozdań podlegających badaniu, opinie i raporty biegłego rewidenta muszą zostać podpisane przez rewidenta podpisem kwalifikowanym.

Czy można zatwierdzić niepodpisane sprawozdanie finansowe?

Zacznijmy od przypomnienia, że sprawozdanie podpisuje kierownik jednostki (lub kierownictwo wieloosobowe) oraz osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Mają oni też prawo odmówić złożenia podpisu. W takim wypadku sporządzają pisemne uzasadnienia odmowy podpisu.

Zamiast podpisu członkowie wieloosobowego kierownictwa mogą złożyć oświadczenia, że sprawozdanie finansowe spełnia ustawowe wymagania. Niezłożenie tego oświadczenia równa się niepodpisaniu sprawozdania. Oświadczenie lub odmowę należy pisemnie uzasadnić.

Organ zatwierdzający sprawdza, czy sprawozdanie finansowe zostało podpisane przez wszystkie osoby, które miały taki obowiązek. Jeżeli brakuje podpisów lub oświadczeń członków zarządu, organ zatwierdzający może odmówić podjęcia uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania. 

Jeżeli uchwała zostanie podjęta pomimo braku podpisów, to możliwe jest powództwo o stwierdzenie nieważności uchwały (ze względu na naruszenie zasad wynikających z ustawy o rachunkowości).

Regularnie publikujemy na temat zagadnień związanych z przygotowaniem i składaniem sprawozdania finansowego, Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Co grozi za brak zatwierdzenia sprawozdania finansowego?

Jeżeli właściwy organ nie zatwierdzi sprawozdania finansowego, nie będzie podstawy do podziału zysku lub pokrycia straty jednostki (w związku z art. 53 ust. 3 i 4 ustawy o rachunkowości). Ustawa o rachunkowości nie przewiduje natomiast sankcji karnych za nieterminowe zatwierdzenie sprawozdania.

Niezatwierdzone sprawozdanie finansowe należy złożyć w terminie 15 dni od ustawowego terminu jego zatwierdzenia. Następnie należy je zatwierdzić w ciągu kolejnych 15 dni i złożyć powtórnie. Uwaga, to drugie złożenia sprawozdania jest już płatne.

Sprawozdanie niezatwierdzone i niezłożone

Może się zdarzyć, że sprawozdanie finansowe nie zostało zatwierdzone i przez to nie zostało w terminie złożone do KRS.

Jednostki, które nie złożą sprawozdania w ustawowym terminie, zostaną do tego zobowiązane przez sąd rejestrowy, który rozpocznie tzw. postępowanie przymuszające. Na złożenie dokumentów będą miały 7 dni.

Za niesporządzenie sprawozdania finansowego grozi kara grzywny lub kara pozbawienia wolności do lat 2, lub obie kary łącznie (art. 77 ustawy o rachunkowości). Możliwe jest również rozwiązanie z urzędu podmiotu wpisanego do KRS. Zagrożony jest nim podmiot, który nie złoży sprawozdań finansowych za dwa kolejne lata obrotowe.

Trzeba pamiętać, że obowiązek sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego i przedstawienia go właściwym organom spoczywa na kierowniku jednostki i to on może ponieść odpowiedzialność karną.

Aby uniknąć kary za niezłożenie sprawozdania finansowego, można skorzystać z instytucji czynnego żalu – jak najszybciej złożyć zaległe dokumenty, zawiadomić pisemnie urząd skarbowy o popełnieniu wykroczenia lub przestępstwa, oraz uzasadnić zwłokę i podać okoliczności, które doprowadziły do przekroczenia terminu złożenia sprawozdania finansowego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Sprawozdanie finansowe – jak je przygotować? Co musi zawierać?
  2. Kara za niezłożenie sprawozdania finansowego
  3. Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
  4. Kto podpisuje sprawozdanie finansowe za 2023 rok w spółce?
  5. Odmowa podpisania sprawozdania finansowego przez księgowego

Kiedy zatwierdzenie sprawozdania finansowego?

Organ zatwierdzający jednostki powinien zatwierdzić sprawozdanie najpóźniej 6 miesięcy od dnia bilansowego, czyli zazwyczaj do 30 czerwca. Jeżeli tak się nie stanie, to należy je złożyć w rejestrze sądowym w ciągu 15 dni po tym terminie oraz dodatkowo, po jego zatwierdzeniu, ponownie złożyć je w rejestrze w ciągu kolejnych 15 dni (art. 69 ust. 2 ustawy).

Jak poprawiać błędy ujawnione po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego?

Poprawienie błędów wykrytych po zatwierdzeniu sprawozdania jest możliwe. Zgodnie z ustawą o rachunkowości, nie można tego jednak zrobić w zamkniętych księgach rachunkowych. Korektę ujmuje się w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te otrzymała (art. 54 ust. 2. ustawy). 

W przypadku popełnienia w poprzednich latach obrotowych błędu, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok lub lata poprzednie za przedstawiające rzetelnie i jasno sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki, kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako „zysk (strata) z lat ubiegłych (art. 54. ust. 3 ustawy).

Dodajmy, że „błędy” są to rozumiane jako pominięcia lub nieprawidłowości w sprawozdaniach finansowych jednostki za poprzedni rok bądź wcześniejsze lata obrotowe, które powodują istotne zniekształcenie danych sprawozdawczych zawartych w zatwierdzonych sprawozdaniach finansowych. W efekcie sprawozdań finansowych nie można uznać za jasno i rzetelnie przedstawiające sytuację majątkową, finansową i wynik finansowy jednostki (pkt 5.5-5.7 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym – ujęcie i prezentacja”).

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Odliczenie krwi od podatku – ile można odliczyć za krwiodawstwo w PIT za 2023? Ulga podatkowa dla honorowych dawców krwi

0
odliczenie krwi od podatku

Czy wiesz, że oddając krew, ratujesz życie, a jednocześnie możesz zarobić pieniądze? Honorowi dawcy krwi mają prawo do ulgi podatkowej, która pozwala na odliczenie od dochodu kwoty odpowiadającej wartości oddanej krwi.

Z naszego artykułu dowiesz się:

  • jak działa ulga podatkowa dla krwiodawców;
  • ile można odliczyć w PIT za 2023 rok;
  • jakie formalności należy spełnić, aby skorzystać z tego przywileju.

Czy oddawanie krwi można odliczyć od podatku?

Niektóre osoby oddające krew lub jej składniki (np. osocze) mogą skorzystać z ulgi na krwiodawstwo. Preferencja przysługuje podatnikom uzyskującym dochody:

  • opodatkowane według skali podatkowej,
  • zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

To oznacza, że prawa do zastosowania ulgi nie mają osoby rozliczające się podatkiem liniowym lub kartą podatkową.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Komu nie przysługuje ulga za krwiodawstwo?

Ulga przysługuje honorowym dawcom krwi (lub jej składników). Z preferencji nie skorzystają osoby, które krew/osocze sprzedały.

Co ważne, darowiznę należy przeprowadzić w zgodzie z ustawą o publicznej służbie krwi.

Taką darowizną NIE jest np. przekazanie krwi bezpośrednio konkretnej osobie czy jednostce organizacyjnej (m.in. prowadzącej działalność gospodarczą).

Darowizną będzie natomiast przekazanie krwi wskazanej osobie za pośrednictwem publicznej służby krwi.

Ulga za krew a rekompensata za dodatkowe zabiegi

Należy pamiętać, że rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2017 r. w sprawie określenia rzadkich grup krwi, rodzajów osocza i surowic diagnostycznych, których uzyskanie wymaga przed pobraniem krwi lub jej składników wykonania zabiegu uodpornienia dawcy, lub innych zabiegów, oraz wysokości rekompensaty ustanawia ekwiwalent dla dawcy, krwi, który został poddany zabiegowi uodpornienia lub innym zabiegom poprzedzającym pobranie krwi, lub jej składników w celu uzyskania surowic diagnostycznych, lub osocza.

Ekwiwalent ten wynosi: 

  • za 1 litr krwi z wytworzonymi przeciwciałami w wyniku zabiegu uodpornienia – 200 zł;
  • za 1 litr osocza pobranego od dawcy poddanego zabiegowi uodpornienia lub innym zabiegom – 350 zł;
  • za zabieg uodpornienia dawcy, o którym mowa w lit. a i b:
    • pierwszy – 50 zł,
    • każdy kolejny – 25 zł,
  • za 1 mililitr krwi pobranej do uodpornienia – 1 zł;
  • za składniki krwi pobierane metodą aferezy – 130 zł (za cały zabieg).

Jeśli za pobraną krew otrzymamy rekompensatę w jednostce pobrania, nie będziemy mogli obliczyć tej oddanej krwi od podatku.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Co można odliczyć w PIT za 2023? Ulgi i odliczenia podatkowe dostępne dla podatnika w 2024 roku
  2. Zwolnienie z PIT – umowa zlecenie. Jak rozliczyć podatek ze zlecenia za 2023 rok? Co można odliczyć?
  3. Ulga na dziecko, czyli ulga prorodzinna w PIT za 2023 w 2024 roku – kto może z niej skorzystać? Limit dochodów
  4. Ulga na internet – jak ją odliczyć w rocznym rozliczeniu podatkowym PIT w 2024 roku? Komu przysługuje ulga internetowa?
  5. Samodzielne prowadzenie księgowości firmy. Samodzielna księgowość krok po kroku

Ile jest zwrotu podatku za oddanie krwi?

Ulga wynosi 130 zł za 1 litr oddanej krwi lub jej składników, jednak nie więcej niż 6% dochodu. 

Ile krwi można oddać?

W ciągu roku można oddać:

  • mężczyzna – do 2,7 litrów krwi,
  • kobieta – 1,8 litrów krwi,
  • 25 litrów osocza.

Ile ulgi na krew można odliczyć w PIT?

Honorowy krwiodawca może odliczyć kwotę darowizny w wysokości do 6% dochodu. Należy jednak pamiętać, że ten limit jest wspólny z odliczeniami na cele:

  • określone w ustawie o działalności pożytku publicznego, kultu religijnego;
  • przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie;
  • kształcenia zawodowego.
Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat ulg i odliczeń od podatku dochodowego? Zapisz się do naszego newslettera!

Jak uzyskać zaświadczenie o ilości oddanej krwi?

Zaświadczenie o ilości bezpłatnie oddanej krwi lub jej składników otrzymamy od jednostki pobierającej krew (RCKiK). Zaświadczenie można otrzymać pocztą tradycyjną lub przez e-mail.

W zaświadczeniu powinna znaleźć się ilość oddanej krwi lub jej składników. Taki dokument jest niezbędny, aby potwierdzić wysokość darowizny przy rozliczeniu darowizny na krwiodawstwo.

Jak odliczyć krew od podatku?

Przede wszystkim należy uzyskać zaświadczenie z RCKiK o ilości oddanej krwi. Należy przeliczyć to na kwotę darowizny według przelicznika ekwiwalentu, wynoszącego 130 zł/litr?

Pamiętaj, że możesz odliczyć maksymalnie 6% dochodu.

Następnie, kwotę darowizny należy wpisać w formularzu PIT/O i załączyć go do właściwego podatnikowi formularza PIT:

  • PIT-37 – dla osób osiągających przychody z umowy o pracę, zlecenie, o dzieło, itp.;
  • PIT-36 – dla osób prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną wg. zasad ogólnych;
  • PIT-28 – dla osób prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ulga przysługuje w wysokości iloczynu:

  • kwoty rekompensaty określonej przepisami wydanymi na podstawie ustawy o publicznej służbie krwi (rozporządzenie Ministra Zdrowia  z dnia 6 lutego 2017 r.)
  • i litrów oddanej krwi lub jej składników.

Uwaga! Darowizny na krwiodawstwo nie można odliczyć jeżeli została ona zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, odliczona od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub odliczona od dochodu na podstawie ustawy PIT, ewentualnie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

PIT 36/37/28 z załącznikiem PIT/O

Załącznik PIT/O służy do wykazywania ulg podatkowych, z których podatnik korzystał w danym roku podatkowym. Wśród nich jest darowizna na krwiodawstwo. PIT/O dołączany jest do zeznań PIT 36, PIT 37 i PIT 28. Nie jest to samodzielna deklaracja podatkowa.

W PIT/O podawane są dane identyfikacyjne podatnika i ew. dane małżonka, odliczenia od dochodu (przychodu) inne niż wykazane w załącznikach PIT/D, PIT/BR lub bezpośrednio wymienione w zeznaniach podatkowych. Darowizny na cele krwiodawstwa umieszcza się polach nr 15 i 16, a razem odliczenia umieszczane są w polach nr 34 i 35.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Na czym polega konsolidacja sprawozdań finansowych? Dopuszczalne metody konsolidacji

0
konsolidacja sprawozdań finansowych

Konsolidacja sprawozdań finansowych jest obowiązkowa dla spółek tworzących grupę kapitałową. W ten sposób powstaje spójny obraz ich kondycji finansowej. Dowiedz się:

  • jakie metody zastosować konsolidując sprawozdania?
  • kto musi je zastosować?
  • jakie są wyjątki?
  • czy takie sprawozdanie podlega kontroli?
  • czy trzeba je złożyć w KRS?

Co to jest konsolidacja sprawozdań?

Konsolidacja sprawozdań finansowych to proces łączenia sprawozdań różnych jednostek tworzących grupę kapitałową (art. 3 ust. 1 pkt. 45 ustawy o rachunkowości). Polega na sumowaniu odpowiednich pozycji sprawozdań finansowych jednostki dominującej i jednostek zależnych, z uwzględnieniem niezbędnych wyłączeń i korekt.

Celem konsolidacji jest przedstawienie sytuacji finansowej całej grupy, a nie pojedynczych spółek.

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe składa się z:

  • skonsolidowanego bilansu,
  • skonsolidowanego rachunku zysków i strat,
  • skonsolidowanego rachunku przepływów pieniężnych,
  • skonsolidowanego zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym,
  • informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Czym się różni sprawozdanie finansowe jednostkowe od skonsolidowanego?

Sprawozdania finansowe jednostkowe i skonsolidowane różnią się pod względem zakresu i celu.

Sprawozdanie jednostkowe to dokument z podstawowymi informacjami finansowymi danej jednostki, np. spółki z o.o. czy spółki akcyjnej. Dokument obejmuje jej aktywa, pasywa, kapitał własny, przychody i koszty, a sporządza się go na podstawie danych księgowych tejże firmy.

Tymczasem sprawozdanie skonsolidowane ukazuje sytuację finansową całej grupy kapitałowej, czyli jednostki dominującej oraz jej jednostek zależnych. Dokument prezentuje bilans, rachunek wyników oraz sprawozdanie z przepływów pieniężnych jakby spółki należące do grupy były jednym podmiotem gospodarczym.

Sprawozdanie to obejmuje dane jednostki dominującej oraz dane jednostek od niej zależnych wszystkich szczebli, bez względu na ich siedzibę, zestawione w taki sposób jakby grupa kapitałowa stanowiła jedną jednostkę (art. 55 ust. 1 ustawy).

Sporządzając skonsolidowane sprawozdanie, można zastosować różne metody (pełną, proporcjonalną, metodę praw własności – omówimy je niżej).

Kto robi skonsolidowane sprawozdanie finansowe?

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej sporządza jednostka dominująca, która ma siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Kiedy sporządza się skonsolidowane sprawozdanie finansowe?

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe jest obowiązkowe tylko dla grup kapitałowych, w których jednostka dominująca ma kontrolę nad jednostkami zależnymi.

Należy sporządzić je na dzień bilansowy, który wypada 31 grudnia dla firm, w których rok bilansowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Konsolidację sprawozdania przeprowadza jednostka dominująca.

Jakie metody konsolidacji sprawozdań finansowych dopuszcza ustawa o rachunkowości?

W sprawozdaniu podlegającym konsolidacji stosuje się różne jej metody, w zależności od relacji między jednostkami w grupie:

  • metodę pełną – polega na sumowaniu wszystkich pozycji bilansowych i wynikowych jednostki dominującej oraz jednostek zależnych w pełnej wartości, a następnie dokonaniu wyłączeń i korekt konsolidacyjnych;
  • metodę proporcjonalną – w tej metodzie poszczególne pozycje sprawozdań finansowych jednostki współzależnej są sumowane proporcjonalnie do udziałów posiadanych przez jednostki grupy kapitałowej, z dodatkowym dokonaniem wyłączeń i korekt;
  • metodę praw własności – udziały w jednostkach podporządkowanych są wykazywane w cenie nabycia, powiększonej lub pomniejszonej o przypadające na rzecz jednostki dominującej zmiany kapitału własnego tych jednostek od dnia uzyskania wpływu do dnia bilansowego.
Regularnie publikujemy na temat sprawozdań finansowych. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Czy sprawozdanie skonsolidowane musi być w XML?

Tak, sprawozdanie skonsolidowane, podobnie jak sprawozdanie finansowe jednostkowe, należy przygotować  w postaci elektronicznej, w formacie XML. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Czy skonsolidowane sprawozdanie finansowe podlega badaniu?

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej podlega obowiązkowo badaniu przez biegłego rewidenta (art. 64 ust. 1 ustawy).

Czy skonsolidowane sprawozdanie finansowe składa się do KRS?

Tak, skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej należy złożyć do KRS. Taki dokument składa kierownik jednostki dominującej sporządzającej skonsolidowane sprawozdanie (stosuje się art. 69 ust. 1 i 2 ustawy).

Na zatwierdzenie skonsolidowanego sprawozdanie jest 6 miesięcy, a 15 dni na jego złożenie w KRS (od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania).

PRZECZYTAJ TEŻ:

  1. Sprawozdanie finansowe – jak je przygotować? Co musi zawierać?
  2. Kto podpisuje sprawozdanie finansowe za 2023 rok w spółce?
  3. Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
  4. Jak dokonać zmiany w KRS online? Kiedy trzeba złożyć wniosek o zmianę danych w rejestrze KRS
  5. Jak użyć certyfikatu kwalifikowanego? Instrukcja krok po kroku składania podpisu lub pieczęci elektronicznej w aplikacji SecureDoc

Kiedy można nie sporządzać skonsolidowanego sprawozdania finansowego?

W niektórych sytuacjach jednostka dominująca nie musi sporządzać skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Tak będzie jeżeli na dzień bilansowy roku obrotowego oraz na dzień bilansowy roku poprzedzającego rok obrotowy łączne dane jednostki dominującej, oraz wszystkich jednostek zależnych każdego szczebla:

  1. Przed dokonaniem wyłączeń konsolidacyjnych nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
    1. 38 400 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
    2. 76 800 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
    3. 250 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty;
  1. Po dokonaniu wyłączeń konsolidacyjnych nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
    1. 32 000 000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
    2. 64 000 000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
    3. 250 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

Jednostka dominująca, zależna od innej jednostki, mającej siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego, może nie sporządzać skonsolidowanego sprawozdania finansowego, jeżeli:

  • jednostka dominująca wyższego szczebla posiada 100% udziałów tej jednostki, przy czym nie są brane pod uwagę udziały w tej jednostce posiadane przez członków jej organów administrujących, zarządzających lub nadzorujących z mocy prawa, lub z tytułu zobowiązania określonego w jej statucie, lub umowie;
  • jednostka dominująca wyższego szczebla posiada co najmniej 90% udziałów tej jednostki, a pozostali udziałowcy tej jednostki zatwierdzili decyzję o niesporządzaniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?

0
jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym

Podpis zaufany to wygodna, bezpieczna, bezpłatna i coraz bardziej popularna alternatywa dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jak użyć profilu zaufanego, aby podpisać sprawozdanie finansowe? Przedstawiamy to krok po kroku.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym krok po kroku?

Profil zaufany jest wygodnym i bezpłatnym sposobem na podpisanie sprawozdania finansowego. Aby to zrobić, należy:

  1. Wejść na stronę mObywatel (moj.gov.pl/nforms/signer/upload).
  2. Wybrać dokument z dysku, np. sprawozdanie finansowe.
  3. Kliknąć przycisk „Podpisz”.
  4. Zalogować się za pomocą nazwy użytkownika, adresu e-mail lub przy pomocy bankowości elektronicznej.
  5. Sprawdzić informacje o swoim profilu zaufanym (imię, nazwisko, PESEL, datę utworzenie i datę wygaśnięcia).
  6. Wybrać stronę dokumentu i kliknąć myszką w miejscu, w którym ma się pojawić stempel, czyli graficzna wizualizacja podpisu.
  7. Kliknąć „Podpisz podpisem zaufanym”.
  8. Wpisać kod autoryzujący przesłany np. SMS-em.
  9. Dokument z podpisem można pobrać na dysk lokalny (w formacie PDF).
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe podpisem kwalifikowanym?

Sprawozdanie finansowe można podpisać również podpisem kwalifikowanym. To elektroniczny odpowiednik podpisu własnoręcznego. Jest poświadczony certyfikatem kwalifikowanym, dzięki czemu gwarantuje pewność danych, nienaruszalność podpisanych dokumentów i może być używany do sygnowania oficjalnej dokumentacji.

W przeciwieństwie do profilu zaufanego, za zestaw służący do składania podpisów kwalifikowanych należy zapłacić. Jeśli posiadasz już podpis kwalifikowany i chcesz podpisać nim sprawozdanie finansowe:

  1. Podłącz kartę kryptograficzną do komputera i uruchom program do składania podpisów np. SecureDoc.
  2. Ustaw parametry podpisu. W przypadku sprawozdania finansowego należy wybrać format XAdES i typ podpisu 'otoczony’ (lub inny dedykowany plikom XML).
  3. Wgraj do programu plik sprawozdania. Kliknij 'Podpisz pliki’.
  4. Wybierz odpowiedni certyfikat i potwierdź swoją tożsamość za pomocą kodu PIN.
  5. Sprawdź, czy sprawozdanie zostało skutecznie podpisane.

Szczegółową instrukcję składania podpisu lub pieczęci elektronicznej znajdziesz w naszym artykule Jak użyć certyfikatu kwalifikowanego? Instrukcja krok po kroku składania podpisu lub pieczęci elektronicznej w aplikacji SecureDoc.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Sprawozdanie finansowe – jak je przygotować? Co musi zawierać?
  2. Kto podpisuje sprawozdanie finansowe za 2023 rok w spółce?
  3. Podpis zaufany – jak to działa?
  4. Profil zaufany a podpis elektroniczny – czy to jest to samo? Czym się różnią?
  5. Jak wybrać podpis elektroniczny dla biura rachunkowego? Działanie i zastosowania podpisu kwalifikowanego 

Kto podpisuje elektronicznie sprawozdanie finansowe?

Elektroniczne sprawozdanie finansowe muszą podpisać:

  • kierownik jednostki (także wieloosobowe kierownictwo, czyli zarząd),
  • osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (np. główny księgowy).

Warto pamiętać, że ustawa o rachunkowości dopuszcza pewien wyjątek – jeżeli sprawozdanie podpisze jeden członek organu wieloosobowego, to pozostali członkowie mogą złożyć oświadczenie, że sprawozdanie spełnia wymagania ustawy lub odmówić złożenia takiego oświadczenia (to równa się odmówieniu złożenia podpisu).

Członkowie zarządu, którzy złożą oświadczenie lub odmówią jego złożenia, muszą to pisemnie uzasadnić. Uzasadnienie należy przygotować w formie elektronicznej i podpisać  podpisem kwalifikowanym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (w przypadku wersji papierowej, z której należy wykonać e-kopię).

Regularnie publikujemy na temat sprawozdań finansowych. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

0
czynny żal wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Czynny żal pozwala uniknąć odpowiedzialności, jeśli nie przedsiębiorca dopuścił się nieprzepisowego zachowania np. w stosunku do urzędu skarbowego. Żeby jednak czynny żal był skuteczny, musi spełnić odpowiednie warunki.

Pobierz wzór czynnego żalu tutaj.

Treść czynnego żalu

________________________

(Miejscowość, data)

Dane podatnika:

_______________________
________________________
________________________
________________________

Dane organu:

________________________
________________________
________________________
________________________

CZYNNY ŻAL
(zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego)


Na podstawie art. 16 § 1 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy
(tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 186 z późn. zm.) zawiadamiam o tym, że popełniłem
czyn zabroniony w postaci
_______________________________________________________________________________________.

Czyn zabroniony popełniłem w wyniku _________________________________________________.

Przy popełnieniu czyny zabronionego nie współdziałałem z żadną osobą/współdziałałem
z ___________________________________________.

Jednocześnie zawiadamiam, że razem z ze złożeniem tego dokumentu uregulowałem
zaległość razem z odsetkami.

________________________

(podpis)

Co to jest czynny żal?

Definicja czynnego żalu zawarta jest w art. 16 kodeksu karnego skarbowego. Opiera się ona na założeniu, że jeśli popełniający przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe zawiadomi o tym organ powołany do ściągania takich nieprawidłowości, to nie będzie ponosił za to wykroczenie lub odpowiedzialność kary.

Co zrobić, żeby czynny żal był skuteczny?

Żeby można było skorzystać z czynnego żalu, sytuacji musi spełniać cztery warunki. Co istotne muszą one zajść łącznie.

1. Popełnienie wykroczenia lub przestępstwa skarbowego

Pierwszym z warunków jest to, że czynny żal odnosi się do sytuacji, gdy przedsiębiorca popełnił już wykroczenie lub przestępstwo. Nie możesz go złożyć „na zapas”, zanim popełnisz niedozwolony czyn.

2. Zawiadomienie urzędu skarbowego

Warunkiem numer dwa jest obowiązek zawiadomienia odpowiedniego organu. Najczęściej będzie to urząd skarbowy lub inspektor kontroli skarbowej. Warto wiedzieć, że może to być też straż graniczna, ABW, CBA i inne podobne temu organy. Warto wiedzieć, że ważne jest samo złożenie takiego czynnego żalu. To, że wniosek przekażesz do niewłaściwego organu, nie powoduje, że będzie nieskuteczny.

3. Co napisać w czynnym żalu – wymagania

Trzecim warunkiem jest to, że ujawnisz istotne okoliczności, w których popełniłeś wykroczenie lub przestępstwo. Jeśli ich nie podamy, ten warunek nie będzie spełniony, a co za tym idzie, czynny żal nie będzie skuteczny.

4. Termin czynnego żalu – kiedy należy go złożyć?

Czwartym warunkiem jest odpowiedni termin złożenia czynnego żalu. Żeby można było z niego skorzystać, czynny żal trzeba złożyć, zanim organ ścigania dowie się o tym, że popełniliśmy czyn zabroniony. Chodzi o to, by zrobić to, zanim organ ścigania będzie posiadać „wyraźnie udokumentowanej wiadomości o tym, że popełniliśmy wykroczenie skarbowe” albo zanim rozpoczną się czynności kontrolne.

Regularnie publikujemy na tematy związane z zaległościami podatkowymi i rozliczaniem podatku. Chcesz regularnie dostawać najważniejsze informacje na ten temat wprost do swojej skrzynki odbiorczej? Zapisz się do naszego newslettera!

Kiedy czynny żal nie będzie skuteczny?

Żeby czynny żal był skuteczny, trzeba od razu uregulować wszelkie należności, które wcześniej nie zostały opłacone. Jeśli więc złożymy czynny żal, ale nie uregulujemy płatności, to nie będzie on skutecznie złożony i urząd i tak może na nas nałożyć karę.

Czynny żal nie będzie skuteczny także jeśli nie ujawnisz istotnych okoliczności, w których popełniłeś wykroczenie lub przestępstwo, albo jeśli złożysz go dopiero po tym, jak rozpoczną się czynności kontrolne.

Kiedy złożyć czynny żal? Przykład

Przykładową sytuacją, w której powinniśmy złożyć czynny żal, jest ta, gdy zapomnimy o złożeniu deklaracji PCC-3. Powinniśmy ją złożyć w ciągu 14 dni od zawarcia m.in. umowy sprzedaży samochodu, bo w przeciwnym przypadku czeka nas kara w wysokości nawet 70 tysięcy złotych. Żeby jej zapobiec, należy złożyć czynny żal.

Jak złożyć czynny żal?

Czynny żal może być przygotowany na piśmie, a także ustnie do protokołu.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

    1. Czy czynny żal dotyczy podatków gminnych?
    2. Kontrola skarbowa – jak się do niej przygotować?
    3. Kontrola urzędu skarbowego po zamknięciu działalności gospodarczej
    4. Co grozi za niezapłacony podatek? 
    5. Umorzenie zaległości podatkowej wniosek

Elektroniczny czynny żal

Możliwe jest złożenie czynnego żalu w formie elektronicznej przez portal podatkowy.

Czynny żal do urzędu skarbowego – podsumowanie

Mówiąc wprost, czynny żal jest przyznaniem się do tego, że dopuściliśmy się wykroczenia lub przestępstwa skarbowego. W dodatku musi być to przyznanie się złożone w urzędzie, zanim ten sam zacznie nas kontrolować. Czynny żal można np. złożyć, jeśli pomyliliśmy się w zeznaniu podatkowym albo gdy sami zauważyliśmy błąd w księgach rachunkowych.

Często zadawane pytania – czynny żal

Na czym polega czynny żal?

Czynny żal polega na złożeniu do urzędu skarbowego zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa albo wykroczenia skarbowego. 

Jak uzasadnić czynny żal?

Uzasadnieniem czynnego żalu może być np. to, że nie byliście świadomi pewnego obowiązku, albo o nim zapomnieliście, a nie celowo dokonaliście przestępstwa. 

Jak można złożyć czynny żal?

Czynny żal można złożyć, zanosząc pismo do urzędu skarbowego, wysyłając je pocztą albo przez stronę e-Urzędu Skarbowego

Jak złożyć elektroniczny czynny żal?

Żeby złożyć elektroniczny czynny żal, wejdź na stronę e-Urzędu Skarbowego i zaloguj się (np. za pomocą Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej lub mObywatela). Następnie w bocznym menu wybierz „Dokumenty” > „Złóż dokument”. W wyszukiwarce wpisz „czynny żal” i kliknij enter lub symbol lupy. Kliknij wyświetlony wynik i uzupełnij formularz zgodnie z instrukcją. 

Przed czym chroni czynny żal?

Czynny żal pozwala uniknąć kary za przestępstwa skarbowe, o ile zostanie złożony przed rozpoczęciem postępowania. 

Czy warto składać czynny żal?

Czynny żal warto złożyć, jeśli przeciwko Tobie nie toczy się postępowanie karnoskarbowe, a opłaciłeś już zaległe zobowiązania/dopełniłeś zaniedbanych obowiązków.

Jak skutecznie złożyć czynny żal?

Aby skutecznie złożyć czynny żal:

  1. Opłać wszelkie należności lub dopełnij obowiązków.
  2. W czynnym żalu opisz okoliczności, w jakich popełniłeś wykroczenie lub przestępstwo.
  3. Złóż czynny żal, zanim urząd rozpocznie postępowanie w Twojej sprawie.

Kiedy trzeba złożyć czynny żal?

Czynny żal należy złożyć po tym, jak spłacisz zaległości lub dopełnisz zaniedbanego obowiązku skarbowego, ale przed tym, jak urząd zacznie postępowanie w Twojej sprawie. 

Jaki powód podać w czynnym żalu?

W czynnym żalu podaj powód, ze względu na który nie dopełniłeś swojego obowiązku podatkowego. Może to być na przykład:

  • trudna sytuacja firmy, 
  • nieświadomość popełnienia przestępstwa, 
  • przeoczenie prowadzące do niedotrzymania terminu.

Czy zawsze czynny żal chroni przed karą?

Czynny żal nie zawsze uchroni przed karą. Jeśli nie uregulujesz wszystkich zaległości przed jego złożeniem, urząd i tak Cię ukarze. Ponadto, jeśli toczy się już w Twojej sprawie postępowanie, czynny żal również nie będzie skuteczny. 

Są również przypadki, w których czynny żal NIGDY nie uchroni przed karą. Jest tak w przypadku osób:

  • kierujących wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego;
  • tych, którzy wykorzystując uzależnienie od siebie innej osoby, polecili jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego;
  • organizatorów lub kierujących zorganizowanymi grupami przestępczymi (chyba że czynny żal złożą wraz z nim wszyscy członkowie grupy);
  • nakłaniających inną osobę do popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu skierowania przeciwko niej postępowania o ten czyn zabroniony.

Kiedy czynny żal nie jest skuteczny?

Czynny żal nie będzie skuteczny jeśli:

  • nie opłaciłeś zaległości, w których sprawie składasz czynny żal;
  • nie dopełniłeś zaniedbanych obowiązków, w których sprawie składasz czynny żal;
  • w Twojej sprawie urząd rozpoczął już postępowanie.

Kto powinien podpisać czynny żal?

Czynny żal powinien podpisać podatnik, którego spraw on dotyczy, lub jego pełnomocnik. 

Czy główny księgowy może podpisać czynny żal?

Nie, czynny żal powinien zostać podpisany przez podatnika lub jego pełnomocnika. Jeśli główny księgowy nie jest pełnomocnikiem osoby, która popełniła wykroczenie/przestępstwo nie może tego zrobić.

Kto rozpatruje czynny żal?

Czynny żal rozpatruje naczelnik urzędu skarbowego lub celno-skarbowego (w zależności od tego, jakie wykroczenie/przestępstwo zostało popełnione).

Czy czynny żal można podpisać podpisem kwalifikowanym?

Tak, czynny żal składany elektronicznie można podpisać podpisem kwalifikowanym lub zaufanym. 

Czy pełnomocnik może podpisać czynny żal?

Tak, pełnomocnik może podpisać czynny żal.

Co pierwsze czynny żal czy deklaracja?

Jeśli składasz czynny żal po tym, jak nie dostarczyłeś na czas wymaganej deklaracji, najpierw dostarczasz deklarację. Dopiero po dopełnieniu zaniedbanego obowiązku składasz czynny żal.

Do kogo składamy czynny żal?

Czynny żal składasz do naczelnika urzędu skarbowego lub celno skarbowego. 

Czy czynny żal można wysłać mailem?

Nie, czynnego żalu nie wyślesz mailem. Możesz jednak złożyć go elektronicznie przez stronę Urzędu Skarbowego. O tym, jak to zrobić przeczytasz w poprzedniej części artykułu.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Jak użyć certyfikatu kwalifikowanego? Instrukcja krok po kroku składania podpisu lub pieczęci elektronicznej w aplikacji SecureDoc

0
jak użyć certyfikatu kwalifikowanego

Używanie certyfikatu kwalifikowanego dla podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej nie jest skomplikowane. Jednak przed jej pierwszym użyciem warto przyswoić sobie kilka zasad i zapoznać ze sposobem jej działania. Dlatego przedstawiamy szczegółową instrukcję krok po kroku jak podpisać dokument certyfikatem kwalifikowanym.

Uwaga! Czasem dla ułatwienia w artykule będziemy odnosić się do procesu używania certyfikatu kwalifikowanego jako „składanie podpisu”. Jeśli składasz pieczęć, cały proces będzie wyglądał tak samo. W odpowiednim momencie, gdy w programie otworzy się okienko wyboru certyfikatu, po prostu wybierzesz swoją pieczęć. 

Jak podpisać dokument podpisem elektronicznym? Jak przybić pieczęć?

W pierwszej kolejności podłącz urządzenie z kartą kryptograficzną do komputera i otwórz aplikację SecureDoc. Pamiętaj, że bez podłączonej karty kryptograficznej nie skorzystasz ze swojego podpisu/pieczęci.

Czy wiesz że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Wybierz parametry podpisu lub pieczęci

W menu górnym wybierz zakładkę „Podpisywanie”. 

Pierwsze co musisz określić, to format podpisu. Do wyboru masz:

  • PadES – obsługuje tylko pliki w formacie PDF;
  • XAdES – obsługuje wszystkie formaty plików.

W kolejnym kroku wybierzesz wariant podpisu. Decydujesz tutaj, czy do certyfikatu chcesz dodać znacznik czasu, który zagwarantuje nie tylko, że plik nie został zmieniony, ale także pozwoli zweryfikować, o której godzinie został złożony podpis lub pieczęć.

  • warianty z określeniem „BES” nie zawierają znacznika czasu,
  • warianty w formacie „T” mają znacznik czasu.

Następnie określ typ podpisu:

  • zewnętrzny – zapisywany w formacie XAdES. Podpis w tym formacie zostanie zapisany w odrębnym pliku, w tym samym formacie, w którym znajduje się plik źródłowy. Wybierając podpis zewnętrzny, należy pamiętać, by nie przenosić pliku źródłowego do innego folderu, ani w żaden sposób go edytować. Ważne jest też, by oba pliki nazywały się tak samo. Jeśli edytujesz nazwę pliku źródłowego, na taką samą zmień nazwę pliku podpisu.
  • wewnętrzny – zapisywany w formacie XAdES. Dokument po podpisaniu tym podpisem będzie zawierał zarówno oryginalną treść jak i poświadczenie podpisu.
  • otoczony – dotyczy wyłącznie plików w formacie XML. Zapisze się jako jeden plik.

W trzeciej linii („Funkcja skrótu”) wybierasz typ zabezpieczenia kryptograficznego. Im większa liczba przy „SHA”, wyższy stopień bezpieczeństwa.

Ostatni parametr, „Rodzaj zobowiązania”, jest nieobowiązkowy. Możesz tutaj określić cel złożenia podpisu, jako dodatkową informację dla odbiorcy dokumentu. Masz do wyboru:

  • dowód pochodzenia,
  • potwierdzenie odbioru,
  • dowód nadawcy,
  • dowód odbiorcy,
  • formalne potwierdzenie,
  • potwierdzenie utworzenia.
Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat usług zaufania takich jak pieczęć i podpis elektroniczny? Zapisz się do naszego newslettera!

Wybierz plik do podpisania lub przybicia pieczęci

Po prawej stronie okna w zakładce „Podpisywanie” zobaczysz element „Dane”. Wciśnij „Dodaj plik” i wybierz wszystkie pliki, które chcesz podpisać.

Następnie kliknij „Podpisz pliki”. W ten sposób złożysz certyfikat kwalifikowany na WSZYSTKICH wybranych wcześniej plikach.

Wybór certyfikatu

Po tym jak klikniesz „Podpisz pliki” otworzy się okno wyboru. Aby wybrać certyfikat:

  1. Przejdź do zakładki „Urządzenie kryptograficzne”.
  2. Wybierz odpowiedni certyfikat.
  3. Kliknij OK.

Wybrany certyfikat trzeba będzie potwierdzić. W następnym kroku otworzy się okienko, w którym będziesz musiał wpisać kod PIN przypisany do Twojego certyfikatu. 

Jeśli wprowadzony PIN będzie prawidłowy, wybrany przez Ciebie dokument zostanie podpisany.

Możesz upewnić się, że dokument został prawidłowo podpisany podpisem elektronicznym otwierając listę plików wgranych do aplikacji SecureDoc. Poza lokalizacją pliku znajdziesz tam okienko status. Pliki oznaczone zieloną stalówką i opisane jako „Podpisane” zostały – można się domyślić – z powodzeniem opatrzone certyfikatem.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Pieczęć elektroniczna – jak wygląda dokument potwierdzony pieczęcią elektroniczną? Po czym poznać, że ją zawiera? 
  2. Pieczęć elektroniczna – cena. Ile kosztuje pieczęć elektroniczna? 
  3. Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny – najważniejsze różnice. Co wybrać? 
  4. Dokument z pieczęcią elektroniczną. Skąd wiadomo, że jest wiarygodny? 
  5. Czy pieczęć elektroniczną można unieważnić? 

Składanie podpisu lub pieczęci na już podpisanym pliku

Być może na danym pliku podpisujesz się jako kolejna osoba, może wcześniej została na nim złożona pieczęć elektroniczna. Jak podpisać się w takim przypadku? 

Proces ten przebiega dokładnie tak samo jak w przypadku składania pierwszego podpisu w pliku. Jedyna różnica polega na tym, że program wyświetli informację, że w danym pliku znajduje się już podpis. 

Należy wówczas kliknąć „Dodaj podpis”.

Skąd wziąć pieczęć elektroniczną?

Pieczęć elektroniczną w najniższej cenie kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Dzięki niej oznaczaczysz firmowe dokumenty, zagwarantujesz bezpieczeństwo korespondencji zewnętrznej, a nawet potwierdzisz ustalenia umowy. Kliknij tutaj, aby skorzystać z okazji.

Najniższa krajowa 2025 – ile wyniesie płaca minimalna brutto i netto w przyszłym roku?

0
najniższa krajowa 2025

Ile pracodawcy będą musieli zapłacić w 2025 r. osobom zatrudnionym na umowę o pracę? Czy najniższa krajowa nadal będzie podwyższana dwa razy w ciągu roku? Sprawdzamy, co wiadomo o przyszłorocznym minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Najniższa krajowa 2024

Najniższa krajowa to, zgodnie z ustawą z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, najniższa możliwa stawka, którą pracodawca musi wypłacić pracownikowi za pracę w danym wymiarze czasu. Kompetencje pracownika i poszczególne składowe wynagrodzenie nie wpływają na płacę minimalną. 

Rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę przyjmuje Rada Ministrów po uzgodnieniu z tzw. Komisją Trójstronną.

Minimalne wynagrodzenie wynosi od stycznia 2024 roku 4242 zł brutto (3221,98 zł netto), a od 1 lipca tego roku 4300 zł (3261,53 zł netto).

Warto pamiętać, że na podstawie najniższej krajowej ustalana jest przez rząd minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych, czyli umów zlecenia i wykonywania usług (od 1 stycznia to 27,70 zł, a od 1 lipca – 28,10 zł brutto).

Regularnie publikujemy na temat podwyżek płacy minimalnej i innych zmian istotnych dla przedsiębiorców. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Ile wyniesie najniższa krajowa 2025?

Wysokość najniższej krajowej w 2025 to ciągle tajemnica. Jednak już teraz eksperci spekulują, że nie należy spodziewać się w przyszłym roku podwójnej podwyżki. Powód? Inflacja poniżej 5% sprawia, że duży skok najniższej krajowej jest mało prawdopodobny. Dla przypomnienia, pod koniec 2023 r. minimalne wynagrodzenie wynosiło 3600 zł, czyli w styczniu 2024 r. wzrosło o 624 zł. 

Ze względu na wysoką inflację, najniższa krajowa była podwyższana dwa razy w roku (od 2023 r.).

To nie wszystko. Wkrótce zmienią się zasady ustalania wysokości najniższej krajowej. Polska musi do połowy listopada 2024 r. dostosować ją do zasad, które będą obowiązywały w Unii Europejskiej. Wysokość minimalnego wynagrodzenie w 2025 r. poznamy wcześniej, bo najprawdopodobniej w lipcu tego roku. 

Warto przypomnieć o zapowiedzi ministra finansów z marca 2024 r. W przyszłości wysokość płacy minimalnej ma zdecydować o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Jak wzrośnie płaca minimalna w 2024 roku?
  2. Ile wyniosą składki ZUS w 2024 roku?
  3. Ile wynosi ryczałt na pracę zdalną dla pracownika? Jak go wyliczyć?
  4. Doba pracownicza – jak ją liczyć? Czym skutkuje naruszenie doby pracowniczej? Jak ma się do tego ruchomy czas pracy i nadgodziny?
  5. Wymiar czasu pracy 2024  

Ile wyniesie najniższa krajowa netto w 2025 roku?

Brak informacji o wysokości najniższej krajowej w 2025 roku sprawia, że trudno przewidzieć, ile wyniesie najniższa krajowa netto. 

Propozycja minimalnej krajowej obliczana jest na podstawie prognozowanej inflacji oraz dwóch trzecich realnego wzrostu gospodarczego (jeżeli płaca minimalna jest niższa od połowy wysokości średniej krajowej). Propozycje przygotowuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przedstawia Radzie Ministrów, a ta po wstępnej akceptacji przesyła ją do Rady Dialogu Społecznego. Projekt na przyszły rok ma być gotowy do 15 lipca. Rząd ogłosi wysokość najniższej krajowej w 2025 r. do 15 września. Wtedy, najpóźniej, dowiemy się, ile wyniesie najniższa krajowa netto.

Jaka będzie płaca minimalna w 2025 na godzinę?

Wysokość płacy minimalnej za godzinę pracy w 2025 r. będzie uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. W tym roku wynosi 27,70 zł brutto i 28,10 zł brutto od 1 lipca. 

Jak jest oblicza minimalna stawka godzinowa? Minimalne wynagrodzenie dzieli się przez liczbę godzin pracy w danym miesiącu. Na przykład, jeśli w styczniu 2024 roku jest do przepracowania 168 godzin, a płaca minimalna wynosi 4 242 zł brutto, to minimalna stawka godzinowa wyniesie 25,25 zł brutto. Dla porównania, w maju jest 160 godzin do przepracowania, zatem minimalna stawka godzinowa sięgnie 26,51 zł, a w listopadzie 152 godz. – stawka wyniesie 28,29 zł.

Warto pamiętać, że minimalna stawka godzinowa nie dotyczy osób prowadzących własną działalność oraz zatrudnionych na umowę o dzieło.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej na temat wynagrodzeń przeczytasz w kategorii Prawo pracy.

PIT/ZG – rozliczenie dochodów zagranicznych w załączniku do PIT

0
pi zg

Rozliczenie PIT może okazać się bardziej skomplikowane, jeśli podatnik uzyskał dochody z zagranicy. W takich sytuacjach konieczne jest wypełnienie dodatkowego formularza – załącznika PIT/ZG. Wyjaśniamy, kto musi złożyć PIT/ZG, jakie informacje w nim zawrzeć oraz jak zrobić to prawidłowo.

Kiedy wypełnia się załącznik PIT/ZG?

Załącznik PIT/ZG składają osoby, które uzyskały przychody za granicą w danym roku podatkowym. Dołącza się go do zeznań PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39 (deklaracja PIT-37 z PIT/ZG jest zastępowana przez PIT-36). 

PIT/ZG składa się odrębnie dla każdego państwa, w którym uzyskano dochód. Jeżeli podatnik uzyskiwał przychody w różnych krajach, to do każdego kraju wypełnia odrębny druk załącznika.

Należy pamiętać, że termin składania deklaracji z załącznikiem PIT/ZG za 2023 upływa 30 kwietnia 2024 roku.

Uwaga! Jeżeli całość przychodów podlega zwolnieniu z opodatkowania na terytorium Rzeczypospolitej, a podatnik nie uzyskał w Polsce dodatkowych przychodów, to nie ma obowiązku składać deklaracji podatkowej ani załącznika PIT-ZG.

Czy wiesz, że…?

swoje dochody możesz kontrolować dzięki Małej Księgowości. Niezależnie od wybranej formy opodatkowania, zawsze będziesz na bieżąco ze swoimi finansami i łatwo obliczysz należny podatek.

Jak obliczyć dochody z zagranicy w PIT/ZG?

Obliczanie dochodów z zagranicy w załączniku PIT/ZG wymaga:

  1. Określenia rezydencji podatkowej – polski rezydent musi rozliczyć w RP wszystkie dochody, w tym te osiągnięte za granicą. Polskim rezydentem podatkowym jest podmiot, który ma w Rzeczypospolitej miejsce zamieszkania (posiada na terytorium RP centrum interesów osobistych lub gospodarczych czyli ośrodek interesów życiowych lub przebywa na terytorium RP dłużej niż 183 dni w roku podatkowym). Nierezydenci rozliczają z polską skarbówką tylko zarobki uzyskanie z terytorium RP (z uwzględnieniem umów międzynarodowych mających na celu unikanie podwójnego opodatkowania).
  2. Określenia metody opodatkowania – w zależności od kraju, z którego pochodzą dochody, oraz umów międzynarodowych, podatnik stosuje:
  • metodę zwolnienia z progresją: dochody zagraniczne są zwolnione z opodatkowania w Polsce, ale są brane pod uwagę przy ustalaniu stawki podatkowej dla pozostałych dochodów.
  • metodę odliczenia proporcjonalnego: od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą (nie więcej niż część podatku proporcjonalnie przypisana do dochodu zagranicznego).
  1. Wypełnienia załącznika PIT/ZG, oddzielnie za każdy kraj, z którego uzyskano dochody. W załączniku należy wykazać wszystkie przychody z danego kraju, niezależnie od ich źródła (np. praca, działalność gospodarcza, prawa autorskie).
  2. Obliczenia podatku, po uwzględnieniu ulgi i odliczenia (m.in. ulgę na dziecko, ulgę na internet, wpłaty na IKZE, ulgę rehabilitacyjną). W przypadku metody proporcjonalnego odliczenia, trzeba obliczyć, jaka część polskiego podatku przypada na dochody zagraniczne i odliczyć od niej podatek zapłacony za granicą. W PIT/ZG nie wykazuje się ulgi abolicyjnej (należy to zrobić w PIT/0).
  3. Złożenia deklaracji wraz z załącznikiem PIT/ZG, np. poprzez usługę Twój e-PIT.

Załącznik PIT-ZG składa się odrębnie dla każdego małżonka, nawet przy wspólnym rozliczeniu podatkowym.

Kto musi złożyć PIT/ZG?

Załącznik PIT/ZG muszą złożyć osoby, które uzyskały przychody za granicą. Dotyczy to osób np. wyjeżdżających sezonowo do pracy, wykonujących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz podatników, którzy mieszkają w Polsce i otrzymują wynagrodzenie z zagranicy z tytułu najmu lub dzierżawy, praw autorskich, papierów wartościowych, emerytur i stypendiów.

Obowiązek złożenia załącznika PIT/ZG nie dotyczy osób, których całość przychodów podlega zwolnieniu z opodatkowania na terytorium RP i nie uzyskały w Polsce dodatkowych przychodów. Uzyskanie przychodów w Polsce oznacza, że podatnik musi złożyć deklarację wraz z załącznikiem PIT/ZG.

Jaki kurs euro do PIT/ZG?

Dochody z zagranicy należy wpisać w PIT po przeliczeniu ich na złote. Pod uwagę brany jest średni kurs euro (albo innej obcej waluty) ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, jaki był aktualny ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wypłaty.

Regularnie publikujemy na temat rozliczania podatku dochodowego. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Kiedy składać PIT/ZG do PIT-38?

Deklarację podatkową z PIT/ZG należy złożyć do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczy rozliczenie. Jeśli ostatni dzień kwietnia przypada na dzień ustawowo wolny od pracy lub w sobotę, termin składania deklaracji przesuwa się na następny dzień roboczy.

Czy można złożyć PIT/ZG przez internet?

Załącznik PIT/ZG można złożyć w formie elektronicznej korzystając z e-Deklaracja lub usługi Twój e-PIT, która jest dostępna w serwisie e-Urząd Skarbowy. Dostępne są również komercyjne programy do rozliczenia deklaracji podatkowych.

Do usługi Twój e-PIT należy zalogować się przy użyciu profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Można również użyć aplikacji mObywatel lub danych podatkowych. Wypełniając interaktywny formularz, należy wybrać załącznik PIT/ZG. Podatnik podpisuje zeznanie elektroniczne za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub danych autoryzujących (bezpłatny podpis elektroniczny).

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Kiedy następuje automatyczne rozliczenie PIT? Kto musi samodzielnie złożyć zeznanie podatkowe?
  2. Co to jest rezydencja podatkowa. Jak działa rezydencja podatkowa?
  3. Na czym polegają umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania?
  4. Co można odliczyć w PIT 2023?
  5. Roczne rozliczenie PIT za 2023 w 2024 roku – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online

Kontroluj swoje dochody z Małą Księgowością

W programie księgowym Mała Księgowość Rzeczpospolitej możesz wystawiać faktury i dokumenty JPK, prowadzić Księgę Przychodów i Rozchodów i kontrolować ponoszone koszty. Znajdziesz w nim wszystkie funkcje niezbędne do płynnego prowadzenia księgowości firmy, niezależnie od tego, czy rozliczasz się według skali, liniowo, ryczałtem, czy też kartą podatkową. Wszystkiego o Małej Księgowości dowiesz się na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.