Jak wypełnić wniosek CEIDG?

Gdy już decydujemy się na założenie firmy, możemy założyć ją na kilka sposobów. Obecnie, w erze licznych obostrzeń, jakie pojawiły się za sprawą pandemii COVID-19, najlepszą metodą wydaje się być rejestracja przez CEIDG.

Jak wypełnić wniosek CEIDG?

Jest to platforma, która daje nam możliwość samodzielnego założenia firmy całkowicie przez internet, bez konieczności odwiedzania urzędu skarbowego czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Cały proces zakładania naszej działalności gospodarczej trwa mniej więcej godzinę.

Do CEIDG można zalogować się z wykorzystaniem Profilu Zaufanego. Można też zalogować się za pośrednictwem naszego banku. W tej sytuacji to właśnie te dane mają charakter weryfikacyjny. To duży atut systemu, bo niewspółmiernie większa liczba osób dorosłych w Polsce ma konto w banku niż Profil Zaufany.

CZYTAJ TAKŻE: Ewidencja uproszczona dla celów podatku VAT

Jak wypełnić wniosek do CEIDG – podstawowe informacje

Formularz CEIDG-1 daje nam kilka możliwości zainicjowania procedury. Nas interesować będzie oczywiście wniosek o wpis do bazy CEIDG. Warto wiedzieć o tym, że dokument możemy złożyć samodzielnie (przez sieć), a także przez wyznaczonego pośrednika.

Może być nim na przykład radca prawny lub wybrana instytucja, która założy za nas działalność gospodarczą. Warto jednak zastanowić się nad tym, czy jest to zasadne, bo formularz jest dość prosty i każdy powinien sobie poradzić z jego wypełnieniem.

Dzięki CEIDG możemy też zawiesić działalność gospodarczą, zlikwidować ją, a także wznowić. Pozwala to stwierdzić, że jest to kompleksowe narzędzie, dzięki któremu przedsiębiorcy – lub osoby, które dopiero chcą się nimi stać – nie muszą wychodzić z domu, by załatwić wiele spraw związanych z życiem firmy.

Wniosek do CEIDG a uzyskanie NIP

NIP, czyli Numer Identyfikacji Podatkowej to kluczowe oznaczenie, bez którego w zasadzie nie da się prowadzić firmy w obowiązującym w Polsce porządku prawnym. Mają go zarówno jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i spółki czy fundacje.

Zakładając firmę przez formularz CEIDG-1 zwykle będziemy wybierać opcję Nie posiadam numeru NIP. Czym to skutkuje? Tym, że otrzymamy nowy identyfikator. Warto jednak pamiętać o tym, że nie zostanie on nam przyznany od razu. Na NIP czasem trzeba poczekać nawet i kilka dni.

Wynika to z zawiłości polskiego systemu prawnego. NIP jest nadawany przez właściwego dla miejsca rejestracji firmy urzędu skarbowego, a nadaje go naczelnik. Pozwala to stwierdzić, że dopiero po przejściu całego procesu informacja o Numerze Identyfikacji Podatkowej trafia do przedsiębiorcy. Zazwyczaj w formie SMS-a lub wiadomości e-mail.

Jak wypełnić wniosek CEIDG i dodać kody PKD?

PKD to skrót od Polskiej Klasyfikacji Działalności. Są to pogrupowane cyfry (a czasem cyfry i litery), które są przypisane do poszczególnych typów prowadzenia działalności. Jak to działa w praktyce? Przykładowo jeśli nasza firma działa w branży remontów i wykończeń, to nasz numer PKD, to 43.39.Z.

CZYTAJ TAKŻE: Kwalifikowana pieczęć elektroniczna – zabezpiecz sprawy swojej firmy

PKD składa się z sekcji. Na dziś dzień są one zgrupowane w sekcjach od A do U. Każda sekcja to tak zwany zbiór ogólny. Na przykład w sekcji F znajdują się wszystkie działalności z branży budownictwa. Obowiązujące w Polsce kody PKD są zgodne z wytycznymi Organizacji Narodów Zjednoczonych (NACE v2).

Wypełniając wniosek CEIDG zawsze lepiej jest wpisać możliwie jak najszerszy zakres PKD. Dlaczego to tak ważne? Jeśli na przykład nasza firma będzie chciała przeprowadzać certyfikację ISO 9001, to możemy ubiegać się o jej przyznanie tylko na te obszary działalności, które mamy wpisane w PKD. Kody Polskiej Klasyfikacji Działalności zawsze możemy modyfikować: dodawać i usuwać.

Wypełnienie wniosku CEIDG – co wpisać w pole rozpoczęcia działalności?

Często uważa się, że data ta musi być taka sama, jak data wypełniania wniosku w CEIDG. Jeśli więc rejestrujemy firmę 20 maja, to datą rozpoczęcia działalności powinien być ten sam dzień. Czy jest to zgodne ze stanem faktycznym? Okazuje się, że niekoniecznie.

Ustawodawca daje nam możliwość wpisania późniejszej daty (niż data złożenia wniosku). Wielu starych przedsiębiorców zwraca uwagę na to, by nie zakładać firmy pierwszego dnia miesiąca. Praktyka wielu firm pokazała, że o wiele lepiej rozpocząć działalność w kolejnych dniach miesiąca.

Wypełnienie wniosku do CEIDG – co z danymi kontaktowymi?

Zakładając firmę, podajemy bardzo dużo danych na nasz temat. Zdecydowana większość z nich nie będzie widoczna dla osób postronnych, jednak istnieje też sporo informacji, które w bazie CEIDG mają charakter jawny. Oznacza to, że do tych informacji mogą dotrzeć na przykład handlowcy.

Jeśli po założeniu firmy nagle rozdzwoni się nasz telefon, a na skrzynkę e-mail zaczną spływać dziesiątki okazji nie do odrzucenia, to wiemy już, że w odpowiedniej rubryce nie zaznaczyliśmy opcji, iż nie wyrażamy zgody na przetwarzanie i upublicznianie informacji teleadresowych poza rejestrem. 

Wypełnienie wniosku CEIDG – jakie dane podać dla ZUS?

W obowiązującym w Polsce porządku prawnym każdy przedsiębiorca musi płacić składki na ubezpieczenie zdrowotne. Jest jednak od tej reguły pewien wyjątek. W naszym kraju nie można kogoś obłożyć składkami dwa razy. W praktyce oznacza to, że osoby pracujące na etacie, a jednocześnie posiadające firmę, nie zostaną podwójnie oskładkowane przez ZUS. 

Osoby rejestrujące firmę przez CEIDG mają więc możliwość wybrania formularza ZUS ZZA, ZWUA, ZUA, ZCNA oraz ZIUA. W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalnościach Gospodarczych znajduje się dokładny opis tego, kiedy powinniśmy wybrać konkretny formularz do ZUS. 

CZYTAJ TAKŻE: Działalność gospodarcza i etat. Zalety i wady

Czy mogę komuś zlecić wypełnienie wniosku do CEIDG za mnie?

Mimo tego, że formularz nie jest przesadnie skomplikowany, to wciąż można spotkać osoby, które mają problemy z jego wypełnieniem, a wolałyby uniknąć błędu. Czy ustawodawca daje możliwość wypełnienia danych do CEIDG za nas? 

Owszem, jest taka możliwość. Wniosek może zostać wypełniony przez wskazanego pośrednika. Może to być na przykład wyspecjalizowana w takich działaniach firma czy radca prawny. Dużym ułatwieniem może być też rejestracja firmy z poziomu naszego konta w banku. Wiele instytucji działających w Polsce umożliwia już wykonanie takiego zabiegu.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak płacić niższy ZUS. Czy niższy ZUS jest w ogóle możliwy? Postanowiliśmy poszukać zgodnych z prawem sposobów na to by...

Limit transakcji gotówkowych w 2022 [aktualizacja]

W 2022 roku limit transakcji gotówkowych to 15 tys. zł Każdy przedsiębiorca, który płaci rozliczający się z kontrahentem będzie mógł użyć gotówki tylko w...

Czynny żal. Jak działa? Wzór czynnego żalu do pobrania

Czynny żal pozwala uniknąć odpowiedzialności jeśli nie przedsiębiorca dopuścił się nieprzepisowego zachowania np. w stosunku do urzędu skarbowego. Żeby jednak czynny żal był skuteczny...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak zatrudnić pracownika spoza Unii Europejskiej?

Gdy na polskim rynku brakuje pracowników, gdy nie ma ich także na terenie Unii Europejskiej, wielu przedsiębiorców rozgląda się za pracownikami spoza Unii. Problem z...

Chcę wprowadzić możliwość płatności kryptowalutami. Jak to zrobić.

Płatności kryptowalutami stają się popularne. Co ma zrobić właściciel firmy by przyjmować płatności kryptowalutami? Niezależnie od tego, czy znamy się na rynku kryptowalut, czy nie,...

Ile kosztuje reklama w Google?

Reklama w Google wciąż pozostaje jednym z najważniejszych elementów marketingu. Wszystko za sprawą sporej skuteczności takiej formy reklamy. Ile kosztuje reklama w Google? Jak zdobywać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!