Na czym polega marketing afiliacyjny? Co to jest, jak go zastosować i czy warto z niego korzystać?

Marketing afiliacyjny to strategia marketingowa, zdobywająca coraz większą popularność. Na czym dokładnie polega? W jaki sposób zarabia się na afiliacji? Czy warto rozważyć takie rozwiązanie? 

Marketing afiliacyjny jest niezwykle skutecznym narzędziem, umożliwiającym firmom zwiększenie sprzedaży, zasięgu i świadomości marki, a partnerom afiliacyjnym – generowanie dodatkowych przychodów. Co jeszcze warto o nim wiedzieć? Dowiesz się tego z naszego artykułu.

Co to jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny to forma marketingu internetowego. Polega na współpracy firm chcących reklamować swoje produkty z zewnętrznymi partnerami, na przykład, ale nie tylko – influencerami. 

Współpraca taka polega zazwyczaj na tym, że partner zewnętrzny – afiliant – udostępnia na swojej platformie link do produktu lub usługi przedsiębiorstwa, a w zamian otrzymuje prowizję od każdej sprzedaży lub za każde kliknięcie. 

Możliwym sposobem rozliczania się w marketingu afiliacyjnym jest również prowizja od leadów. W takim przypadku afiliant otrzymuje prowizję za przekazanie potencjalnego klienta, który wykonuje określoną akcję. Może to być na przykład wypełnienie formularza kontaktowego lub zapisanie się na newsletter.

Czy marketing afiliacyjny się opłaca?

Marketing afiliacyjny niesie ze sobą korzyści dla obu stron. Przedsiębiorstwa korzystają z większego zasięgu i promocji swoich produktów lub usług bez ponoszenia dużych kosztów marketingowych. Afilianci natomiast mogą liczyć na dodatkowy zarobek bez wkładu własnego.

Szczególnie z perspektywy przedsiębiorstw jest to bardzo opłacalny sposób promowania swoich produktów. W przypadku alifiantów taka współpraca przynosi wymierne korzyści osobom, które mogą się pochwalić dużymi platformami. Osoby z niewielką liczbą obserwujących lub czytelników powinny się spodziewać raczej niewielkich wpływów.

Ile się zarabia na afiliacji?

Dochody afiliantów są uzależnione od różnych czynników, takich jak branże, w których działają, promowane produkty, stopa prowizji, jakość generowanego ruchu oraz skuteczność ich działań marketingowych.

Wysokość prowizji jest uzależniona od umowy między firmą a afiliantem i może wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu procent wartości sprzedaży. Jeśli nie masz ogromnej widowni, skłonnej kupować z twojego polecenia drogich produktów, nastaw się raczej na zyski na poziomie kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie.

Najskuteczniejsi afilianci mogą zarabiać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Warto jednak pamiętać, że są to osoby, które albo są w stanie docierać do milionów odbiorców, albo też są ekspertami w swojej branży. 

Jak wszędzie indziej, sukces w marketingu afiliacyjnym wymaga czasu, cierpliwości, i zaangażowania. Tworząc przemyślaną strategię, masz większą szansę na większe zarobki. Warto o tym pamiętać, szczególnie że marketing afiliacyjny bywa przedstawiany jako bezwysiłkowe źródło pasywnych dochodów.

Jak zacząć z marketingiem afiliacyjnym?

Najłatwiej będzie zacząć działać w marketingu afiliacyjnym z pomocą jednej z wielu platform afiliacyjnych. Do wyboru masz na przykład:

  • LeadStar,
  • MyLead,
  • Comperialead,
  • webePartners,
  • Lead.network,
  • Convertiser.

Po zarejestrowaniu na platformie otrzymasz dostęp do narzędzi afiliacyjnych, takich jak linki, banery reklamowe czy treści promocyjne. Wybierz te, które najbardziej ci odpowiadają i wkomponuj je w swoją stronę internetową lub treści na blogu.

Regularnie śledź wyniki swoich działań. Dane takie jak liczba kliknięć, sprzedaży lub leadów pozwolą ci określić, jakie treści najbardziej trafiają do twoich odbiorców. Analizuj te dane i optymalizuj swoje działania, aby osiągać coraz lepsze rezultaty.

Kto może zostać afiliantem?

Marketing afiliacyjny w ostatnim czasie znacznie zyskał na popularności. Z linków afiliacyjnych korzystają niemal wszyscy twórcy cyfrowi. Czasami są to odnośniki do produktów firm, z którymi zawierają współpracę, a czasami linki do produktów codziennego użytku z Amazona, które może wygenerować każdy użytkownik.

Wystarczy, że masz jakąkolwiek platformę, niezależnie od tego, czy jest to profil na social mediach, blog, czy własna strona internetowa, na której będziesz mógł te linki zamieszczać. Pamiętaj jednak, że zwyczajne umieszczenie linku w swoim opisie, czy na końcu wpisu blogowego raczej nie przyniesie ci zysku.

Przede wszystkim, udostępniaj linki do produktów, które są w jakiś sposób związane z tym, o czym publikujesz w sieci. Jeśli na przykład prowadzisz bloga kulinarnego, możesz udostępniać linki do przyborów kuchennych. Jeżeli w dodatku będziesz te przybory recenzować, to masz szansę na to, by zainteresować nimi swoją widownię i skłonić niektórych ze swoich odbiorców do ich kupna. 

Decydując się na dołączenie do sieci afiliacyjnej, pamiętaj przede wszystkim, że jest to praca, która wymaga wysiłku. Jeśli liczysz na pasywne dochody, w ten sposób ich nie uzyskasz, chyba że masz już naprawdę duże i zaangażowane grono odbiorców. Jednak po opracowaniu odpowiedniej strategii, możesz dzięki afiliacji dodać przynajmniej kilkaset złotych do swojego comiesięcznego budżetu.

Anna Frankiewicz
Anna Frankiewicz
Studiowała dziennikarstwo. Jako copywriter pracuje od kilku lat. Zdobywała doświadczenie w agencjach marketingowych i grupach wydawniczych. Prywatnie chętnie czyta.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!