Na czym polega influencer marketing? Jak z niego korzystać? Przewodnik po influencer marketingu

Influencer marketing pozwala twojej marce dotrzeć do odbiorców, których mogłyby nie przekonać tradycyjne reklamy i przezwyciężyć „ślepotę banerową”. Dowiedz się, jak rozpocząć współpracę z influencerami i jakie są zalety takiego rozwiązania. 

W ciągu ostatniej dekady influencerzy stali się nieodłączną częścią internetowego krajobrazu. Dziś do nie tylko osoby o milionowych zasięgach, ale i mniejsi, bardziej wyspecjalizowani twórcy. Promują wszystko, od markowych ubrań po usługi finansowe. Więcej o szczegółach działania influencer marketingu przeczytasz w naszym artykule. 

Kim jest influencer?

Samo słowo influencer pochodzi z języka angielskiego i oznacza osobę mającą wpływ albo wywierającą wpływ na kogoś (od ‘influence’ czyli ‘wpływ, wpływać’). Influencerzy są to więc osoby wpływające na zachowanie i opinie swoich obserwatorów w mediach społecznościowych. 

Może to być ktoś znany w danej branży lub po prostu posiadający pewną widownię na platformach społecznościowych. Obecnie ta widownia nie musi być nawet aż tak duża. W ciągu ostatnich lat zaobserwowaliśmy rosnącą popularność mikro influencerów. Mając jedynie kilka tysięcy obserwujących, taka osoba może być postrzegana jako bardziej autentyczna.

Na czym polega influencer marketing?

Influencer marketing to strategia marketingowa, w której marka współpracuje z influencerami w celu promowania swoich produktów lub usług. Wykorzystuje wpływ osobistości internetowych na społeczności online w celu dotarcia do określonej grupy docelowej. 

Dzięki wykorzystaniu influencer marketingu możemy stworzyć reklamę, która dla odbiorcy będzie dużo bardziej wiarygodna. Post opublikowany przez influencera znanego ze swojej dedykacji zdrowej diecie łatwiej przekona odbiorcę o tym, że oferowany przez nas catering posiłków jest dobrym wyborem niż zwykła reklama. 

Tu jednak mimo wszystko warto uważać. Influencer marketing stał się bardzo popularny i często bywa nadużywany. Reklama opublikowana przez influencera lub stworzona ze współpracy z nim wciąż powinna być przemyślana i ciekawa dla odbiorcy.

Co daje influencer marketing?

Influencer marketing, jeśli jest przemyślany, jest niezwykle skuteczną strategią zarówno sprzedaży, jak i rozwoju marki. Przez współpracę z influencerami, marka może dotrzeć do nowej i szerokiej publiczności. Influencerzy mają możliwość bezpośredniego angażowania swoich obserwujących, co pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów w sposób bardziej autentyczny i osobisty. 

Ponadto influencerzy budują zaufanie i autorytet wśród swoich obserwujących. Kiedy taka osoba poleca produkt lub markę, jej obserwujący postrzegają to jako rekomendację od kogoś zaufanego, co może mieć ogromny wpływ na ich decyzje zakupowe.

Ile kosztuje post u influencera?

Koszt współpracy z influencerem będzie drastycznie różny w zależności od jego liczby obserwujących, branży, sposobu rozliczania się a często także tego, czy nawiązujemy kontakt bezpośrednio z nim, czy działamy przez agencję. 

Dla zaprezentowania, jak bardzo różne są te ceny, warto przywołać raport agencji REACHaBLOGGER, która podaje, że pojedynczy post sponsorowany u influencera może kosztować od 50 złotych do 45 tysięcy złotych. 

Oczywiście, te najwyższe ceny dotyczą największych gwiazd, osób o widowni liczonej w milionach. Jeśli chcesz nawiązać współpracę ze średnim influencerem, przygotuj się na wydatek rzędu przynajmniej kilkuset złotych. 

Pamiętaj, że nie zawsze wyższa cena oznacza większą skuteczność kampanii. Istotne jest znalezienie influencera, który pasuje do naszej marki. Ważne jest też, by być gotowym na podjęcie współpracy kreatywnej z nim, a nie tylko przedstawić mu treść reklamy do odczytania lub posta do opublikowania.

Jak współpracować z influencerami?

Zanim rozpoczniesz współpracę z influencerem, określ swoje cele. Czy chcesz zwiększyć świadomość marki, dotrzeć do nowej grupy odbiorców, zwiększyć sprzedaż czy budować zaangażowanie? Opracuj strategię działania. Ustal, w jaki sposób influencer marketing pomoże ci w zrealizowaniu tych celów.

Następnie wyszukaj influencerów, którzy są związani z twoją branżą i popularni wśród twojej grupy odbiorców. Zwróć uwagę nie tylko na ich liczbę obserwujących, ale także zaangażowanie w postach, jakość treści oraz zgodność z wartościami twojej marki.

Skontaktuj się z wybranymi osobami. Przedstaw swoją markę, cele współpracy i to, jak wyobrażasz sobie waszą współpracę. Jeśli kontaktujesz się bezpośrednio z influencerem, sprawdź, jaką formę preferuje. Większość osób otwartych na takie współprace zamieszcza informację w swoim opisie na social mediach.

Kiedy już zdecydujesz się na współpracę z konkretnym influencerem, omów z nim szczegóły tej współpracy. Pamiętaj, by opierała się ona na autentycznym podejściu. Pozwól influencerowi na swobodę tworzenia treści, aby dopasować ją do stylu i estetyki tej osoby. W przeciwnym wypadku takie posty sponsorowane będą wyglądały sztucznie i nie osiągną pożądanego efektu.

Czy warto współpracować z influencerami?

Influencer marketing jest tak niezwykle popularny nie bez powodu. Jest on bardzo skutecznym sposobem zarówno na sprzedaż, jak i promocję marki. Z influencerami jak najbardziej warto współpracować, warto jednak dbać o to, by była to właśnie współpraca. Zamiast narzucać takiej osobie swoją wizję reklamy, skorzystaj z jej doświadczenia i kreatywnego podejścia.

Anna Frankiewicz
Anna Frankiewicz
Studiowała dziennikarstwo. Jako copywriter pracuje od kilku lat. Zdobywała doświadczenie w agencjach marketingowych i grupach wydawniczych. Prywatnie chętnie czyta.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!