Umowa z prawnikiem. Co musi mieć?

Jeśli jako przedsiębiorca chciałbyś współpracować z prawnikiem, dobrze od razu określić zakres takiej współpracy. Jak powinna wyglądać umowa z prawnikiem? Na co masz zwrócić uwagę?

Umowa z prawnikiem na pierwszy rzut oka wydaje się tworem dziwnym. Przecież po to podejmujesz umowy z ekspertem z dziedziny prawa, żeby pisać dla ciebie różne pisma, również umowy, a także reprezentował cię. W jaki więc sposób przygotować umowę z prawnikiem?

CZYTAJ TAKŻE: Umowa B2B z pracownikiem. Jakie koszty dla pracodawcy?

Wzór umowy z prawnikiem

Wiele wzorów dokumentów znajdziemy w internecie. Można je zakupić, dopasować do swoich potrzeb i korzystać. Gdy jednak sprawa wydaje się bardziej skomplikowana, idziemy do prawnika. W takiej sytuacji zawsze warto podpisać z nim umowę o obsługę prawną. Umowa o obsługę prawną jest tzw. umową nienazwaną, co oznacza, że może być zawarta zgodnie z zasadą swobody zawierania umów. Mówiąc inaczej, jej zapisy mogą być elastyczne.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Wymogi formalne umowy

Niezależnie od wszystkiego zawsze na umowie warto określić datę jej zawarcie. Wszystko po to, że data umowy określa, kiedy rozpoczyna ona swoje obowiązywanie. Miejsce zawarcia umowy jest ważne o tyle, że w razie sporu w ten sposób określa się właściwy sąd, przed którym będziemy sprawę rozstrzygali. Drugą stroną umowy będzie prawnik. Jeśli pracuje dla kancelarii, wpisujemy dane kancelarii, która odpowiada za poczynania prawnika. W przypadku współpracy z samodzielnym prawnikiem wpisujemy pełne dane jego działalności.

Treść umowy z prawnikiem

Treść umowy z prawnikiem może być dowolna. Warto jednak pamiętać, żeby bardzo dokładnie określić zobowiązania stron. Im dokładniej ustalimy te kwestie, tym mniejsze ryzyko spory stanie przed nami.

Warto też wiedzieć, w czym może nam pomóc radca prawny czy adwokat. Jest to przede wszystkim udzielanie porad prawnych, a także reprezentowanie nas przed odpowiednimi organami.

Ile kosztuje współpraca z prawnikiem?

Prawnik za swoją pracę oczywiście pobiera wynagrodzenie. Najczęściej spotykane modele to rozliczenie za godzinę pracy lub określona kwota za poprowadzenie całej sprawy. Czasem prawnik będzie chciał również tzw. „success fee”, czyli specjalną premię, jeśli sprawa zakończy się sukcesem. W przypadku niektórych czynności, jak np. reprezentowanie nas przed sądem, prawo ustala minimalne stawki za obsługę prawną, które należy uiścić.

W umowie z prawnikiem może też znaleźć się zapis o tym, że zgadzamy się na pokrycie dodatkowych kosztów, gdy sam adwokat lub radca prawny będą musieli ponieść niewskazane wcześniej wydatki. Chodzi np. o zdobycie dodatkowych dokumentów, czy materiałów.

Tajemnica adwokacka

Adwokat, jak i radca prawny są związani tajemnicą zawodową. Nie mogą zdradzić nikomu informacji, których dowiedzieli się o kliencie w związku z udzielaniem nam porady prawnej. Wyjątek stanowią sytuacje określone w przepisach dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy czy finansowaniu terroryzmu.

Czas obowiązywania umowy z prawnikiem

Umowa najczęściej obowiązuje do zakończenia konkretnej sprawy. Może być jednak tak, że w trakcie trwania procesu lub sprawy sądowej zechcemy zmienić adwokata. Mamy do tego prawo w każdym momencie. W takiej sytuacji trzeba będzie jednak sporządzić nową umowę z prawnikiem. Dobrym sposobem jest, by pierwszy wzór takiej umowy sporządził inny prawnik, niezwiązany z osobą, z którą będziemy współpracować.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Już nie trzeba spotykać się w siedzibie firmy, czy czekać na podpis pracownika, który akurat przebywa w delegacji. Podpis elektroniczny umożliwia zdalne podpisywanie umów,...

Wdrożenie podpisu elektronicznego w świetle rozporządzenia eIDAS

Wdrożenie podpisu elektronicznego nie byłoby możliwe bez odpowiednich przepisów. W Unii Europejskiej kwestie związane z usługami reguluje rozporządzenie eIDAS. Sprawdź, jak opisuje ono podpis...

Jak wykorzystać podpis elektroniczny w firmie by system działał jak najbardziej efektywnie?

Podpis elektroniczny to wygoda i oszczędność czasu. Jak zaplanować jego wdrożenie, by przyniósł jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim zidentyfikuj konkretny problem, który chcesz za...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!