Spis z natury a remanent. Czy to jest to samo?

Spis z natury i remanent są stosowane zamiennie. Ale czy słusznie? Czy remanent jest tym samym co spis z natury? Czym jest inwentaryzacja? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Każdy przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję posiadanego majątku. Na koniec roku trzeba przygotować inwentaryzację takiego majątku. W jaki sposób przeprowadza się ten proces? Sprawdź koniecznie.

Co to jest remanent?

Remanent i spis z natury znaczą to samo. Jest to spis wszystkich towarów, całego majątku, który wchodzi w skład przedsiębiorstwa na koniec roku lub koniec określonego okresu rozliczeniowego.

Inwentaryzacja jest działaniem, które ma ustalić rzeczywisty stan ilościowy i wartościowy majątku firmy. Dzięki temu łatwiej wyjaśnić pojawiające się różnice między stanem stwierdzonym podczas inwentaryzacji a tym, co jest w rzeczywistości i księgach rachunkowych.

Inwentaryzację najczęściej realizuje się poprzez spis z natury, zwany potocznie remanentem. Jak więc widać, oba pojęcia są tożsame.

CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Co to jest spis z natury?

Spis z natury, inaczej remanent jest to fizyczne przeliczenie składników aktywów. Pierwsze liczenie (zwane pełnym) obejmuje wszystkie składniki majątki. Po nim można przeprowadzić liczenie kontrolne.

Ono jednak powinno być przeprowadzone przez osoby, które nie brały udziału w liczeniu pierwszym. Podczas liczenia kontrolnego nie trzeba ponownie zliczać całości majątku. Sprawdzenie może być dokonane „na wyrywki”.

Spis z natury. Co trzeba policzyć w remanencie?

Remanent to spis wszystkich składników majątku. Gdy już je spiszemy, musimy dokonać wyceny takiego majątku.

W remanencie trzeba koniecznie zawrzeć:

  • towary handlowe,
  • wyroby gotowe,
  • materiały podstawowe i pomocnicze,
  • półwyroby,
  • produkcję w toku,
  • braki własnej produkcji i odpady,
  • wszystkie towary, które są własnością firmy, ale które w dniu remanentu fizycznie nie znajdowały się w zakładzie oraz towary obce znajdujące się w zakładzie.

Jak zrobić wycenę remanentu?

Samo spisanie majątku to dopiero połowa obowiązku. Nie można zapominać o tym, że po spisaniu wszystkich stanów, trzeba też dokładnie je wycenić. Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca musi to zrobić w ciągu 14 dni od zakończenia spisu.

W wycenie określamy cenę zakupu, cenę nabycia, cenę rynkową lub koszt wytworzenia danego produktu. Wszystko po to, by w momencie złożenia spisu z natury, mieć wiedzę o tym, jak dużym majątkiem dysponuje przedsiębiorstwo. Towary handlowe zwykle wycenia się według cen zakupu, a te, które są w produkcji według kosztu wytworzenia.

Remanent się nie zgadza

Jeśli po przeliczeniu spisu z natury wartość produktów wykazuje nadwyżkę, to jest ona opodatkowana. W przypadku niedoboru mamy stratę.

Kiedy zrobić remanent?

Przedsiębiorca ma obowiązek zrobić remanent na koniec każdego roku podatkowego. Rozliczenie remanentu należy dołączyć do ksiąg rachunkowych. Nie znaczy to, że nie można zrobić remanentu również w środku roku.

W firmie może być robiony spis z natury w dowolnym czasie. Raz w roku jest to jednak obowiązkowe. Robienie remanentu w dowolnym okresie może pomóc np. wykazać niezgodności w towarze, a także stwierdzić wartość towaru zniszczonego lub ukradzionego.

Spis z natury robiony na koniec roku musi być wpisany do księgi przychodów i rozchodów. Jeśli ten obowiązek nie zostanie spełniony, popełniamy wykroczenie karno-skarbowe jako wadliwe prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Nie wystarczy nawet wpisać samej wartości remanentu. Do księgi trzeba dołączyć spis z natury. Jak już wspomniałem za wykroczenie karno-skarbowe grozi grzywna. Może to być kwota od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności minimalnego wynagrodzenia.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!