KSeF – od kiedy obowiązkowy będzie Krajowy System eFaktur? To nowość w polskim systemie prawa podatkowego. Kiedy KSeF będzie musiał być używany?
Nowy system KSeF – od kiedy będzie obowiązkowy? Na razie przedsiębiorcy korzystają z niego dobrowolnie, jednak już niedługo każdy będzie musiał się do niego przekonać. Poznaj sposób działania systemu Krajowego Systemu e-Faktur.
Spis treści
KSeF – od kiedy obowiązkowy?
Uwaga! Data wejścia w życie została po raz kolejny przesunięta podczas konferencji Ministerstwa Finansów z dnia 19 stycznia 2024 roku. Obecnie nie ma informacji na temat tego, kiedy system KSeF stanie się obowiązkowy. Wiemy tylko, że będzie to najszybciej w przyszłym roku. Możliwym terminem jest połowa 2025 roku.
Pojęcie KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur oparty na fakturach strukturyzowanych weszło do polskiego systemu podatkowego w styczniu 2022 w wyniku nowelizacji ustawy o VAT. Od tego momentu korzystanie z systemu stało się dobrowolne. Początkowo KSeF obowiązkowy miał stać się w drugim kwartale 2023 roku. Ta data została jednak przesunięta.
CZYTAJ TAKŻE: Co to jest KSeF – Krajowy System e-Faktur?
Dostęp do systemu KSeF
Jak wystawić e-faktury KSeF? Są dwie możliwości. Jedna to skorzystanie z darmowych programów udostępnionych przez Ministerstwo Finansów. Ten wariant sprawdzi się w przypadku najmniejszych firm, które nie wystawiają wielu faktur i nie muszą korzystać z rozbudowanego oprogramowania.
Drugi sposób to komercyjne narzędzia do rozliczeń podatkowo-księgowych. Są one połączone z systemem KSeF specjalnym interfejsem API. Podatnik tworzy zwyczajnie fakturę w formacie xml przy użyciu „zwykłego” programu do wystawiania faktur. Oprogramowanie wyśle fakturę do bazy KSeF. Po nadaniu dokumentowi numeru stanie się on pełnoprawną fakturą.
Niezależnie od przyjętych rozwiązań korzystanie z KSeF wymaga uwierzytelniania.
CZYTAJ TAKŻE: KSeF obowiązkowy dla jednoosobowych działalności gospodarczych
Zgodnie z wyjaśnieniami, Ministerstwo Finansów planuje aktualizację oprogramowania e-Mikrofirma w sposób, który umożliwi wystawianie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych. Aplikacja pojawiła się w II kwartale 2022 roku.
Warto jednak zaznaczyć, że jest to oprogramowanie służące do obsługi niewielkich spółek. Duzi przedsiębiorcy, czy spółki z sektora SME będą zobowiązani do samodzielnego dostosowania swoich systemów podatkowych i księgowych do nowego obowiązku.
Pieczęć elektroniczna
Wykorzystanie pieczęci elektronicznej w systemie KSeF zostało wskazane jako jedna z możliwych metod uwierzytelnienia podatnika [Rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481)].
Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.
Zgodnie z treścią § 5. tego rozporządzenia:
- Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga uwierzytelnienia:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
- kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, albo
- podpisem zaufanym, albo
- wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób, o którym mowa w pkt 1-3, ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień
– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.
- W przypadku kwalifikowanych podpisów elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień są możliwe również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących ten podpis, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w zawiadomieniu, o którym mowa w § 4.
Zainteresowanych szerszą informacją o zastosowaniu pieczęci elektronicznej w KSeF zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych.