Content marketing – na czym polega?

Czym jest content marketing? Gdzie jest stosowany? Dlaczego warto używać go do promowania swojego przedsiębiorstwa? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Każdego dnia dociera do nas niezliczona ilość komunikatów, przekazywanych różnymi kanałami komunikacji. Część z nich to efekt content marketingu, czyli strategii, która polega na tworzeniu oraz późniejszej dystrybucji treści, które mają konkretny cel (np. wzrost sprzedaży lub wzrost rozpoznawalności marki) oraz jasno określoną grupę docelową.

Content marketing

W języku polskim content marketing nazywany jest czasami marketingiem treści. Choć trzeba przyznać, że dużo częściej w fachowych opracowaniach używa się jednak anglojęzycznego terminu.

Strategia ta w ostatnich dwóch dekadach zyskała na znaczeniu m.in. poprzez dynamiczny rozwój internetu oraz szeroko rozumianych kanałów komunikacji. Dość powiedzieć, że 30 lat temu nikt nie słyszał (i w sumie nie miał prawa słyszeć) o takich rozwiązaniach jak blog, podcast, streaming video, media społecznościowe, memy itd.

W ten oto sposób w ciągu trzech dekad z ery prasy, radia i telewizji przenieśliśmy się do czasów, w których dosłownie każdy może być nie tylko odbiorcą, ale także nadawcą treści publikowanych masowo. Obok tej rewolucji nowoczesny marketing nie mógł przejść obojętnie. Prawda?

CZYTAJ TAKŻE: 9 pomysłów na marketing internetowy małej firmy

Rewolucja dzieje się na naszych oczach

Aby zrozumieć, w jakim punkcie content marketing jest dzisiaj, często podawany jest przykład testów samochodów. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, producent lub dystrybutor auta, który chciał pokazać jego stylistykę i możliwości, nie miał szerokiego pola manewru.

Testy w prasie czy w telewizji wykonywane przez dziennikarzy motoryzacyjnych zamykały możliwy wachlarz działań. Dziś ten sam producent ma do dyspozycji:

  • blogi,
  • wideorecenzje realizowane przez influencerów,
  • serię postów w mediach społecznościowych,
  • szerokie możliwości publikowania filmów, grafik czy wizualizacji,
  • tworzenie specjalistycznych raportów pdf dystrybuowanych elektronicznie do milionów miłośników konkretnej marki.

Podaliśmy tylko przykłady, bowiem zdajemy sobie sprawę, że liczba obecnych możliwości dystrybucji treści jest dużo szersza.

Content marketing to nie tylko internet

Pisząc powyższy śródtytuł, nie mamy zamiaru przekonywać, że ogłaszanie śmierci tradycyjnych mediów jest zdecydowanie przedwczesne. Chcemy jedynie przekonać, że content marketing, jako przemyślana strategia sprzedażowo-wizerunkowa nie powstała jedynie na potrzeby globalnej sieci. Nie! Internet stał się tylko „katalizatorem” tego, co w gospodarce obserwujemy od… końca XVIII wieku, czyli sprzed rewolucji przemysłowej.

Jak to możliwe? Za początek content marketingu uważa się samego Benjamina Franklina, który w 1732 r. (sic!) zaczął wydawać słynny „Almanach biednego Richarda”. Był to zbiór maksym, powiedzeń oraz porad, wydawany tylko po to, by… promować drukarnię należącą do Franklina.

Niektórzy źródeł content marketingu doszukują się zdecydowanie później, bo w 1888 roku, kiedy firma Johnson&Johnson opublikowała książkę pt. „Nowoczesne metody aseptycznego leczenia ran”. Jej adresatem byli lekarze, a wydawcy chodziło o popularyzację produkowanych przez siebie bandaży w medycynie.

Jak widać, content marketing zaczął się na długo przed słynnym „Content is king” wypowiedzianym przez Billa Gatesa w połowie lat 90. XX wieku.

Marketing treści jest strategią

Wiele osób stawiających pierwsze kroki w content marketingu zapomina, że nie polega on tylko na publikacji świetnych infografik, zdjęć, filmów, podcastów czy wpisów. Opiera się on na obliczonej co najmniej w średnim terminie strategii docierania do odbiorców.

Nie bez znaczenia są więc takie zmienne jak częstotliwość publikacji, zakres tematyczny, zaangażowanie influencerów lub ambasadorów marki, kolejność wpisów itd. Współczesny content marketing z uwagi na dość szeroki wachlarz możliwych kanałów wymaga skrupulatnej oceny potencjalnej grupy docelowej oraz zmierzonych efektów.

Bez tego nie mówimy o content marketingu, a co najwyżej o spontanicznej i przypadkowej produkcji treści. Sukces takiego podejścia, choć niewykluczony jest jednak mało prawdopodobny.

CZYTAJ TAKŻE: Lejki sprzedażowe – co to jest i jak działa?

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Do kiedy PIT za 2023 rok? Terminy rozliczania PIT 2024

Każdy podatnik ma obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym roczne rozliczenie. Sprawdzamy, kiedy upływa czas na rozliczenie poszczególnych deklaracji PIT. Do kiedy PIT-11 przekazuje pracodawca? Pracodawca ma...

Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną za 2023 rok? Roczne rozliczenie składki ZUS 2024

Jako przedsiębiorca, masz obowiązek co miesiąc odprowadzać składkę zdrowotną do ZUS. W większości przypadków robisz to do 20 dnia miesiąca. Pamiętaj, że w maju...

Nowa tabela stawek ryczałtu w 2024 roku

Ryczałt podatkowy to jeden ze sposobów rozliczania podatków. Podstawowa zasada rozliczania ryczałtem oznacza, że płacimy stałą stawkę podatkową od przychodu. Nie rozliczamy kosztów, nie...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!