Dane przedsiębiorcy a RODO – czy są potrzebne?

Dane przedsiębiorcy a RODO: czy są chronione? Jak na siebie wpływają? Co z danymi przedsiębiorcy, które są ujawnione w ogólnodostępnych rejestrach?

Kwestia udostępniania danych przedsiębiorców, czyli osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą, budzi sporo wątpliwości. Chodzi głównie o kwestię tego, czy można nawiązać kontakt z przedsiębiorcą, którego dane są widoczne w ogólnodostępnej bazie. Przedsiębiorca musi przekazać swoje dane do ewidencji firm (biznes.gov.pl), a także na stronach internetowych, na których prezentuje swoje produkty.

Co chroni RODO?

Jednak ustawa o RODO powoduje, że wiele osób boi się korzystać z takich danych, nie chcąc ryzykować odpowiedzialności za niewłaściwe ich wykorzystanie. RODO chroni dane osobowe osób fizycznych.

CZYTAJ TAKŻE: Odstąpienie od umowy w terminie 14 dni – czy przedsiębiorca ma prawo do odstąpienia?

Jednocześnie w ustawie RODO nie znajdziemy pojęcia osoba fizyczna. Istnieje domniemanie, że osoba fizyczna jest czymś przeciwstawnym do osoby prawnej. Wynika z tego, że osoba fizyczna to po prostu człowiek od urodzenia do chwili śmierci. RODO nie chroni tym samym osób prawnych, czyli firm, danych kontaktowych siedziby.

Dane przedsiębiorcy a RODO

A co w przypadku przedsiębiorcy? Czy przedsiębiorcę obejmuje ochrona RODO? Pytanie jest zasadne. RODO, jak wiadomo, chroni osoby fizyczne. Nie ma tu jednak znaczenia czy osoba fizyczna jest konsumentem, czy przedsiębiorcą.

Wynika z tego, że nawet jeśli osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą, to wciąż jest chroniona przepisami RODO. I to niezależnie od tego, gdzie te dane się znajdują. Jeśli więc chcemy przetwarzać takie dane, trzeba robić to zgodnie z ogólnymi zasadami przetwarzania danych. Musimy więc mieć do tego odpowiednią przesłankę, a także dopełnić obowiązku informacyjnego.

Ustawa o RODO nie przewiduje żadnych wyłączeń dla ochrony praw przedsiębiorców. Dawno temu, dane zawarte w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) nie były chronione.

CZYTAJ TAKŻE: Monitorowanie pracy pracownika – kiedy to możliwe?

Aktualnie rejestry, nawet ogólnodostępne muszą zapewniać ochronę danych zgodnie z przepisami RODO. Trzeba np. informować o wycieku danych w ciągu 72 godzin od wycieku. Każdy przedsiębiorca, który jest chroniony, ma prawo dostępu do swoich danych, do uch przenoszenia, poprawienia, a także ma prawo do bycia zapomnianym.

Ochrona przedsiębiorcy – RODO

Warto wspomnieć o tym, że RODO rozdziela kwestię danych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność samodzielnie, a takich, którzy zatrudniają pracowników. W jednoosobowej firmie administratorem danych jest sam przedsiębiorca. I to on odpowiada za ewentualne naruszenia danych klientów i kontrahentów.

Dane osobowe to wszystkie te dane, które pozwalają identyfikować osobę fizyczną. Oprócz imienia i nazwiska będzie to np. adres.

Przedsiębiorca zatrudnia pracowników – ochrona RODO

Gdy przedsiębiorca zatrudnia pracowników, to musi od pracowników uzyskać zgodę na przetwarzanie ich danych osobowych, przekazać informację o tym, jak będą przetwarzane i w jakim zakresie mogą te dane modyfikować.

CZYTAJ TAKŻE: Zgłoszenie naruszenia danych osobowych – formularz

Kara za naruszenie RODO

Zgodnie z rozporządzeniem, naruszenie przepisów RODO zagrożone jest poważną karą. To nawet 20 mln euro albo 2-4% rocznego całkowitego obrotu.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Już nie trzeba spotykać się w siedzibie firmy, czy czekać na podpis pracownika, który akurat przebywa w delegacji. Podpis elektroniczny umożliwia zdalne podpisywanie umów,...

Wdrożenie podpisu elektronicznego w świetle rozporządzenia eIDAS

Wdrożenie podpisu elektronicznego nie byłoby możliwe bez odpowiednich przepisów. W Unii Europejskiej kwestie związane z usługami reguluje rozporządzenie eIDAS. Sprawdź, jak opisuje ono podpis...

Jak wykorzystać podpis elektroniczny w firmie by system działał jak najbardziej efektywnie?

Podpis elektroniczny to wygoda i oszczędność czasu. Jak zaplanować jego wdrożenie, by przyniósł jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim zidentyfikuj konkretny problem, który chcesz za...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!