Od czego zacząć pozycjonowanie strony internetowej? Pozycjonowanie dla początkujących 

Na pozycjonowanie strony internetowej składają się wszystkie działania, które mają doprowadzić do tego, by wyświetlała się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. To nieodłączny element marketingu internetowego. Sprawdź, jak się za niego zabrać.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, czy bloga, musisz rozumieć, na czym polega pozycjonowanie strony. Dzięki temu będziesz mógł samodzielnie wpływać na to, jak często odwiedzana jest twoja witryna. 

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie strony internetowej ma na celu zagwarantowanie witrynie jak najwyższej pozycji w przeglądarce internetowej – najczęściej jest to oczywiście Google. Osiąga się to poprzez działania zarówno na stronie, jak i poza nią, czyli działania on-site i off-site.

Zanim jednak przejdziemy do dokładnego opisu tego, co możesz zrobić, by poprawić widoczność swojej strony, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego w ogóle warto zajmować się pozycjonowaniem? 

Wyższa pozycja strony w przeglądarce bezpośrednio przekłada się na ilość ruchu na tej stronie. Większość ruchu „zagarniają” strony znajdujące się na pierwszych trzech pozycjach, toteż każdy dąży do tego, by właśnie tam się znaleźć.

To prosta zależność: większość osób nie przewija dalej niż pierwsza strona w Google, toteż najwięcej osób zobaczy te początkowe wyniki. Im więcej osób zobaczy naszą stronę, więcej osób w nią wejdzie. Większy ruch na stronie przekłada się natomiast na większą sprzedaż lub wpływy z reklam. 

Jak się nauczyć pozycjonowania stron internetowych?

Planując samodzielne pozycjonowanie strony internetowej, trzeba zdobyć przynajmniej podstawową wiedzę na ten temat. W tym artykule znajdziesz podstawowe informacje, dzięki którym będziesz mógł tę wiedzę rozwijać. 

Chcąc prowadzić skuteczne działania w zakresie pozycjonowania stron, musisz skorzystać z wiedzy ekspertów. Na rynku dostępne są kursy i webinary, które pomogą ci się rozwijać, co nie oznacza, że osoby z małym budżetem są skazane same na siebie. 

Poza płatnymi kursami czy e-bookami wiedzę na temat SEO i pozycjonowania możesz zdobywać za darmo. Śledź ekspertów na YouTubie i mediach społecznościowych, czytaj blogi i szukaj informacji na stronach anglojęzycznych. 

A tymczasem, zapoznaj się z podstawami. 

Jak pozycjonować stronę?

Pozycjonowanie strony internetowej, jak już wspomnieliśmy, składa się z kilku czynników. 

SEO

Działania SEO, czyli search engine optimization, polegają na optymalizacji strony pod kątem przeglądarek internetowych. Zawierają w sobie działania takie jak tworzenie i optymalizowanie treści pod kątem słów kluczowych, ale też zabiegi bardziej techniczne, skoncentrowane na kodzie strony.

Do SEO możemy zaliczać również UX (user experience), czyli wszystkie działania mające ułatwić użytkownikowi korzystanie z naszej strony. Bardzo ważne jest na przykład, by strona prawidłowo działa nie tylko na komputerze, ale również urządzeniach mobilnych, czyli była responsywna. 

Social media

Przy budowaniu pozycji strony nie można zapomnieć o działaniach na mediach społecznościowych. Dzięki nim możemy zdobywać nowych klientów i czytelników i budować świadomość swojej marki. 

Link building

Chcąc poprawić pozycję swojej strony, musisz zadbać o to, by linki do niej znajdowały się w innych miejscach w internecie. Nie powinny być to przypadkowe strony, tylko witryny, które łączą się z twoją np. tematycznie. 

Jeśli więc prowadzisz sklep internetowy z ubraniami, linki do niego powinny znaleźć się na przykład na blogach modowych. Takie odnośniki możesz zdobywać poprzez bezpośrednią pracę z blogerami lub za pomocą dedykowanych serwisów poświęconych link buildingowi.

Analityka

Chcąc osiągnąć i utrzymywać wysoką pozycję strony w przeglądarce, musisz podejść do tego zagadnienia analitycznie. Google Search Console i Google Analitycs są niezbędnymi narzędziami przy pozycjonowaniu. Dzięki nim możesz kontrolować, które z treści są najlepiej widoczne, a które radzą sobie słabo, czy demografię swoich odbiorców.

Działania marketingowe

Pozycjonowanie strony internetowej to także działania marketingowe. Przede wszystkim jest to content marketing, czyli tworzenie treści, które znajdą się na witrynie i w naszych mediach społecznościowych. Za ich pomocą będziemy sprzedawać i przyciągać użytkowników do naszego produktu. Bardzo ściśle łączy się to z SEO.

W ramach działań marketingowych budujących pozycję naszej strony w przeglądarce warto też wspomnieć o stworzeniu wizytówki Google Moja Firma. Jeśli promujesz swój biznes, możesz w ten sposób docierać do klientów nie tylko z poziomu przeglądarki, ale również Map Google. 

Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?

Oczywiście, jeśli chcesz, by twoja strona osiągnęła jak najlepszą pozycję, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów. Usługę taką oferują wszystkie agencje marketingowe, czy też niezależni specjaliści. 

Decydując się na takie rozwiązanie, masz pewność, że nie zostaną popełnione żadne błędy, które mogłyby wpłynąć na twoją stronę negatywnie. Pamiętaj, że jeśli bez odpowiedniego przygotowania zaczniesz wprowadzać zmiany w swojej stronie, może to również doprowadzić do obniżenia jej pozycji. 

Korzystanie z usług profesjonalistów będzie oczywiście kosztować. Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Ceny będą się różnić, w zależności od wybranej agencji, a także zakresu działań, które ta podejmie. 

Co się składa na takie działania? W pierwszej kolejności agencja przeprowadzi audyt strony, to znaczy zapozna się z obecnym stanem twojej strony. W zależności od wielkości witryny może to potrwać od kilku godzin do kilku dni i kosztować od 200 do kilku tysięcy złotych. 

Agencja przygotuje następnie strategię działania, na podstawie twoich potrzeb i analizy konkurencji. To kolejne kilka-kilkanaście godzin i od około 300 do kilku tysięcy złotych. Im większa jest twoja strona – im więcej ma podstron i elementów – tym droższe będą wszystkie działania związane z pozycjonowaniem. 

Po takim przygotowaniu nastąpi proces optymalizacji strony, który będzie zawierał działania opisane we wcześniejszej części artykułu. W zależności od ich zakresu i innych omówionych czynników bieżące dbanie o pozycjonowanie strony będzie kosztować przeciętnie od 500 do 5 tysięcy złotych.

Czym się różni pozycjonowanie stron od SEO?

Chociaż pozycjonowanie i SEO prowadzą do tego samego celu, warto pamiętać, że pozycjonowanie strony to zagadnienie szersze niż SEO. SEO z kolei zawiera się w pozycjonowaniu, jest jego częścią składową. 

SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja stron pod kątem przeglądarek internetowych. Polega na optymalizowaniu witryny, zarówno pod kątem znajdującej się na niej treści, jak i kodu. Pozycjonowanie odnosi się również do działań marketingowych, analityki i link buildingu.

Warto pamiętać, że chociaż technicznie te dwa się od siebie różnią, bardzo często stosowane są zamiennie. Może się więc zdarzyć, że znajdziesz informacje dotyczące szeroko rozumianego pozycjonowania, określane jako działania SEO.

Jak widać, pozycjonowanie strony to wymagające zadanie, które wymaga dość szerokiej wiedzy. Miej tego świadomość, zanim podejmiesz działania mające na celu wypromowanie swojej strony – to nie będzie proste zadanie. Jeśli jednak się do niego przyłożysz, możesz osiągnąć wspaniałe efekty.

Anna Frankiewicz
Anna Frankiewicz
Studiowała filologię polską i dziennikarstwo. Jako copywriter pracuje od kilku lat. Ma doświadczenie w pracy w agencjach marketingowych i grupach wydawniczych. Najchętniej pisze o tym, czym zajmuje się na co dzień – marketingu internetowym. Prywatnie chętnie czyta, szczególnie fantastykę.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Dodatek do emerytury – kto może na niego liczyć?

Dodatek do emerytury pozwala zwiększyć kwotę podstawowego świadczenia emerytalnego. Aby go uzyskać, należy złożyć stosowny wniosek lub osiągnąć określony przepisami wiek. Dodatek do emerytury może...

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 – utrata ważności i nowe opłaty

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 to rozwiązanie dla osób, które mają wątpliwości odnośnie do prawidłowości zastosowania regulacji podatkowych. Uzyskanie informacji od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej...

Kim jest pracownik młodociany? Kiedy można go zatrudnić? Zmiany w prawie dotyczącym zatrudnienia młodocianych

Pracownik młodociany podejmuje zlecenia zarobkowe przede wszystkim po to, aby zdobyć określone kwalifikacje zawodowe. Zatrudnienie młodocianych w celu przygotowania zawodowego jest możliwe, jeśli osoba...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!