Pozycjonowanie strony WWW. 10 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Pozycjonowanie stron może być dobrą okazją do tego, by twój sklep internetowy był lepiej widoczny. Jak pozycjonować stronę internetową? Co musisz wiedzieć o pozycjonowaniu strony internetowej?

Pozycjonowanie w największym skrócie to wszystkie działania, które mają na celu zapewnić widoczność danej stronie w wyszukiwarce internetowej. Pozycjonowanie to inna nazwa SEO (Search Engine Optimization). To, w jakim miejscu w wyszukiwarce znajdzie się strona internetowa, zależy przede wszystkim od algorytmu wyszukiwarki. Algorytm Google nie jest dostępny publicznie. Pozycjonowanie ma spowodować, że dana strona będzie widoczne znacznie lepiej w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie – czego dotyczy?

Pozycjonować można strony internetowe i sklepy internetowe. Nie pozycjonuje się wizytówek firm, które są widoczne na mapkach Google. Działania związane z marketingiem w wyszukiwarkach, czyli wykupienie np. płatnych reklam to działania zdecydowanie bardziej obszerne niż samo SEO. Są one nazywane działaniami SEM.

Pozycjonowanie a Google

Myśląc o pozycjonowaniu, nie możemy mieć na myśli wyłącznie wyszukiwarki Google. Pozycjonowanie może dotyczyć wszystkich wyszukiwarek, chociażby wyszukiwarek Onet.pl, czy Wirtualna Polska.

Pozycjonowanie – o czym trzeba pamiętać?

Jak już zaznaczaliśmy, algorytm Google nie jest dostępny publicznie. Oznacza to, że firma zajmująca się pozycjonowaniem nie może dać gwarancji obecności strony na konkretnej pozycji w wyszukiwarce. Nie jest przecież właścicielem wyszukiwarki. Zanim więc zajmiesz się pozycjonowaniem albo też zlecisz to zewnętrznej firmie, musisz pamiętać o kilku podstawowych rzeczach.

1. Wyszukiwarki wskazują te podstrony, które najlepiej pasują do zadanego przez użytkownika pytania.

Nie jest ważne czy szukamy konkretnego sklepu internetowego, czy produktu, który chcemy kupić. Żebyśmy znaleźli się w wyszukiwarce, musimy mieć na naszej stronie konkretną podstronę, która odpowiada na pytanie zadane przez osobę szukającą konkretnych informacji w internecie.

Podstawę pozycjonowania stanowią więc słowa kluczowe, frazy kluczowe. W największym uproszczeniu, po wpisaniu w wyszukiwarkę jakiegoś zapytania, wyszukiwarka przegląda strony internetowe i wskazuje użytkownikowi te, które mają najwięcej odpowiednich słów lub fraz kluczowych. Ważna jest więc nie tyle ilość tekstów, ile ich jakość.

Żeby strona mogła zostać znaleziona przez wyszukiwarkę, musi być zaindeksowana, czyli „przyjęta” przez algorytm. Najbardziej popularna wyszukiwarka Google nie pokaże na wysokich pozycjach stron, które mają niski poziom merytoryczny. Chodzi więc o to, że dzięki pozycjonowaniu jesteśmy w stanie utrzymać „wysoką” pozycję strony.

2. Wyszukiwarka nie działa w czasie rzeczywistym

Strony, które pokazują się na czołowych miejscach wyszukiwania, znalazły się tam, ponieważ już wcześniej zostały odpowiednio zaindeksowane. Nie da się wypozycjonować strony internetowej, która nie jest zaindeksowana przez Google.

Roboty Google działają w taki sposób, że nieustannie przeszukują Internet, tak by znajdować, jak najbardziej potrzebne strony internetowe i treści, które w odpowiednim momencie mogą się przydać. W pozycjonowaniu chodzi o to, by mieć znacznie wcześniej na stronie treści, których dopiero ktoś szuka.

3. Wysoka pozycja w wyszukiwarce nie zawsze przynosi klientów

Zaufanie do strony w dużej mierze ma wpływ na kolejność wyników wyszukiwania. Nie zawsze jest jednak tak, że czołowe miejsce w wyszukiwarce daje nam gwarancję bardzo wielu klientów. Strona internetowa musi być dobrze zoptymalizowana.

4. Nie da się pozycjonować pustej strony

„Content is the king”, czyli treść jest królem. Ta zasada bardzo dobrze wpisuje się w to, o co chodzi w pozycjonowaniu stron. Ważne jest, by jak najdokładniej opisywać produkty i usługi.

5. Nie każda strona nadaje się do pozycjonowania organicznego

Pozycjonowanie nie sprawdzi się dobrze w przypadku krótkoterminowych biznesów lub gdy sprzedaż trwa określony czas. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie to działanie długotrwałe.

Weźmy np. lokalnego dewelopera, który buduje niewielkie osiedle. Jeśli chce sprzedać je bardzo szybko, to nie opłaca mu się inwestowanie w pozycjonowanie tej konkretnej strony internetowej. Znacznie korzystniej będzie wykupić reklamę, chociażby w serwisie ogłoszeniowym albo poprzez reklamy Google ADS.

6. Kod HTML ma wpływ na pozycjonowanie

To, w jaki sposób jest zbudowany kod strony,  a także to, czy zawiera błędy, czy nie, ma wpływ na pozycjonowanie strony. Spore znaczenie może mieć, chociażby to, czy strona ma grafiki, obrazy i czy są dobrze opisane. Im lepiej pod względem technicznym strona jest zbudowana, tym łatwiej i skuteczniej prowadzić działania pozycjonujące.

CZYTAJ TAKŻE: Tabela stawek ryczałtu 2022 r. Jak rozliczyć ryczałt?

7. Ważna dla pozycjonowania jest fizyczna lokalizacja biznesu

Choć to sformułowanie może być kontrowersyjne, trzeba pamiętać, że nawet jeśli użytkownik korzysta z telefonu bez włączonej opcji lokalizacji, system i tak namierza jego położenie. A to powoduje, że większą szansę na dobrą „odpowiedź” wyszukiwarki ma ta strona, która ma wskazaną lokalizację.

8. Pozycjonowanie nie jest dane „raz, na zawsze”

Pamiętaj, że nawet jeśli uda ci się wypozycjonować najbardziej znane frazy na dobrych pozycjach, to nie będą one tam wiecznie. Cały czas trzeba opisy i teksty poprawiać i dopasowywać do aktualnego algorytmu.

9. To, że u ciebie dana strona jest na pierwszym miejscu, nie znaczy, że u kogoś innego tez na nim będzie

Algorytmy Google są tak skonstruowane, że dane strony mogą wyświetlać się u różnych osób na różnych miejscach. I tak np. coś, co u ciebie jest na czołowym miejscu wyszukiwarki, dla kogoś innego może znaleźć się na dole pierwszej strony.

Google dopasowuje bowiem wyszukiwania do użytkownika, który szuka materiałów na określony temat. Jeśli użytkownik częściej wybiera dane strony, to te będą promowane dla niego na wyższych miejscach.

10. Pamiętaj o całej strategii sprzedaży

Błąd, który popełnia wielu właścicieli stron internetowych, sklepów internetowych to skupienie się na tym by jak najwięcej fraz „wypozycjonować” na czołowe miejsca. Efekt tego jest taki, że nawet jeśli mamy sporo wyrażeń na dobrych pozycjach, nie przekłada się to na lepszą sprzedaż.

Dlaczego? Bo nie wdrożono dobrej strategii pozycjonowania i sprzedaży. Chodzi o to, by tak przygotować stronę, by wygenerować jak najwyższą sprzedaż z ruchu, który wygenerowaliśmy przez pozycjonowanie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Co można zrobić w e-Urzędzie Skarbowym?

e-Urząd Skarbowy to serwis na stronie podatki.gov.pl, który ułatwia załatwianie spraw podatkowych online – bez wychodzenia z domu lub z dowolnego miejsca z dostępem...

Jak działa portal S24?

Portal S24 to nowoczesne narzędzie, które znakomicie ułatwia zakładanie i prowadzenie firm. Dzięki temu serwisowi wiele czynności związanych z działalnością spółki można załatwić online,...

Czym są różnice kursowe?

Transakcje w walutach obcych są powszechne wśród wielu firm, a to wiąże się ze zjawiskiem różnic kursowych. Czym są, kiedy powstają i jak je...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!