Samozatrudnienie i finanse. O czym musisz pamiętać?

Rzucić etat i rozpocząć nowy etap życia jako przedsiębiorca. To marzenie wielu osób. Warto jednak wiedzieć, jak podejść do finansów, gdy mamy własną firmę. O czym pamiętać, gdy zaczynamy samozatrudnienie?

Dlaczego pracownicy chcą przejść na samozatrudnienie? Dlaczego uruchamiamy firmy? Przede wszystkim własna firma to dużo swobody (głównie związanej z możliwością ustawiania czasu pracy), a także zarobków, które nierzadko przekraczają zarobki menedżerów średniego szczebla. Warto jednak pamiętać, że początkujący przedsiębiorca, przede wszystkim samozatrudniony musi zadbać o kilka elementów. Inaczej może szybko doprowadzić do bankructwa swojej firmy.

Samozatrudnienie a kontakty biznesowe

Freelancer, samozatrudniony ceni sobie swobodę pracy. To, że nie musi chodzić codziennie do biura, „wynagradza” sobie pracą w domu. Jednak taka praca sprawia, że bardzo łatwo odizolować się od ludzi. A im mniej kontaktów, tym gorzej z kolejnymi zleceniami. Wszystko dlatego, że utrzymywanie szerokiej sieci kontaktów szybko okazuje się podstawą sprawnie działającego biznesu. Nie zamykaj się w czterech ścianach. Wychodź do ludzi, także tych niezwiązanych z twoją działalnością biznesową.

CZYTAJ TAKŻE: Samozatrudniony – definicja. Czym się różni od przedsiębiorcy?

Jak poszerzać kontakty biznesowe?

Stowarzyszenie, grupy biznesowe organizują regularne spotkania dla przedsiębiorców. Wystarczy odwiedzić kilka z nich, by wybrać tę najbardziej odpowiednią. Dobrym pomysłem na zyskanie nowych kontaktów mogą być, chociażby przestrzenie coworkingowe, czyli miejsca pracy dla freelancerów.

Jak dobrze wyceniać zlecenia?

Błąd, który popełnia wielu freelancerów na początku swojej pracy, związany jest z faktem niedoceniania tego, ile warta jest praca. Zbyt nisko wyceniają swoje zlecenia, uważając, że na początku prowadzenia firmy, muszą być tańsi od doświadczonych w branży przedsiębiorców. Trzeba pamiętać, że tutaj liczą się głównie umiejętności, a mniej staż.

CZYTAJ TAKŻE: Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

Intuicja biznesowa na samozatrudnieniu

Wciąż niedocenianym elementem na samozatrudnieniu jest intuicja biznesowa. To ona jest najważniejszym elementem biznesowej rozgrywki. Jeśli więc nie czujesz dobrej nici porozumienia z klientem, z którym przyszło ci prowadzić interesy, czasem lepiej odpuścić, niż na siłę utrzymywać ten kontrakt.

Im więcej masz doświadczenia biznesowego, tym łatwiej będzie ci w ten sposób podchodzić do klientów. Musisz wiedzieć, że im lepszy kontakt z klientem, tym lepiej zrozumieć jego oczekiwania.

Jak komunikować się z klientami?

Freelancerzy często zajmują się biznesami związanymi z grafiką komputerową, doradztwem, zarządzaniem projektami. Klienci muszą więc dokładnie wiedzieć, za co płacą, w jaki sposób przebiega ich projekt, a także upewniaj się, że klienci rozumieją, co do nich mówisz.

CZYTAJ TAKŻE: Przejście z etatu na B2B. Jak to wygląda?

Samozatrudnienie i odpowiednie zarządzanie finansami

Freelancer, jednoosobowy przedsiębiorca musi wiedzieć, że jego finanse będą wyglądały inaczej. Głównie z powodu tego, że sam rozlicza podatki, jest też odpowiedzialny za księgowość (może to robić samodzielnie albo zlecić biuru rachunkowemu). Samodzielnie odpowiada też za terminowe opłacanie wszystkich zobowiązań.

Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga całkowicie innego podejścia do finansów. Pojawią się bowiem zatory płatnicze, kontrahenci nie zawsze będą płacili w terminie. Mało tego. Będziesz zmagać się z koniecznością zdobywania nowych zleceń, zapewnić sobie przypływ gotówki do firmy. Tylko od ciebie zależy bowiem to, ile będziesz zarabiał.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Już nie trzeba spotykać się w siedzibie firmy, czy czekać na podpis pracownika, który akurat przebywa w delegacji. Podpis elektroniczny umożliwia zdalne podpisywanie umów,...

Wdrożenie podpisu elektronicznego w świetle rozporządzenia eIDAS

Wdrożenie podpisu elektronicznego nie byłoby możliwe bez odpowiednich przepisów. W Unii Europejskiej kwestie związane z usługami reguluje rozporządzenie eIDAS. Sprawdź, jak opisuje ono podpis...

Jak wykorzystać podpis elektroniczny w firmie by system działał jak najbardziej efektywnie?

Podpis elektroniczny to wygoda i oszczędność czasu. Jak zaplanować jego wdrożenie, by przyniósł jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim zidentyfikuj konkretny problem, który chcesz za...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!