Zagrożenia związane z podpisem elektronicznym. Jak się zabezpieczyć? 

Otaczają nas coraz bardziej nowatorskie i zaawansowane systemy. Mają ułatwiać nam życie, ale często wraz z nimi pojawiają się obawy o bezpieczeństwo. Jakie są zagrożenia związane z podpisem elektronicznym?

Czy podpis elektroniczny jest bezpieczny? Jak ograniczyć ryzyko użycia podrobionej tożsamości? Poznaj zagrożenia związane z podpisem elektronicznym i sprawdź, jak się przed nimi zabezpieczyć. Przedstawiamy najważniejsze działania, które powinieneś podjąć.

Jakie są zagrożenia związane z podpisem elektronicznym?

Podpis elektroniczny ma wiele zalet. Przede wszystkim gwarantuje oszczędność czasu, a co za tym idzie – pieniędzy. A co z bezpieczeństwem?

Podpisy elektroniczne są różne i każdy gwarantuje inny poziom bezpieczeństwa. Najbezpieczniejszy jest podpis kwalifikowany, który możemy wykorzystywać do podpisywania wszystkich dokumentów, poza jedynie aktem notarialnym. O jego bezpieczeństwie świadczy chociażby to, że używają go również urzędy.

CZYTAJ TAKŻE: Zalety podpisu elektronicznego kwalifikowanego. Dlaczego warto z niego korzystać?

I choć zabezpieczenia podpisów elektronicznych są coraz lepsze, to cyberprzestępcy cały czas próbują je złamać. 

Jednym z najpoważniejszych zagrożeń związanych z podpisem elektronicznym jest możliwość jego podrobienia. Oczywiście, podpis składany bezpośrednio na dokumencie długopisem też można podrobić. 

Jednak w przypadku podpisu elektronicznego, głównym zabezpieczeniem jest klucz kryptograficzny, którego używa się do szyfrowania dokumentów. To od poziomu jego zaawansowania zależy, jak ciężkie będzie jego podrobienie.

Inne zagrożenie związane z podpisem elektronicznym to możliwość przechwycenia komunikacji przez stronę trzecią. 

Używanie podpisu elektronicznego wymaga wysokiej odpowiedzialności za stan oprogramowania w urządzeniu, z którego korzystamy do podpisu. Na nic zda się najlepiej zabezpieczony klucz kryptograficzny, jeśli komputer będzie podatny na wirusy, a użytkownik sprzętu nieświadomie zainstaluje szkodliwe oprogramowanie. 

Jak przezwyciężyć zagrożenia związane z podpisem elektronicznym?

Zagrożenia związane z podpisem elektronicznym na całe szczęście nie są liczne. Mając świadomość tych problemów, możemy się przed nimi skutecznie bronić. Korzystając z usług zaufania, zawsze bierz je pod uwagę. 

CZYTAJ TAKŻE: Stosowanie podpisu elektronicznego coraz popularniejsze, nie tylko wśród firm – poznaj najnowsze trendy

Wybierz wiarygodne i zaufane systemy: korzystaj z usług i platform, które mają dobrą reputację i odpowiednie certyfikaty

Przede wszystkim zapoznaj się z wymaganiami technicznymi, potrzebnymi do korzystania z podpisu elektronicznego. Jeśli nie będziesz ich spełniać, zabezpieczenia nie będą działać tak skutecznie, jak powinny.

Wybierając dostawcę usług takich jak podpis elektroniczny, zwracaj uwagę na jego wiarygodność. Zweryfikowanych dostawców usług zaufania znajdziesz na stronie eIDAS.

Regularne aktualizuj też systemy, przede wszystkim system operacyjny urządzenia, z którego korzystasz do składania podpisu. Pamiętaj też, by mieć zainstalowanego zaktualizowane oprogramowanie antywirusowe. 

Weryfikacja tożsamości

Gdy otrzymasz dokument podpisany elektronicznie, zawsze sprawdzaj jego wiarygodność. W przypadku dokumentów urzędowych możesz skorzystać z bezpłatnej usługi weryfikacja podpisu (puesc.gov.pl). Sprawdza ona aktualny status podpisu na podstawie danych zawartych w dokumencie oraz udostępnianych przez wystawcę certyfikatu.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Kiedy należy złożyć PCC-3A?

Formularz PCC-3A stosowany jest w niektórych przypadkach podczas zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Sprawdź, kiedy używa się go zamiast druku PCC-3. Jak go złożyć?...

Czym są niskocenne środki trwałe? Definicja, ewidencja i amortyzacja niskocennych składników majątku

W naszym artykule szczegółowo opiszemy, czym są tzw. niskocenne środki trwałe. Dowiesz się, jakie kryteria muszą spełnić, abyśmy mogli zaklasyfikować je do tej kategorii....

Jak rozliczyć darowiznę z budżetu firmy? Odliczenie darowizny od podatku

Darowiznę może przekazać nie tylko osoba fizyczna, takie prawo mają również przedsiębiorstwa. Sprawdzamy, o czym trzeba pamiętać, robiąc lub przyjmując darowiznę od firmy. Kto...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!