Stosowanie podpisu elektronicznego coraz popularniejsze, nie tylko wśród firm – poznaj najnowsze trendy

Stosowanie podpisu elektronicznego zdobywa coraz większą popularność. Używamy go do zatwierdzania sprawozdań finansowych, dokumentów przetargowych, umów, ofert handlowych lub e-faktur. Poznaj najnowsze trendy związane z podpisem elektronicznym.

Dlaczego stosowanie podpisu elektronicznego jest wygodne? Kto może go stosować? Jakie korzyści przynosi firmie? Jakie są najnowsze trendy związane z podpisem elektronicznym? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Kto może stosować podpis elektroniczny?

Stosować podpis elektroniczny może każdy. Podpis elektroniczny dedykowany jest dla osób fizycznych i jest poświadczeniem woli złożonym przez konkretną osobę. W zależności od rodzaju zastosowanego podpisu może być on bardziej lub mniej skuteczny w aspekcie prawnym.

Najprostszym jest podpis zwykły np. w treści emaila, popularny jest też „profil zaufany”, gdzie tożsamość potwierdza się poprzez bankowość elektroniczną, ale służy do załatwiania spraw urzędowych.

Dla rozwiązań w obrocie gospodarczym, gdzie istotna jest potwierdzona tożsamość osoby podpisującej się, stosuje się coraz powszechniej  kwalifikowany podpis elektroniczny. Aby uzyskać podpis kwalifikowany, tożsamość osoby musi potwierdzić dostawca certyfikatu kwalifikowanego.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka jest ważność podpisu elektronicznego?

Coraz popularniejsze stosowanie podpisu elektronicznego – dlaczego tak chętnie z niego korzystamy?

500 proc. wzrost zainteresowania stosowaniem podpisu elektronicznego w ciągu 5 lat. Takie wyniki notuje największy dostawca usług zaufania w Polsce. Szczególnie duży wzrost nastąpił za sprawą pandemii, która znacząco przyspieszyła cyfryzację biznesu. 

I rząd zrobił sporo dla wprowadzenia e-usług. W efekcie zmiany związane z cyfryzacją przyspieszyły. Na przykład, już w 2024 roku wszyscy przedsiębiorcy będą musieli stosować e-faktury. 

Z tego powodu niezbędna będzie integracja oprogramowania rachunkowo-księgowego z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF). Konieczne będzie także korzystanie z rozwiązań umożliwiających efektywną pracę z cyfrowymi dokumentami.

CZYTAJ TAKŻE: Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego?

Jakie trendy przeważają na rynku e-podpisów?

Przede wszystkim skokowy wzrost zainteresowania e-podpisami. Poza tym popularność zyskują podpisy elektroniczne w chmurze. Umożliwiają one jeszcze łatwiejszy dostęp do dokumentacji.

Warto też wspomnieć o stopniowej eliminacji papierowych dokumentów, co zawdzięczamy między innymi podpisowi elektronicznemu. Dane rynkowe pokazują, że stosowanie podpisu elektronicznego szybko przyczynia się do zmniejszania ilości dokumentów w formie papierowej. 

Przykład? Instytucje finansowe coraz częściej przekazują dokumenty posprzedażowe wyłącznie w formie elektronicznej. Jedna z firm leasingowych w Polsce całość dokumentacji posprzedażowej przygotowuje tylko w tej formie, podobnie jak opinie dla klienta z działu Customer Service. 

Stosowanie podpisu elektronicznego – dlaczego warto?

Stosowanie podpisu elektronicznego to ogromna oszczędność czasu. Wszystko dlatego, że dzięki niemu dokumenty można podpisywać w każdym miejscu i czasie. Nie potrzebujesz do tego nawet komputera, wystarczy smartfon.

CZYTAJ TAKŻE: Zalety podpisu elektronicznego kwalifikowanego. Dlaczego warto z niego korzystać?

Ważny jest również trend eko. Przykład? Jedna z firm leasingowych chwali się, że dzięki stosowaniu podpisu elektronicznego tylko przez pół roki zaoszczędziła 70 tysięcy ryz papieru. Do wyprodukowania takiej liczby kartek trzeba zużyć 14 hektarów lasu oraz 90 milionów litrów wody.

Stosowanie podpisu elektronicznego ma się szczególnie dobrze w małych i średnich firmach. Jak wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego, narzędzie to planuje wdrożyć 64 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP. W 2021 r. 22 proc. z nich już korzystało z podpisu elektronicznego. Prawie trzy razy więcej planuje wdrożyć to rozwiązanie najpóźniej do 2024 r.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Kiedy należy złożyć PCC-3A?

Formularz PCC-3A stosowany jest w niektórych przypadkach podczas zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Sprawdź, kiedy używa się go zamiast druku PCC-3. Jak go złożyć?...

Czym są niskocenne środki trwałe? Definicja, ewidencja i amortyzacja niskocennych składników majątku

W naszym artykule szczegółowo opiszemy, czym są tzw. niskocenne środki trwałe. Dowiesz się, jakie kryteria muszą spełnić, abyśmy mogli zaklasyfikować je do tej kategorii....

Jak rozliczyć darowiznę z budżetu firmy? Odliczenie darowizny od podatku

Darowiznę może przekazać nie tylko osoba fizyczna, takie prawo mają również przedsiębiorstwa. Sprawdzamy, o czym trzeba pamiętać, robiąc lub przyjmując darowiznę od firmy. Kto...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!