Dla wielu przedsiębiorców media społecznościowe, a szczególnie Facebook wciąż są atrakcyjnym miejscem reklamowym. Za takie usługi reklamowe otrzymujemy fakturę. I tu pojawia się pytanie: jak rozliczyć fakturę zagraniczną z Facebooka (Meta)?
Faktura z Facebooka jest dla niektórych przedsiębiorców pierwszą zagraniczną fakturą, z która mają do czynienia. W związku z tym nie zawsze wiedzą, w jaki sposób taką fakturę zaksięgować i rozliczyć. Szczególnie że do rozliczenia będzie podatek PIT, a także VAT.
Spis treści
Faktura zagraniczna z Facebooka – kto wystawia fakturę Meta?
Sposób rozliczenia usługi reklamowej z Facebooka będzie zależny od wielu rzeczy. Przede wszystkim od tego, kto wystawił fakturę. Faktura z Facebooka może być wystawiona albo przez polski oddział, albo przez Facebooka z Irlandii.
CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza kampania w mediach społecznościowych. Jak ją przygotować?
Faktura z polskiego Facebooka
Jeśli otrzymamy fakturę wystawioną przez polski oddział Facebooka, to usługa będzie opodatkowana polskim podatkiem VAT w wysokości 23%. Fakturę zagraniczną VAT będziemy traktować jako zwykłą fakturę krajową. Rozliczamy ją jak każdą, zwykłą fakturę otrzymaną od kontrahenta.
Faktura zagraniczna z Facebooka
Trochę inaczej będzie wyglądało rozliczenie, jeśli faktura będzie wystawiona przez zagraniczną siedzibę Facebooka z Irlandii. Może, choć nie musi być wystawiona w obcej walucie. Nie będzie jednak w takiej sytuacji zawierać podatku VAT.
CZYTAJ TAKŻE: Jak wystawiać faktury? Najważniejsze zasady i elementy faktur
W przypadku faktury zagranicznej trzeba będzie ją potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie usług. Jeśli jest to nasza pierwsza taka faktura, przedsiębiorca musi zarejestrować się do VAT-UE. Zgłoszenia dokonuje się na druku VAT-R.
Po rejestracji podatnik będzie figurował w bazie czynnych podatników VAT Unii Europejskiej (w bazie VIES). Oznacza to, że od tej chwili w transakcjach między kontrahentami z Unii Europejskiej będzie można przed numerem NIP stosować przedrostek PL.
Fakturę z Meta za zakup reklamy na Facebooku z punktu widzenia podatkowego traktuje się jako import usług, zgodnie z miejscem świadczenie usług, w którym siedzibę ma usługobiorca. Transakcja ta jest neutralna podatkowo, bo podatnik jednocześnie odlicza i nalicza podatek VAT.
CZYTAJ TAKŻE: Faktura czy paragon? Jaki dokument wystawić?
Rozliczenia PIT dokonujemy w dacie wystawienia faktury, klasyfikując jako „pozostałe wydatki”.
Faktura zagraniczna z Facebooka. Jak rozliczyć transakcję wewnątrzwspólnotową?
Jeśli faktura zagraniczna z VAT za usługi Facebooka będzie dokumentować usługę reklamową, to rozliczana jest według stawki 23%. Ważne będą daty wystawienia faktury i sprzedaży usług. Data wystawienia zwykle odpowiada dacie płatności lub sprzedaży.
Co, jednak gdy data płatności na fakturze z Meta jest wcześniejsza niż data wystawienia? Taka sytuacja oczywiście może się zdarzyć. Wtedy trzeba pamiętać o zasadzie mówiącej, że obowiązek podatkowy VAT pojawia się w dacie płatności lub w dacie wystawienia faktury, w odniesieniu do terminu, który był pierwszy.
W przypadku gdy faktura zagraniczna wystawiona jest w walucie obcej, rozliczając ją, trzeba przeliczyć jej wartość na złotówki. Robi się to według kursu Narodowego Banku Polskiego na ostatni dzień roboczy, który poprzedza dzień powstania obowiązku podatkowego.
CZYTAJ TAKŻE: Elektroniczna faktura – czy jest tym samym co papierowa?
Faktura w walucie obcej i przewalutowanie powoduje, że mogą powstać dodatnie lub ujemne różnice kursowe. Jeśli różnice kursowe są „na plus”, to trzeba wykazać je jako przychód w kolumnie „pozostałe przychody”.
Faktura zagraniczna z Facebooka – jak rozliczyć jako nie-VAT-owiec?
W jaki sposób rozliczyć fakturę z Meta, gdy przedsiębiorca nie jest podatnikiem VAT? Gdy fakturę wystawił irlandzki Facebook (Meta), to polski podatnik i tak musi zgłosić się do rejestru VAT-UE. Potem trzeba opodatkować transakcję krajowym VAT-em. Ten VAT wpłaca się na konto urzędu skarbowego.
Program Mała Księgowość
Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.