Jak sprawdzić zapotrzebowanie rynku na daną usługę czy produkt? Jak odnaleźć swoją niszę rynkową? Czym dokładnie jest nisza rynkowa? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź.
Zapotrzebowanie na konkretną usługę czy produkt może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Bardzo ważne jest więc znalezienie wycinka danej branży, w której chcemy prowadzić biznes. Znalezienie niszy rynkowej to jedna z popularniejszych strategii biznesowych. Choćby dlatego, że jest mniejsza konkurencja. Obsługa wąskiego wycinka rynku powoduje też, że rentowność takiej firmy jest z reguły wyższa.
Nisza rynkowa – jak ją znaleźć
Najlepszym sposobem na skuteczne wykorzystanie niszy rynkowej jest znalezienie odpowiedniej grupy przyszłych odbiorców i dopasowanie do niej produktu lub usługi. Można to zrobić, choćby przeszukując branżowe fora tematyczne.
Użytkownicy często wpisują swoje potrzeby, przekazują informacje o tym, czego nie ma na rynku, a to dobry sposób na skuteczne badanie rynku. Co za tym idzie, przeglądaj też tematyczne grupy w mediach społecznościowych. Rozmawiaj też z potencjalnymi odbiorcami swoich usług lub produktów. Pytaj ich o potrzeby.
Badanie rynkowe
Rozmowy z klientami to początek badania rynkowego. Pamiętaj, że nie zawsze to, co ty uważasz za atrakcyjne, będzie takim dla klienta. Śledź, co proponują firmy, które już działają na rynku. Przeanalizuj, w jaki sposób działają, jak zdobywają klientów.
Jeśli masz pomysł na produkt lub usługę, zrób małe badanie rynkowe. Pamiętaj jednak, żeby sprawdzać zapotrzebowanie na produkt wśród potencjalnie zainteresowanych, a nie wśród rodziny i znajomych. Dlaczego? Rodzina i znajomi z sympatii do ciebie mogą nieobiektywnie ocenić twój pomysł.
Nisza rynkowa a lokalny biznes
Część osób uważa, że nisza rynkowa to działanie wyłącznie w ramach lokalnego rynku. W sposób, który pozwoli zdobyć w tym wycinku branży dominującą pozycję. Dobrym sposobem może być dopasowanie globalnego biznesu do potrzeb lokalnej społeczności.
Wartość dodana do już istniejącego produktu
Dziś bardzo trudno jest wymyślić unikalny produkt. Znacznie łatwiejsze jest dodanie funkcjonalności to już istniejącego rozwiązania. Choćby dodanie poradnika spawacza amatora do sprzedaży produktów spawalniczych albo dodanie gratis ubezpieczenia domu do usługi remontowej, którą wykonujesz.
Popularnym modelem jest usługa montażu przy sprzedaży produktów albo dodatkowe usługi serwisowe dla produktu, gdy gwarancja producenta się skończy.
Zmiany w prawie – pomysł na biznes
Budowanie niszy rynkowej można oprzeć na zmianach w prawie. Jeśli wiesz, że niedługo zostanie uchwalony nowy obowiązek rejestracyjny lub pojawi się konieczność uzyskiwania określonych uprawnień dla jakiejś dziedziny, warto to wykorzystać.
Świetnym przykładem było wprowadzenie kilka lat temu ustawy RODO, która wymusiła na wielu firmach stworzenie programów ochrony danych osobowych. To spowodowało, że powstało wiele nowych firm, które pomagały we wdrożeniu tego elementu. Podobnie było w przypadku zmian prawnych związanych z koniecznością wymiany pieców na bardziej ekologiczne. To było pole do popisu wielu firm instalatorskich.
Nisza rynkowa. Jak sprawdzić, czego potrzebują klienci?
Zastanawiasz się, czego potrzebują klienci? Najłatwiej sprawdzić to z pomocą narzędzi internetowych. Wyszukiwarka słów kluczowych Google wskazuje, czego szukają użytkownicy internetu. Można zobaczyć, ile wyszukiwań ma dane zapytanie. Google pozwala też zestawić odpowiednie słowa kluczowe i porównać je z konkurencją. Google Trends porównuje frazy wpisywane przez użytkowników z częstotliwością ich występowania.
Sprzedaż na Allegro
Są przedsiębiorcy, którzy próbują swoich sił jako sprzedawca Allegro. Zastanawiają się, co najlepiej sprzedaje się na platformie Allegro. Ciekawe narzędzie do sprawdzenia popularności konkretnych produktów jest Trade Watch. Analizuje trendy rynkowe i wskazuje jaki poziom sprzedaży konkretnego produktu generowany jest w platformie. Narzędzie pomaga w ocenie, co cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów.
Niezależnie od tego, na jaki rodzaj biznesu się zdecydujesz, pamiętaj, że każda działalność wiąże się z ryzykiem niepowodzenia. Zanim znajdziesz swoją niszę rynkową, musisz więc umiejętnie ocenić, jak dużą stratę jesteś w stanie ponieść, żeby zdecydować się na dany biznes.