Czy księgowa odpowiada za błędy? Nawet bardzo doświadczony księgowy nie uniknie przynajmniej raz w życiu pomyłki. Z perspektywy przedsiębiorcy największe konsekwencje ma sytuacja, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.
Błędy w księgach zawsze trzeba poprawić, możesz się jednak zastanawiać, czy księgowa odpowiada za błędy? Zwykle ich korekty dokonuje osoba, której przedsiębiorca zleca prowadzenie ksiąg rachunkowych. Kłopot może się pojawić w sytuacji, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.
Spis treści
Czy księgowa odpowiada za błędy? Wypowiedzenie umowy z księgowym
Jeśli przedsiębiorca nie jest zadowolony z usług księgowego, może zawsze wypowiedzieć z nim umowę i zaangażować do tego zadania kogoś innego. Szczególnie jeśli często musiał odpowiadać sobie na pytanie: czy księgowa odpowiada za błędy?
Zmiana biura rachunkowego jest dozwolona nie tylko na przełomie roku podatkowego, ale i w jego trakcie. Najważniejsze będzie wtedy przekazanie wszystkich dokumentów. Niejednokrotnie zdarza się, że w trakcie zmiany księgowego, nowe biuro rachunkowe trafia na błędne zapisy.
Czy wiesz, że…? Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl. |
Czy księgowa odpowiada za błędy księgowe?
Błędy księgowe mogą dotyczyć najróżniejszych elementów. To, w jaki sposób poprawiać będziemy błąd, zależeć będzie od rodzaju błędu i tego kiedy został zauważony. W przypadku gdy błąd wykryto jeszcze w trakcie miesiąca księgowego, to wystarczy zwykłe skorygowanie pomyłki. Błąd w księgach wykryty już po zakończeniu miesiąca poprawiamy tzw. storno. Warto wiedzieć, że błąd może być poprawiony w każdej chwili. Oczywiście najważniejsze by był skorygowany poprawnie.
Tylko profesjonalnie działający księgowy sprawdza zapisy księgowe „po sobie” lub weryfikuje je, dając do sprawdzenia innemu księgowemu w biurze. Jeśli współpracujemy z księgowym – wolnym strzelcem, a na dodatek jako przedsiębiorcy mamy niewielkie pojęcie o księgowaniu, prawdopodobieństwo pomyłki jest spore. Zwykle dowiadujemy się o niej, gdy trafimy na doświadczone biuro księgowe.
Zmiana księgowego i wypowiedzenie umowy z biurem księgowym, z którym do tej pory współpracowaliśmy, może skutkować tym, że nie będzie ono chciało dokończyć wszystkich rozliczeń. Gdy zdarzą się błędy, nie będzie chciał ich poprawiać.
Czy może odmówić poprawy błędów? Teoretycznie tak. Głównie dlatego, że to przedsiębiorca ostatecznie zawsze ponosi odpowiedzialność za wszelkie zapisy księgowe, a biuro rachunkowe jedynie działa na „jego zlecenie”. W związku z tym, w przypadku błędów popełnionych przez księgowego, rozwiązaniem może być tylko próba uzyskania odszkodowania za te błędy. Żeby jednak to się stało, trzeba wytoczyć sprawę z powództwa cywilnego.
Czy księgowy może odmówić poprawienia błędów?
W związku z tym może się zdarzyć, że księgowy odmówi poprawienia błędów i angażowania się w dokończenie rozliczeń. Szczególnie gdy zamierzamy zmienić obsługujące nas biuro rachunkowe. Praktyka rynkowa wskazuje, że w takiej sytuacji najlepiej działa mechanizm, według którego poprawek dokonuje nowy księgowy, a dotychczas obsługujące firmę biuro rachunkowe jest obciążane kosztami ponownego przeliczenia błędnie wprowadzonych rozliczeń.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.