Przedsiębiorca może załatwić sprawę w ZUS na odległość albo umawiając się w placówce na konkretną godzinę. Nie trzeba już czekać w długich kolejkach. Wszystko dzięki usłudze e-wizyta. Jak działa e-wizyta ZUS?
Spis treści
Czym są e-wizyty?
E-wizyta jest to wideorozmowa z ekspertem ZUS. Taki sposób komunikacji pozwala załatwić sprawę w ZUS bez wychodzenia z domu. Żeby takie spotkanie mogło się odbyć, potrzebne będzie urządzenie z dostępem do internetu i kamerą.
Każdy oddział ZUS pozwala na taką e-wizytę.
E-wizyta jest dostępna w dni robocze w godz. 9.00-14.00. Wizyta może być odwołana w każdym momencie. Gdy odwołamy wizytę, to niewykorzystany termin będzie dostępny dla kogoś innego.
Jak się umówić na e-wizytę?
Żeby umówić się na e-wizytę, trzeba wejść na stronę www.zus.pl. Znajdziemy w niej zakładkę „Umów się na wizytę w ZUS”.
Na e-wizytę można umówić się tylko do placówki ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania osoby rezerwującej wizytę. Żeby umówić wizytę, podajemy swoje dane, wpisujemy dzień i godzinę spotkania, które nam odpowiadają i podajemy temat spotkania.
Umówienie e-wizyty przez PUE ZUS
Inną możliwością jest umówienie spotkania bezpośrednio poprzez platformę usług elektronicznych PUE ZUS. Po zalogowaniu do systemu, w menu bocznym wybieramy „Wizyty”, a potem „Rezerwacja wizyty”. Kolejny krok to wybór miejsca spotkania i wskazanie sprawy, która ma zostać poruszona. Ostatni krok to wybór terminu.
Jak wygląda e-wizyta?
ZUS przygotował kilka wskazówek, jak najlepiej przygotować się do e-wizyty. Przede wszystkim należy zadbać o to, by można było rozmowę przeprowadzić w prywatnym, cichym miejscu, z neutralnym tłem. Trzeba też przygotować dokument tożsamości. Podczas e-wizyty będzie on weryfikowany.
W e-wizycie w ZUS nie może brać udziału osoba trzecia, chyba że jest opiekunem faktycznym lub prawnym.
Jak założyć konto na ZUS?
Warto pamiętać, że obecnie każdy przedsiębiorca, który jest płatnikiem składek ZUS, musi mieć profil PUE ZUS. Można to zrobić poprzez stronę www.zus.pl, na której wybieramy opcję „Zarejestruj w PUE” i „Dla firm”.
Najłatwiej zrobić to poprzez profil zaufany, bądź inny sposób identyfikacji, dostępny na login.gov.pl, kwalifikowany podpis elektroniczny lub poprzez konto bankowe, które umożliwia rejestrację w systemie PUE ZUS.