e-Urząd Skarbowy to serwis na stronie podatki.gov.pl, który ułatwia załatwianie spraw podatkowych online – bez wychodzenia z domu lub z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Sprawdź, co zrobisz za jego pomocą.
- Jakie są najważniejsze funkcjonalności e-US?
- Jak rozliczyć PIT?
- Jak sprawdzić zwrot podatku?
- Gdzie sprawdzić wysokość mandatów?
- W jaki sposób wyrazić czynny żal lub zdobyć zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem?
Oto najważniejsze, praktyczne informacje o korzystaniu z tej wygodnej platformy internetowej.
Jak zarejestrować się do e-Urzędu Skarbowego?
Nie ma odrębnej rejestracji do e-Urzędu Skarbowego. Aby uzyskać dostęp do serwisu, należy zalogować się przez:
- profil zaufanym,
- mObywatel,
- e-dowód,
- bankowość elektroniczną.
Ograniczony dostęp do e-US (tylko do e-PIT) uzyskamy również, podając swój NIP lub PESEL i kwotę przychodów.
e-US – logowanie
Do e-US można zalogować się na stronie login.mf.gov.pl. Logowanie odbywa się na dwa sposoby:
- przy użyciu profilu zaufanego, aplikacji mObywatel, bankowości elektronicznej lub e-dowodu;
- przez podanie numeru PESEL, NIP oraz kwoty przychodów z zeznania podatkowego (wówczas uzyskujemy dostęp jedynie do e-PIT-u).
Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym
W serwisie e-Urząd Skarbowy można załatwiać sprawy w imieniu organizacji. Kto jest organizacją? To każda jednostka organizacyjna posiadająca NIP, bez względu na jej formę prawną (np. spółka kapitałowa/osobowa, stowarzyszenie, fundacja, spółdzielnia, grupa kapitałowa).
Konta organizacji nie mają w e-US kancelarie prawne czy urzędy. Dostęp do konta organizacji wymaga złożenia wniosku w e-US – taki wniosek podpisują osoby uprawnione do reprezentacji organizacji lub jej pełnomocnik.
Jak umówić e-wizytę w Urzędzie Skarbowym?
Przygotowanie wizyty online w US polega na:
- wejściu na stronę wizyta.podatki.gov.pl;
- wyborze województwa;
- wyborze urzędu skarbowego;
- wskazaniu, jakiej sprawy ma dotyczyć wizyta (np. deklaracji i zeznania podatkowego, akcyzy, postępowania i czynności sprawdzającej);
- wyborze dnia i godziny z udostępnionej w systemie listy (można umówić wizytę z terminem w ciągu 21 dni);
- potwierdzeniu e-wizyty.
Jak rozliczyć PIT w e-US?
Rozliczenie PIT w e-US polega na zalogowaniu się do serwisu i przejściu do usługi Twój e-PIT. Online można złożyć zeznania PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 oraz oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ.
W Twój e-PIT znajduje się automatycznie wypełnione zeznanie podatkowe PIT-37, PIT-38 lub PIT-OP, które można:
- przejrzeć i zatwierdzić;
- wprowadzić zmiany, np. zastosować ulgi podatkowe czy dodać organizację pożytku publicznego;
- nie podjąć żadnej czynności – zeznanie podatkowe zostanie automatycznie zatwierdzone po upływie terminu przewidzianego na złożenie zeznania.
Jak zrobić korektę PIT-u?
W Twój e-PIT można też złożyć korektę złożonego już zeznania podatkowego. Błędy rachunkowe, oczywiste omyłki czy nieprawdziwe dane podatnik skoryguje, wchodząc do zakładki 'Złożone dokumenty’ i klikając przycisk 'Złóż korektę’.
Jak sprawdzić status zwrotu podatku?
Statu zwrotu podatku można sprawdzić logując się na e-US i wybierając na stronie głównej zakładkę 'Zwroty podatków’. Informacje będzie zawierała dane z ostatnich lat: wysokość zwrotu, jego status oraz dodatkowe informacje, w tym datę zwrotu i typ zwrotu.
e-Korespondencja Urzędu Skarbowego
Informacje o otrzymanych dokumentach znajdziemy na stronie głównej e-US w zakładce 'Dokumenty’ > 'Otrzymane’, a o wysłanych w > 'Wysłane’.
e-Urząd skarbowy ZAP-3
ZAP-3 – zgłoszenie aktualizacyjne – można złożyć w e-Urzędzie Skarbowym. Wystarczy zalogować się do systemu, wybrać z menu zakładkę 'Twoje dane’ > 'Dane osobowe’. Formularz ZAP-3 służy do zgłoszenia aktualnego adresu zamieszkania, danych kontaktowych oraz osobistego rachunku osobowego.
e-Urząd skarbowy PCC-3
Podatek PCC-3 lub PCC-3/A zapłacimy w e-US logując się do serwisu, wybierając zakładkę 'Płatności online’ > 'PCC, SD, KP’. Podatek można zapłacić, wykonując przelew elektroniczny.
e-Urząd skarbowy – mandaty
Otrzymane mandaty znajdziemy na stronie głównej e-US po wejściu w zakładkę Mandaty.
e-Urząd skarbowy – zmiana danych
Dane w e-US można zmienić, wchodząc do zakładki 'Twoje dane’ na stronie głównej serwisu. Aktualizacja odbywa się poprzez złożenie formularza ZAP-3. To sposób na wprowadzenie do systemu aktualnego adresu zamieszkania, danych kontaktowych i osobistego rachunku bankowego.
CZYTAJ TAKŻE:
- Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór
- Jak rozliczyć PIT z ZUS za zwolnienie lekarskie? Zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS w deklaracji rocznej PIT
- PIT 36L – jak rozliczyć podatek liniowy za rok podatkowy 2023? Rozliczenie PIT online i wzór formularza
- Co można załatwić z profilem zaufanym?
- Aplikacja mObywatel – jak z niej korzystać?
e-Urząd skarbowy – czynny żal
Czynny żal to sposób na uniknięcie kary poprzez zawiadomienie urzędu skarbowego o np. niezapłaconym w terminie podatku. W e-US należy wybrać zakładkę 'Dokumenty’ > 'Złóż dokument’ > 'Czynny żal’.
Kolejne kroki to:
- wybór urzędu, do którego składane jest zawiadomienie (urząd skarbowy lub urząd celno-skarbowy),
- podanie danych identyfikacyjnych,
- wpisanie treści zawiadomienia,
- potwierdzenie złożenia dokumentu.
e-Urząd skarbowy – wniosek o stwierdzenie nadpłaty
Wniosek o stwierdzenie nadpłaty składa się w e-US po wejściu w zakładkę 'Dokumenty’ > 'Złóż dokument’ > 'Wniosek o stwierdzenie nadpłaty’.
Następnie należy:
- podać, kogo dotyczy wniosek,
- wybrać urząd skarbowy,
- wpisać dane identyfikacyjne podatnika,
- zaznaczyć rodzaj podatku lub symbol formularza, kwotę nadpłaty, okres, rok i uzasadnienie,
- dodać ewentualne załączniki.
e-Urząd skarbowy – zaświadczenie o niezaleganiu
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach uzyskamy wysyłając wniosek w e-US: 'Dokumenty’ > 'Złóż dokument’ > 'Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach (ZAS-W)’.
Kolejne kroki to wypełnienie formularzy, m.in. kogo dotyczy wniosek, wskazanie urzędu, do którego składany jest wniosek, podanie danych identyfikacyjnych oraz cel wydania zaświadczenia.
Co ważne, aby wysyłać pisma i otrzymywać korespondencję w e-Urzędzie Skarbowym należy wyrazić na to zgodę (w systemie).