B2B – koszty pracodawcy. Jakich się spodziewać?

Umowa B2B jest coraz częściej spotykanym rodzajem umowy. Zamiast umowy o pracę, czy umowy o dzieło, stosuje się umowę B2B. Dla firmy ma to być sposób nie tylko na ograniczenie kosztów, ale i optymalizację podatkową. Jakie są koszty B2B dla pracodawcy?

Umowa B2B to umowa między dwoma przedsiębiorcami. W potocznym stosowaniu jest to nazwa umowy zawieranej między przedsiębiorstwem a osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Najczęściej dotyczy to sytuacji, gdy osoba, która prowadzi jednoosobową działalność, podpisuje umowę z firmą, która wcześniej była jego pracodawcą. Koszty B2B są jedną z jej zalet dla pracodawcy.

B2B koszty – jak wygląda umowa B2B?

Praktyka pokazuje, że umowa B2B często polega na tym, że wykonuje się czynności bardzo podobne do tych wykonywanych wcześniej w ramach umowy o pracę. Różnica polega jednak w rozliczeniach. Umowa B2B może być bardziej interesująca pod względem kosztowym choćby w porównaniu z umową o pracę.

CZYTAJ TAKŻE: Przejście z UOP na B2B. Kiedy się opłaca?

Jak to wygląda w konkretach? Jeśli pracownik jest zatrudniony na umowę o pracę i „na rękę” otrzymuje 5000 zł, to razem ze składkami ZUS i podatkami (wliczając w to część pracowniczą i pracodawcy), miesięczny koszt wynagrodzenia to niecałe 8400 zł miesięcznie.

Jeśli ten sam pracownik będzie wystawiał fakturę, to póki faktura będzie niższa niż 8400 zł, zawsze będzie to tańsze rozwiązanie niż umowa o pracę. Mało tego. W przypadku zatrudnienia na umowę o pracę trzeba też będzie sfinansować pracownikowi miejsce pracy, dostarczyć mu sprzęt (w przypadku pracy biurowej będą to wszelkie przybory takie jak komputer czy krzesło, a w przypadku usług serwisowych może to być np. uniform do pracy i narzędzia).

Umowa B2B – koszty

Gdy mamy umowę B2B, to bardzo rzadko trzeba finansować drugiej stronie sprzęt do pracy. Działa on przecież jako niezależny przedsiębiorca. Jako taki samodzielnie odpowiada za wszystkie zobowiązania, a także za błędy popełnione w trakcie wykonywania obowiązków. W przypadku umowy o pracę, za wszystko odpowiada pracodawca.

CZYTAJ TAKŻE: Przejście z etatu na B2B. Jak to wygląda?

Dlaczego o tym wspominamy? Bo takie zabezpieczenie, choćby w formie przejęcia odpowiedzialności jest dodatkowym kosztem, choć nie zawsze traktowanym jako koszt ponoszony bezpośrednio.

Ile więc kosztuje umowa B2B? Jedyny koszt związany z taką umową to koszt przygotowania takiej umowy (porównywalny do przygotowania umowy o pracę). Wszystko inne można „zrzucić” na stronę, która jest w tej biznesowej relacji samozatrudnionym.

Praktyka pokazuje jednak, że coraz popularniejsze i częstsze stosowanie umowy B2B w kontaktach biznesowych, skutkuje tym, że firmy decydują się na ponoszenie coraz wyższych kosztów takich umów. I tak samodzielnie finansują dni wolne „freelancerów”, płacą za ich „urlopy”, choć te formalnie nie przysługują. Bo przecież to nie jest umowa o pracę.

Często też same wyposażają miejsce pracy i użyczają je samozatrudnionemu do dyspozycji. W takiej sytuacji mogłoby się wydawać, że to rozwiązanie z kosztami podobnymi do umowy o pracę.

CZYTAJ TAKŻE: Urlop na B2B

Firmy decydujące się na B2B korzystają jednak na składkach ZUS, a także na tym, że mogą realnie zapłacić pracownikowi więcej. W naszym przypadku, gdy osoba zarabia na etacie 5000 zł na rękę, to nawet jeśli wystawi fakturę na 8000 zł, to i tak realnie będzie miała korzyść. A „pracodawca” również zarobi, bo realnie zapłaci za taką pracę mniej.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Ulga na złe długi – warunki skorzystania z ulgi na podatek od niezapłaconych faktur dla PIT, CIT i VAT

Ulga na złe długi to sposób na odzyskanie podatku od niezapłaconych faktur przychodowych. Jest instrumentem, który ma chronić wierzycieli. Spójrzmy, na czym polega i...

Koncesja na alkohol – ile kosztuje, kto ją wydaje? Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych??

Koncesja na alkohol to potoczna nazwa zezwolenia  na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych. Kwestie dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych reguluje ustawa z 26 października 1982 r....

Czy spółka komandytowo-akcyjna się opłaca?

Spółka komandytowo-akcyjna to spółka osobowa, która łączy w sobie cechy spółki komandytowej i spółki akcyjnej. Nie ma osobowości prawnej, ale ma zdolność prawną i...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!