Co to jest email marketing? Jak go skutecznie stosować do promocji firmy?

Przedsiębiorcy, którzy promują swoje marki w sieci wirtualnej, próbują na różne sposoby dotrzeć do potencjalnych nowych klientów oraz utrzymać tych, którzy już zdecydowali się wcześniej na zakupy w danym sklepie internetowym.  Jednym, często niedocenianym ze sposobów na to jest email marketing. Na czym polega kampania email marketingowa, jakie są zalety tej metody promocji firmy w sieci, jak skutecznie poprowadzić email marketing? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Czym jest email marketing?

Email marketing to wypróbowana przez wiele lat, skuteczna strategia promocji firmy w sieci. Jak sama nazwa wskazuje, opiera się ona na wykorzystaniu poczty elektronicznej w celu komunikacji z:

  • potencjalnymi klientami,
  • aktualnymi klientami firmy.

Email marketing polega na cyklicznej wysyłce spersonalizowanych wiadomości e-mail. Dlaczego tak się robi? Cóż, strategia ta umożliwia firmie:

  • budowanie długofalowych relacji z klientami,
  • informowanie o dostępnych, wartych uwagi:
    • produktach
    • usługach,
    • promocjach,
    • nowościach,
  • zachęcanie do wykonania konkretnych działań — rozumie się przez to nie tylko dokonanie zakupu, ale także zapisanie do newslettera czy odwiedzenie strony internetowej.
Jak widać, możliwości wykorzystania email marketingu w działalności biznesowej są naprawdę szerokie. Wiele w tej kwestii zależy od potrzeb przedsiębiorstwa oraz specyfiki jego działalności. Przykładowo, na email marketing można zdecydować się na kilka tygodni przed Black Friday, by móc w ten sposób poinformować klientów o wyprzedażach oraz przyciągnąć klientów.

 

Dlaczego email marketing wciąż cieszy się popularnością? To proste: ponieważ daje on przedsiębiorcom sposób na szybkie dotarcie do odbiorców w miejscu, z którego regularnie oni korzystają, tzn. na skrzynce pocztowej. Możliwe jest wówczas nawiązanie stałego, regularnego kontaktu oraz utrzymanie ich zaangażowania.

Zalety e-mail marketingu — dlaczego warto przenieść reklamy na maila?

Gdyby nie zalety email marketingu, ta metoda promocji online nie byłaby tak popularna. Do korzyści, jakie może nam przynieść ta forma promocji firmy w sieci, zalicza się takie atuty jak:

  • możliwość przeprowadzania testów typu A/B — taka opcja polega na wysyłaniu do grup klientów o podobnych cechach różnych wersji wiadomości. Przykładowo, w ramach testu A/B kierujemy do młodych kobiet, które kupiły już w naszym sklepie internetowym sukienkę letnią, 2 różne rodzaje komunikatów:
    • krótka, lakoniczna wiadomość z kodem rabatowym na zakupy w sklepie,
    • informacja o dodatkach na lato, które dobrze sprawdzą się w połączeniu z sukienką (przykładowo, mogą być to okulary czy kapelusz).

Można każdą z tych wiadomości wysłać do połowy odbiorców. Dzięki testom A/B da się ustalić, który rodzaj wiadomości spotyka się z większym zainteresowaniem ze strony odbiorców;

  • przekazywanie wartościowych treści – odbywa się to poprzez dostarczanie do odbiorców treści w formie newsletterów zawierających np. aktualności z danej branży (porady, informacje);
  • poprawa świadomości na temat danej marki w oczach klientów – regularna wysyłka maili zawierających newsletter czy katalogi ofertowe pozwala „zaistnieć” danej marce i sprawić, że będzie ona rozpoznawalna w oczach klientów.

Jak skutecznie prowadzić email marketing?

Wiele już powiedzieliśmy dobrego na temat skuteczności email marketingu. Taki stan rzeczy nie oznacza jednak, że wdrożenie skutecznej kampanii email marketingowej jest proste. Bo nie jest. Aby osiągnąć sukces, tzn. przyciągnąć klientów i nie przepalić budżetu, należy pamiętać o takich kwestiach jak między innymi:

  • personalizacja wiadomości – jest to absolutna podstawa, jeśli zależy Ci na skuteczności kampanii email marketingowej. To bardzo ważne w szczególności w sytuacji, gdy wiadomości są wysyłane do odbiorców różniących się między sobą pod kątem wieku, płci czy preferencji zakupowych. Łatwo możemy sobie wyobrazić, jaka będzie skuteczność email marketingu, jeśli mężczyźni w średnim wieku oraz dojrzali otrzymają wiadomość z obrazkami produktów w postaci damskich bluzek;
  • analiza danych – po każdej przeprowadzonej kampanii (a także w jej trakcie) należy przeanalizować dane odnośnie tego, jak zachowali się odbiorcy. W praktyce biznesowej stosuje się takie wskaźniki jak na przykład:
    • Open Rate (odsetek otwartych wiadomości),
    • Click-Through Rate (odsetek kliknięć w linki),
    • poziom konwersji, co oznacza odsetek osób, które wykonały pożądane działanie (wskaźnik konwersji stosuje się różnych ujęciach, badając np. skorzystanie z promocji, zakup produktu itp.).
  • częstotliwość wysyłek – dobrze jest regularnie wysyłać wiadomości w ramach email marketingu, ale nie oznacza to, że powinniśmy wysyłać dziesiątki maili każdego dnia. Wręcz przeciwnie: natarczywość w tym zakresie może wręcz zniechęcić klientów do otwierania maili. Istnieje ryzyko, że odbiorcy oznaczą takie wiadomości jako spam (lub zrobią to za nich algorytmy odpowiedzialne za filtrowanie treści trafiających na skrzynkę pocztową).

Ile kosztuje email marketing?

Podobnie jak każda inna forma promocji w sieci, email marketing również kosztuje. Na szczęście, kolejną spośród licznych zalet mailingu jest względnie niski koszt w porównaniu do innymi formami marketingu internetowego. Nie bez znaczenia jest również spory zakres możliwości w zakresie automatyzacji procesów. Rozumiemy przez to na przykład możliwość automatycznej, zarówno jednorazowej, jak i cyklicznej, wysyłki konkretnych wiadomości.

Ile kosztuje email marketing? Rzecz jasna, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy bowiem od tego, na jaką ofertę się zdecydujemy, czy chcemy mieć dostęp do danych analitycznych itp.

Profesjonalna kompleksowa kampania mailingowa to koszt od kilkuset do ok. półtora tysiąca złotych. W tej cenie można liczyć na miesięczną kompleksową obsługę wraz z:

  • newsletterem,
  • gotowymi szablonami wiadomości, które zostaną wysłane do kilku tysięcy użytkowników,
  • raportem podsumowującym efektywność wykonanych prac.

Jeśli klient sam dysponuje szablonami wiadomości, cena usługi będzie niższa ok. 15-30 proc.

Emil Zelma
Emil Zelma
Ekonomista, wykładowca, autor wielu artykułów, znający w teorii i w praktyce zasady działalności przedsiębiorstw. Do jego zainteresowań należy szeroko pojęty biznes, w tym szczególnie obszary związane z zarządzaniem finansami firmy oraz księgowością.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!