Gwarancja na rzeczy używane

Jeśli sprzedajesz używane rzeczy, ważną kwestią może być gwarancja na produkty. Czy jest gwarancja na rzeczy używane? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Każdy sprzedawca ponosi odpowiedzialność za to, co sprzedaje. Podstawą odpowiedzialnością jest rękojmia. Odnosi się ona zarówno do produktów nowych, jak i używanych. Co ma wspólnego z gwarancją? Jaka jest gwarancja na rzeczy używane?

Czym jest rękojmia?

Rękojmia to odpowiedzialność za wady fizyczne przedmiotów sprzedawanych przez przedsiębiorcę. W przypadku rzeczy używanych rękojmia nie dotyczy odpowiedzialności związanej z tym, że wartość towaru jest zmniejszona z powodu tego, że produkt nie jest nowy.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes. Firma transportowa

Mówiąc inaczej, sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wady, których przyczyną jest normalna eksploatacja. I tak, w przypadku używanego samochodu wiadome jest, że określone elementy mogą wykazywać ślady zużycia, co powoduje, że sprzedawca nie będzie odpowiadał za ich wady.

Jeśli jednak sprzedawca jest świadomy jakiejś wady, a nie informuje o niej kupującego, to ten ma prawo wystąpić z roszczeniem związanym z rękojmią. I nie pomoże w takiej sytuacji zapis w umowie sprzedaży o tym, że sprzedawca nie odpowiada za stan techniczny pojazdu.

Okres obowiązywania rękojmi

W przypadku rzeczy używanych sprzedawca ma możliwość skrócenia swojej odpowiedzialności z tytułu rękojmi do roku. Żeby to jednak nastąpiło, musi poinformować o tym kupującego przed zawarciem transakcji. Jeśli tego nie zrobi, to rękojmia standardowo obejmuje 2 lata. I nie ma tu znaczenia, jakiego rodzaju produkt sprzedajesz.

Rękojmia używanych rzeczy

W przypadku gdy kupujący złoży reklamację powołując się na rękojmię, to sprzedawca może towar naprawić. Robi to na własny koszt, co znaczy, że to sprzedawca pokrywa nawet koszt przesyłki towaru do swojego punktu sprzedaży. Sprzedawca może też obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze, jeśli wada nie pozwala na normalne użytkowanie.

Rękojmia a gwarancja na rzeczy używane

Odpowiedzialność sprzedawcy jest ograniczona, jeśli kupujący wiedział o wadzie produktu lub przypuszczalnie mógł wiedzieć. Podobnie, gdy sprzedawca przekazał kupującemu informacje o wadach produktu, a kupujący mimo tego postanowił towar zakupić. W takiej sytuacji o reklamacji nie ma mowy.

CZYTAJ TAKŻE: Reklamacja produktu zakupionego przez przedsiębiorcę

Sprzedawca nie odpowiada też za wady produktu, które spowodowane są zwykłym użytkowaniem. Przecież produkt nie jest nowy, więc kupujący powinien być świadomy tego, że nie wszystko będzie działało.

Czy obowiązuje gwarancja na rzeczy używane?

Warto wiedzieć, że rękojmia jest obowiązkowa i bezwarunkowa. Co innego gwarancja. Tak jak w przypadku produktów nowych, tak i w przypadku rzeczy używanych gwarancja jest dobrowolna. W odniesieniu do produktów używanych warunki gwarancji ustala gwarant, czyli sprzedawca. Jeśli je ustali, to musi ich przestrzegać.

Gwarancji możesz, ale nie musisz udzielić. To czy gwarancja obowiązuje, nie ma znaczenia w odniesieniu do rękojmi. Ta, jak już wspomnieliśmy, jest obowiązkowa i dotyczy każdej sytuacji. Niezależnie od tego, czy produkt jest nowy, czy używany, odpowiedzialność z tytułu rękojmi istnieje zawsze.

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność za produkt przedsiębiorcy

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania dotyczące kwestii gwarancji czy rękojmi, zadaj je w komentarzu. Będziemy wiedzieli, jakie tematy podejmować jeszcze w naszym serwisie.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Już nie trzeba spotykać się w siedzibie firmy, czy czekać na podpis pracownika, który akurat przebywa w delegacji. Podpis elektroniczny umożliwia zdalne podpisywanie umów,...

Wdrożenie podpisu elektronicznego w świetle rozporządzenia eIDAS

Wdrożenie podpisu elektronicznego nie byłoby możliwe bez odpowiednich przepisów. W Unii Europejskiej kwestie związane z usługami reguluje rozporządzenie eIDAS. Sprawdź, jak opisuje ono podpis...

Jak wykorzystać podpis elektroniczny w firmie by system działał jak najbardziej efektywnie?

Podpis elektroniczny to wygoda i oszczędność czasu. Jak zaplanować jego wdrożenie, by przyniósł jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim zidentyfikuj konkretny problem, który chcesz za...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!