Czym tak naprawdę są koszty uzyskania przychodu? Co można je w nie wliczyć, a co nie może się między nimi znaleźć? Z jakimi konsekwencjami się wiąże? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.
„Wrzucisz sobie w koszty, to nic cię nie kosztuje, a jeszcze zyskasz.” Z takim przeświadczeniem startuje w biznesie wielu przedsiębiorców. Warto jednak pamiętać, żeby nie wpaść w pułapkę „wrzucania” w koszty uzyskania przychodu.
Co może być kosztem uzyskania przychodu?
Jeśli pracujemy na etacie lub na innym rodzaju umowy i umówimy się na konkretną kwotę wynagrodzenia, to wartość podatku zawsze będzie zależała właśnie od tego dochodu. I nie ma znaczenia, ile kosztuje nas wykonanie tej pracy. Cy musimy gdzieś pojechać i wydać na paliwo, kupić jakieś drobnostki do wykonania pracy. Zawsze podatek będzie stały dla tej samej kwoty wynagrodzenia.
Gdyby ta sama osoba prowadziła działalność gospodarczą i umówiła się z kontrahentem na określoną kwotę honorarium, to będzie mogła obniżyć kwotę podatku. Stanie się tak, jeśli wydatki udokumentuje fakturami. Wtedy będą stanowiły one koszty uzyskania przychodu i obniżą formalnie dochód, co skutkuje niższym podatkiem do zapłacenia.
Żeby konkretny wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, musi on być związany z przychodem. Innymi słowy, wydatek ten musi być powiązany z tym, co powoduje, że firma będzie mogła zarobić. Przykład? Jeśli masz salon fryzjerski, to zakup fotela do salonu, lustra czy nożyczek będzie konieczne do tego, żeby zarabiać. I w takim wypadku można będzie taki wydatek właśnie wliczyć w koszty uzyskania przychodu.
CZYTAJ TAKŻE: Czego nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?
Musisz pamiętać, że to od ciebie zależy czy dany wydatek będzie mógł być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. To, że musisz u klienta dobrze się prezentować, nie znaczy, że zakup garnituru od razu będzie twoim kosztem podatkowym. Urzędnicy mogą bowiem zakwalifikować taki zakup jako przedmiot do użytku osobistego. I zakwestionować go jako koszt, który obniża podatek.
Koszt uzyskania przychodu – ile to kosztuje?
Przeglądając fora internetowe o biznesie, czasem można się natknąć na twierdzenia, że przedsiębiorcę stać na wiele więcej niż „etatowca”, bo sporo rzeczy „wrzuca sobie w koszty”. Pojawiają się nawet opinie, że to, co jest „wrzucone w koszty”, nie kosztuje przedsiębiorcy ani grosza.
CZYTAJ TAKŻE: Czy zakup opon można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?
Oczywiście im więcej faktur kosztowych, tym niższy podatek. Musisz jednak pamiętać, że na wszystkie te wydatki musisz jako przedsiębiorca zarobić. Nie myśl o wydatkach w kategorii elementu, który ma obniżyć ci podatek. Jeśli kupujesz coś do firmy, zastanów się, czy faktycznie jest ci to potrzebne. Jeśli tak, to na pewno to kup, a jeśli przy okazji będziesz mógł dzięki temu obniżyć podatek, to dobrze.
Jednym z większych błędów jest zakładanie firmy tylko dlatego by wrzucać sobie w koszty kilka podstawowych wydatków. Tak jak choćby zakup komputera, wydatki na internet czy telefon. Ale ile razy możesz kupować komputer, ile wydasz na telefon?
CZYTAJ TAKŻE: Jak udowodnić, że dany wydatek jest związany z działalnością gospodarczą?
Dokumentowanie kosztów uzyskania przychodu
Żeby wydatek mógł zostać uznany za koszty uzyskania przychodu, to musi być dobrze udokumentowany. Podstawą jest faktura lub rachunek. W wyjątkowych sytuacjach można wystawić dowód wewnętrzny, czyli dokument, który przedsiębiorca wystawia samodzielnie.