Koszty uzyskania przychodu – jak działa wrzucanie w koszty działalności?

Czym tak naprawdę są koszty uzyskania przychodu? Co można wliczyć w koszty prowadzenia działalności gospodarczej? Z jakimi konsekwencjami się wiąże? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

„Wrzucisz sobie w koszty, to nic cię nie kosztuje, a jeszcze zyskasz.” Z takim przeświadczeniem startuje w biznesie wielu przedsiębiorców. Warto jednak pamiętać, żeby nie wpaść w pułapkę „wrzucania” w koszty uzyskania przychodu. Sprawdź, co można wrzucić w koszty firmy. Jak działa wrzucanie w koszty?

Wrzucanie w koszty – o co chodzi?

Jeśli pracujemy na etacie lub na innym rodzaju umowy i umówimy się na konkretną kwotę wynagrodzenia, to wartość podatku zawsze będzie zależała właśnie od tego dochodu. I nie ma znaczenia, ile kosztuje nas wykonanie tej pracy. Czy musimy gdzieś pojechać i wydać na paliwo, kupić jakieś drobnostki do wykonania pracy. Zawsze podatek będzie stały dla tej samej kwoty wynagrodzenia.

Gdyby ta sama osoba prowadziła działalność gospodarczą i umówiła się z kontrahentem na określoną kwotę honorarium, to będzie mogła obniżyć kwotę podatku. Stanie się tak, jeśli wydatki udokumentuje fakturami. Wtedy będą stanowiły one koszty uzyskania przychodu i obniżą formalnie dochód, co skutkuje niższym podatkiem do zapłacenia.

Żeby konkretny wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, musi on być związany z przychodem. Innymi słowy, wydatek ten musi być powiązany z tym, co powoduje, że firma będzie mogła zarobić.

Co może być kosztem uzyskania przychodu?

A więc, jak działa wrzucanie w koszty? Przykład: jeśli masz salon fryzjerski, to zakup fotela do salonu, lustra czy nożyczek będzie konieczne do tego, żeby zarabiać. I w takim wypadku można będzie taki wydatek właśnie wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

CZYTAJ TAKŻE: Czego nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Musisz pamiętać, że to od ciebie zależy czy dany wydatek będzie mógł być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Zastanów się więc, co wrzucić w koszty firmy. To, że musisz u klienta dobrze się prezentować, nie znaczy, że zakup garnituru od razu będzie twoim kosztem podatkowym. Urzędnicy mogą bowiem zakwalifikować taki zakup jako przedmiot do użytku osobistego. I zakwestionować go jako koszt, który obniża podatek.

Koszt uzyskania przychodu – ile to kosztuje?

Przeglądając fora internetowe o biznesie, czasem można się natknąć na twierdzenia, że przedsiębiorcę stać na wiele więcej niż „etatowca”, bo sporo rzeczy „wrzuca sobie w koszty”. Pojawiają się nawet opinie, że to, co jest „wrzucone w koszty”, nie kosztuje przedsiębiorcy ani grosza.

CZYTAJ TAKŻE: Czy zakup opon można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Oczywiście im więcej faktur kosztowych, tym niższy podatek. Musisz jednak pamiętać, że na wszystkie te wydatki musisz jako przedsiębiorca zarobić. Nie myśl o wydatkach w kategorii elementu, który ma obniżyć ci podatek. Co wrzucić w koszty firmy?

Jeśli kupujesz coś do firmy, zastanów się, czy faktycznie jest ci to potrzebne. Jeśli tak, to na pewno to kup, a jeśli przy okazji będziesz mógł dzięki temu obniżyć podatek, to dobrze.

Jednym z większych błędów jest zakładanie firmy tylko dlatego by wrzucać sobie w koszty kilka podstawowych wydatków. Tak jak choćby zakup komputera, wydatki na internet czy telefon. Ale ile razy możesz kupować komputer, ile wydasz na telefon?

CZYTAJ TAKŻE: Jak udowodnić, że dany wydatek jest związany z działalnością gospodarczą?

Dokumentowanie kosztów uzyskania przychodu

Żeby wydatek mógł zostać uznany za koszty uzyskania przychodu, to musi być dobrze udokumentowany. Podstawą jest faktura lub rachunek. W wyjątkowych sytuacjach można wystawić dowód wewnętrzny, czyli dokument, który przedsiębiorca wystawia samodzielnie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Już nie trzeba spotykać się w siedzibie firmy, czy czekać na podpis pracownika, który akurat przebywa w delegacji. Podpis elektroniczny umożliwia zdalne podpisywanie umów,...

Wdrożenie podpisu elektronicznego w świetle rozporządzenia eIDAS

Wdrożenie podpisu elektronicznego nie byłoby możliwe bez odpowiednich przepisów. W Unii Europejskiej kwestie związane z usługami reguluje rozporządzenie eIDAS. Sprawdź, jak opisuje ono podpis...

Jak wykorzystać podpis elektroniczny w firmie by system działał jak najbardziej efektywnie?

Podpis elektroniczny to wygoda i oszczędność czasu. Jak zaplanować jego wdrożenie, by przyniósł jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim zidentyfikuj konkretny problem, który chcesz za...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!