Czy księgowa odpowiada za błędy?

Czy księgowa odpowiada za błędy? Nawet bardzo doświadczony księgowy nie uniknie przynajmniej raz w życiu pomyłki. Z perspektywy przedsiębiorcy największe konsekwencje ma sytuacja, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.

Błędy w księgach zawsze trzeba poprawić, możesz się jednak zastanawiać, czy księgowa odpowiada za błędy? Zwykle ich korekty dokonuje osoba, której przedsiębiorca zleca prowadzenie ksiąg rachunkowych. Kłopot może się pojawić w sytuacji, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.

Czy księgowa odpowiada za błędy? Wypowiedzenie umowy z księgowym

Jeśli przedsiębiorca nie jest zadowolony z usług księgowego, może zawsze wypowiedzieć z nim umowę i zaangażować do tego zadania kogoś innego. Szczególnie, jeśli często musiał odpowiadać sobie na pytanie: cy księgowa odpowiada za błędy?

Zmiana biura rachunkowego jest dozwolona nie tylko na przełomie roku podatkowego, ale i w jego trakcie. Najważniejsze będzie wtedy przekazanie wszystkich dokumentów. Niejednokrotnie zdarza się, że w trakcie zmiany księgowego, nowe biuro rachunkowe trafia na błędne zapisy.

Czy księgowa odpowiada za błędy księgowe?

Błędy księgowe mogą dotyczyć najróżniejszych elementów. To, w jaki sposób poprawiać będziemy błąd, zależeć będzie od rodzaju błędu i tego, kiedy został zauważony. W przypadku gdy błąd wykryto jeszcze w trakcie miesiąca księgowego, to wystarczy zwykłe skorygowanie pomyłki. Błąd w księgach wykryty już po zakończeniu miesiąca poprawiamy tzw. storno. Warto wiedzieć, że błąd może być poprawiony w każdej chwili. Oczywiście najważniejsze by był skorygowany poprawnie.

Tylko profesjonalnie działający księgowy sprawdza zapisy księgowe „po sobie” lub weryfikuje je, dając do sprawdzenia innemu księgowemu w biurze. Jeśli współpracujemy z księgowym – wolnym strzelcem, a na dodatek jako przedsiębiorcy mamy niewielkie pojęcie o księgowaniu, prawdopodobieństwo pomyłki jest spore. Zwykle dowiadujemy się o niej, gdy trafimy na doświadczone biuro księgowe.

Zmiana księgowego i wypowiedzenie umowy z biurem księgowym, z którym do tej pory współpracowaliśmy, może skutkować tym, że nie będzie ono chciało dokończyć wszystkich rozliczeń. Gdy zdarzą się błędy, nie będzie chciał ich poprawiać.

Czy może odmówić poprawy błędów? Teoretycznie tak. Głównie dlatego, że to przedsiębiorca ostatecznie zawsze ponosi odpowiedzialność za wszelkie zapisy księgowe, a biuro rachunkowe jedynie działa na „jego zlecenie”. W związku z tym, w przypadku błędów popełnionych przez księgowego, rozwiązaniem może być tylko próba uzyskania odszkodowania za te błędy. Żeby jednak to się stało, trzeba wytoczyć sprawę z powództwa cywilnego.

Czy księgowy może odmówić poprawienia błędów?

W związku z tym może się zdarzyć, że księgowy odmówi poprawienia błędów i angażowania się w dokończenie rozliczeń.  Szczególnie gdy zamierzamy zmienić obsługujące nas biuro rachunkowe. Praktyka rynkowa wskazuje, że w takiej sytuacji najlepiej działa mechanizm, według którego poprawek dokonuje nowy księgowy, a dotychczas obsługujące firmę biuro rachunkowe jest obciążane kosztami ponownego przeliczenia błędnie wprowadzonych rozliczeń.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Do kiedy PIT za 2023 rok? Terminy rozliczania PIT 2024

Każdy podatnik ma obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym roczne rozliczenie. Sprawdzamy, kiedy upływa czas na rozliczenie poszczególnych deklaracji PIT. Do kiedy PIT-11 przekazuje pracodawca? Pracodawca ma...

Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną za 2023 rok? Roczne rozliczenie składki ZUS 2024

Jako przedsiębiorca, masz obowiązek co miesiąc odprowadzać składkę zdrowotną do ZUS. W większości przypadków robisz to do 20 dnia miesiąca. Pamiętaj, że w maju...

Nowa tabela stawek ryczałtu w 2024 roku

Ryczałt podatkowy to jeden ze sposobów rozliczania podatków. Podstawowa zasada rozliczania ryczałtem oznacza, że płacimy stałą stawkę podatkową od przychodu. Nie rozliczamy kosztów, nie...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!