Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt. Co obejmuje?

Czy przedsiębiorca może sprzedawać wszystko bez żadnych ograniczeń? Jaka jest odpowiedzialność za produkt, który wprowadza na rynek? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Kwestia odpowiedzialności za towar ze strony producenta budzi sporo kontrowersji. Z jednej strony klienci chcą by produkty, które kupują, były niezawodne. Z drugiej, producentom zależy na tym, by klienci kupowali coraz to nowsze. Klienci opierają często swoje wybory na gwarancji producenta. Czy w związku z tym przedsiębiorca musi udzielić gwarancji na towar lub usługę? Jak z jego odpowiedzialnością za produkt?

Czy przedsiębiorca musi udzielić gwarancji produktowej?

Przedsiębiorca może, choć nie musi udzielać gwarancji. Gdy jednak gwarancji udzieli, to oznacza to dokładnie tyle, że w określonych sytuacjach konsument, który kupił towar, lub usługę może np. żądać naprawy.

CZYTAJ TAKŻE: Reklamacja produktu zakupionego przez przedsiębiorcę

Dobrze by dokument, który określa warunki gwarancji, zawierał pewne ograniczenia. Chodzi o to, by producent sprzętu miał możliwość zabezpieczyć się przed ewentualnymi szkoda związanymi, chociażby z niewłaściwym użytkowaniem czy serwisowaniem produktu przez klienta.

Niektórzy producenci określają różne warunki gwarancji dla konkretnego terytorium, a także odrębny czas, w którym obowiązuje gwarancja. Może to być spowodowane, chociażby minimalną długością gwarancji określoną przez prawo danego kraju.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Gwarancja, a reklamacja

Odpowiedzialność związana z gwarancją nie jest tym samym co prawo do reklamacji. Jeśli przedsiębiorca sprzeda towar wadliwy albo niezgodny z umową, to niezależnie od tego, czy udzielił na niego gwarancji, czy nie, kupujący (konsument) może skorzystać z prawa do reklamacji. Reklamacja i gwarancja są od siebie niezależne. Jeśli korzysta się z jednego, to można skorzystać i z drugiego.

CZYTAJ TAKŻE: Gwarancja na używane rzeczy

Rękojmia sprzedawcy

Odpowiedzialność przedsiębiorcy związana jest też z rękojmią. Mówiąc bardzo wprost, jest to odpowiedzialność za wadę towaru, zarówno fizyczną, jak i wadę prawną. I to niezależnie, czy sprzedawca zdawał sobie sprawę z wady danego produktu, czy nie. Jeśli więc łańcuch kolejnych dostawców jest długi, warto zadbać o to, by przedsiębiorca za każdym razem wiedział, kto jest ogniwem odpowiadającym za ewentualną wadę.

Wada produktu

Wada produktu w polskim prawie odnosi się do stanu, gdy istnieje niezgodność rzeczy z umową. Mowa o sytuacji, gdy dany przedmiot nie ma właściwości, którą powinien posiadać, a sprzedawca zapewniał, że je posiada. Wada jest również wtedy, gdy towar został nieprawidłowo zamontowany w sklepie, a użytkownik uruchomił go zgodnie z instrukcją.

CZYTAJ TAKŻE: Doradca podatkowy. Czy jego opinia jest wiążąca?

Przykład? Jeśli sprzedawca przekonuje, że wiertarka będzie w stanie wiercić w betonie, a dokumenty wskazują na to, że ma za małą moc na to, to wtedy mówimy o wadzie. To samo tyczy się producenta i sprzedawcy. Jeśli producent zapewnia sprzedawcę, że produkt ma określone właściwości, a w rzeczywistości takowych nie posiada, to produkt po prostu ma wadę.

Wada prawna dotyczy sytuacji, w której np. sprzedana rzecz nie należy do osoby trzeciej. Mówiąc inaczej, gdy używanie produktu wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Już nie trzeba spotykać się w siedzibie firmy, czy czekać na podpis pracownika, który akurat przebywa w delegacji. Podpis elektroniczny umożliwia zdalne podpisywanie umów,...

Wdrożenie podpisu elektronicznego w świetle rozporządzenia eIDAS

Wdrożenie podpisu elektronicznego nie byłoby możliwe bez odpowiednich przepisów. W Unii Europejskiej kwestie związane z usługami reguluje rozporządzenie eIDAS. Sprawdź, jak opisuje ono podpis...

Jak wykorzystać podpis elektroniczny w firmie by system działał jak najbardziej efektywnie?

Podpis elektroniczny to wygoda i oszczędność czasu. Jak zaplanować jego wdrożenie, by przyniósł jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim zidentyfikuj konkretny problem, który chcesz za...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!