Zarządca sukcesyjny – jakie ma uprawnienia?

Zarządca sukcesyjny chroni ciągłość działania jednoosobowej działalności po śmierci przedsiębiorcy. Gwarantuje to, że zatrudnieni pracownicy mogą dalej pracować, a kontrahenci bez kłopotu rozliczyć swoje należności.

Śmierć przedsiębiorcy, który prowadzi firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, jest nie lada problemem. Wszystko dlatego, że pod względem formalnym przypisana jest do nazwiska konkretnego przedsiębiorcy i jest związana tylko z nim. W momencie, gdy taki przedsiębiorca umiera, firma przestaje istnieć i musi zostać wykreślona z ewidencji działalności gospodarczej. Chyba że przedsiębiorstwo ma zarządcę sukcesyjnego.

Kto to jest zarządca sukcesyjny?

Zarządca sukcesyjny pozwala na kontynuowanie działalności gospodarczej po śmierci przedsiębiorcy. Firma otrzymuje wtedy status tzw. przedsiębiorstwa w spadku. Numer NIP działalności pozostaje taki sam, pracownicy nadal mogą pracować, a firma rozlicza się bez kłopotów. Zarządca sukcesyjny jest w stanie kontynuować prowadzenie firmy na podstawie wydanych na zmarłego przedsiębiorcę koncesji i zezwoleń.

Ustawa o zarządzaniu sukcesyjnym ustanawia zasady zarządzania firmą w czasie od śmierci przedsiębiorcy do chwili podziału spadku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Zarządca sukcesyjny – kto to jest?

Zarządca sukcesyjny musi zostać powołany za życia przedsiębiorcy. Odpowiada za zarządzanie firmą po śmierci przedsiębiorcy. Co istotne, odpowiada on jedynie za zarządzanie majątkiem, ale nie jest właścicielem przedsiębiorstwa.

Właścicielem przedsiębiorstwa w spadku jest spadkobierca. Jest nim ten, kto otrzymał spadek w testamencie, albo też spadkobierca ustawowy. W związku z tym spadkobiercom należą się udziały w zysku. Odpowiadają też za straty wynikające z prowadzenia firmy. Zysk spadkobiercom wypłaca zarządca. Jest on wypłacany proporcjonalnie do udziału w spadku.

Jak ustanowić zarządcę sukcesyjnego?

Przedsiębiorca musi powołać swojego zarządcę sukcesyjnego jeszcze za życia. Trzeba to zrobić w formie pisemnej, a osoba powołana do roli zarządcy sukcesyjnego musi wyrazić na to zgodę. Zarządca musi wpisać się rejestru CEIDG.

Brak zarządcy sukcesyjnego

Przepisy prawa zakładają, że jeśli za życia przedsiębiorcy nie został powołany zarządca sukcesyjny, to można go ustanowić po śmierci przedsiębiorcy, jeśli zgodę na to wyrażą spadkobiercy, których łączny udział w przedsiębiorstwie w spadku przekracza 85%. Może on być również ustalony przez małżonka przedsiębiorcy albo spadkobierca windykacyjny. Takie osoby w ciągu 2 miesięcy od śmierci przedsiębiorcy muszą ustanowić zarządcę sukcesyjnego.

Zadania zarządcy sukcesyjnego

Zarządca sukcesyjny działa na rzecz właścicieli przedsiębiorstwa w spadku, zarządza środkami finansowymi dostępnymi na rachunku bankowym zmarłego przedsiębiorcy. Zarządca może być tylko jeden. Gdy przejmuje zarządzanie firmą, może posługiwać się tym samym NIP-em, którego używał przedsiębiorca przed śmiercią. Nazwa firmy również się nie zmienia. Trzeba jednak pamiętać, żeby w nazwie umieścić dopisek „przedsiębiorstwo w spadku”

Czas trwania zarządu sukcesyjnego to dwa lata. W określonych sytuacjach sąd może przedłużyć czas działania zarządcy do pięciu lat.

Warto pamiętać, że gdy zarządca sukcesyjny przejmuje zarządzanie przedsiębiorstwem w spadku, cały czas funkcjonują umowy o pracę zatrudnionych. Umowy takie wygasają, dopiero gdy wygaśnie zarząd sukcesyjny.

Zarządca otrzymuje za swoje działanie wynagrodzenie. Jest ono wypłacane przez właścicieli, czyli spadkobierców. Ponosi on odpowiedzialność za wszystkie zobowiązania związane z prowadzeniem firmy w spadku. Odpowiada też za przygotowanie wykazu majątku przedsiębiorstwa na dzień otwarciu spadku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak powstaje viral? Jak stworzyć viralowe wideo?

Viral to internetowy fenomen. Treść, która w sposób organiczny rozprzestrzenia się tak szybko, że często staje się elementem powszechnej kultury. Każdy marketingowiec marzy o...

Na czym polega praca copywritera? Jak nim zostać? 3 umiejętności, które musi mieć każdy copywriter

Bez niego niemożliwy jest marketing w żadnej formie. Copywriter to niezwykle wszechstronny zawód. Pracując w tej branży, tworzysz teksty wszelkiego rodzaju, od haseł reklamowych...

Skąd wziąć zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Do czego jest potrzebne? Wypełnij wniosek

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Ile trwa wydanie takiego dokumentu? Do czego może być potrzebne? Co, jeśli urząd odmówi jego wydania i co...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!