fbpx

Podpis elektroniczny dla obcokrajowca. Jak go uzyskać?

Czy da się uzyskać podpis elektroniczny dla obcokrajowca?

W Polsce na stałe mieszka coraz większa grupa obcokrajowców. To osoby, które wiążą z tym krajem swoją przyszłość, a więc załatwiają również wiele spraw urzędowych. Ich ułatwieniem jest niewątpliwie posiadanie podpisu elektronicznego. Dzięki temu wiele dokumentów można złożyć przez internet, bez konieczności odwiedzania urzędów i innych instytucji. Czy jednak posiadanie podpisu elektronicznego jest w ogóle możliwe w przypadku obcokrajowca?

Co zawiera podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny zawierać może zróżnicowane dane, takie jak imię i nazwisko, numer PESEL albo typ i numer dokumentu tożsamości. W tym przypadku można się posługiwać zarówno dowodem osobistym, jak i paszportem. To właśnie w tym upatrywać można szansy na wyrobienie elektronicznego podpisu w przypadku osoby nieposiadającej polskiego obywatelstwa.

Trzeba wiedzieć, że kwalifikowany podpis elektroniczny jest dostępny jedynie dla osób posiadających nadany numer PESEL. Dlatego w pierwszej kolejności obcokrajowiec powinien o to wystąpić. W tym celu konieczne jest zameldowanie w Polsce, na którego podstawie automatycznie zostaje się wprowadzonym do bazy PESEL. Zameldowanie musi być jedynie na pobyt powyżej 30 dni. Innym rozwiązaniem jest złożenie odpowiedniego wniosku w urzędzie gminy (w zależności od miejsca zameldowania). Niezbędne jest wówczas wypełnienie wniosku oraz posiadanie dokumentu potwierdzającego prawdziwość wpisanych danych. Szybkość nadawania nowych numerów PESEL obywatelom Ukrainy, którzy na skutek wojny znaleźli się w Polsce, potwierdza, że jest to proces bardzo łatwy.

Dalsze etapy postępowania we wnioskowaniu o nadanie certyfikatu podpisu elektronicznego nie różnią się pomiędzy obywatelami polskimi, a osobami pochodzącymi z innych krajów. Można to przeprowadzić bardzo wygodnie za pośrednictwem stron podmiotów zajmujących się uwiarygodnianiem takich certyfikatów.

Postępowanie przy wydawaniu podpisu elektronicznego obcokrajowcom

W celu jego uzyskania najpierw trzeba zakupić podpis kwalifikowany, następnie złożyć wniosek o wydanie podpisu elektronicznego. Wówczas dokonywana jest weryfikacja tożsamości, a jeżeli przebiegnie poprawnie, otrzymuje się swój podpis elektroniczny. W przypadku obcokrajowca do uwiarygodnienia tożsamości posłużyć się można paszportem albo dowodem osobistym. Dowód osobisty dotyczy wyłącznie osób zagranicznych pochodzących z krajów należących do Unii Europejskiej albo do strefy Schengen. W innym przypadku jest to wyłącznie paszport. Przy tym dane związane z dowodem osobistym znaleźć się muszą w Publicznym Rejestrze Autentycznych Dokumentów Tożsamości i Dokumentów Podróży. To spis prowadzony przez Radę Unii Europejskiej.

Podpis elektroniczny wydawany jest w języku angielskim. To wszystko w celu ułatwienia procedur również osobom, których znajomość języka polskiego jest na zbyt niskim poziomie.

Trzeba pamiętać, że są różne rodzaje podpisów elektronicznych. Do niektórych poza ważnym dokumentem tożsamości i adresem elektronicznym e-mail potrzebny będzie numer telefonu (nie musi to być polski numer). Inne wymagają posiadania polskiego konta w banku.

Możliwe jest wydanie takiego podpisu również w przypadku przebywania danej osoby za granicą. Wówczas może się to odbyć 100% online. Istnieją dwie ścieżki postępowania. Pierwszą jest poświadczenie tożsamości przez lokalnego notariusza, a drugą posiadanie już podpisu kwalifikowanego w wersji zagranicznej, wystawionego przez lokalnego dostawcę usług zaufanych.

 

 

 

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowana. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć działalność nierejestrowana ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie polega...

Zwolnienie L4 i działalność gospodarcza

Czy przedsiębiorca może pójść na zwolnienie lekarskie? Jak działa zwolnienie L4 przedsiębiorcy? Choroba, czasowa niedyspozycja, konieczność regeneracji zdrowotnej. Powody, dla których przedsiębiorca musi zrobić sobie...

Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Czy można posiadać więcej niż jedną działalność gospodarczą? Czy działalność gospodarcza jest ograniczona w zakresie rodzaju wykonywanych usług lub sprzedaży danych produktów? Jednoosobowa działalność gospodarcza...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak działa wykup wierzytelności?

Jak wykupić dług? Kto dokonuje wykupu wierzytelności? Na czym polega? Co daje? Utrata płynności finansowej może bardzo szybko spowodować problemy finansowe. Nieopłacone faktury, zaległości w...

Kontrola urzędu skarbowego po zamknięciu działalności gospodarczej

Kiedy urząd skarbowy może skontrolować firmę? Czy możliwa jest kontrola podatkowa po zamknięciu działalności gospodarczej? Kontrola urzędu skarbowego u wielu przedsiębiorców wzbudza niepokój. Nie...

Przejście z etatu na B2B. Jak to wygląda?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!