KSeF – od kiedy obowiązkowy?

KSeF – od kiedy obowiązkowy będzie Krajowy System eFaktur? To nowość w polskim systemie prawa podatkowego. Kiedy KSeF będzie musiał być używany?

Nowy system KSeF – od kiedy będzie obowiązkowy? Na razie przedsiębiorcy korzystają z niego dobrowolnie, jednak już niedługo każdy będzie musiał się do niego przekonać. Poznaj sposób działania systemu Krajowego Systemu e-Faktur.

KSeF – od kiedy obowiązkowy?

Pojęcie KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur oparty na fakturach strukturyzowanych weszło do polskiego systemu podatkowego w styczniu 2022 w wyniku nowelizacji ustawy o VAT. Od tego momentu korzystanie z systemu stało się dobrowolne. KSeF obowiązkowy miał stać się w drugim kwartale 2023 roku. Ta data została jednak przesunięta. Stanie się obowiązkowy od 1 lipca 2024 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest KSeF – Krajowy System e-Faktur?

Dostęp do systemu KSeF

Jak wystawić e-faktury KSeF? Są dwie możliwości. Jedna to skorzystanie z darmowych programów udostępnionych przez Ministerstwo Finansów. Ten wariant sprawdzi się w przypadku najmniejszych firm, które nie wystawiają wielu faktur i nie muszą korzystać z rozbudowanego oprogramowania.

Drugi sposób to komercyjne narzędzia do rozliczeń podatkowo-księgowych. Są one połączone z systemem KSeF specjalnym interfejsem API. Podatnik tworzy zwyczajnie fakturę w formacie xml przy użyciu „zwykłego” programu do wystawiania faktur. Oprogramowanie wyśle fakturę do bazy KSeF. Po nadaniu dokumentowi numeru stanie się on pełnoprawną fakturą.

Niezależnie od przyjętych rozwiązań korzystanie z KSeF wymaga uwierzytelniania.

CZYTAJ TAKŻE: KSeF obowiązkowy dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Zgodnie z wyjaśnieniami, Ministerstwo Finansów planuje aktualizację oprogramowania e-Mikrofirma w sposób, który umożliwi wystawianie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych. Aplikacja pojawiła się w II kwartale 2022 roku.

Warto jednak zaznaczyć, że jest to oprogramowanie służące do obsługi niewielkich spółek. Duzi przedsiębiorcy, czy spółki z sektora SME będą zobowiązani do samodzielnego dostosowania swoich systemów podatkowych i księgowych do nowego obowiązku.

Pieczęć elektroniczna

Wykorzystanie pieczęci elektronicznej w systemie KSeF zostało wskazane jako jedna z możliwych metod uwierzytelnienia podatnika [Rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481)].

CZYTAJ TAKŻE: KSeF od 2024 roku obowiązkowy. Kto będzie miał dostęp?

Zgodnie z treścią § 5. tego rozporządzenia:

  1. Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga uwierzytelnienia:
  2. kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
  3. kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, albo
  4. podpisem zaufanym, albo
  5. wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób, o którym mowa w pkt 1-3, ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień

– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.

  1. W przypadku kwalifikowanych podpisów elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień są możliwe również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących ten podpis, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w zawiadomieniu, o którym mowa w § 4.

Zainteresowanych szerszą informacją o zastosowaniu pieczęci elektronicznej w KSeF zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Dodatek do emerytury – kto może na niego liczyć?

Dodatek do emerytury pozwala zwiększyć kwotę podstawowego świadczenia emerytalnego. Aby go uzyskać, należy złożyć stosowny wniosek lub osiągnąć określony przepisami wiek. Dodatek do emerytury może...

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 – utrata ważności i nowe opłaty

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 to rozwiązanie dla osób, które mają wątpliwości odnośnie do prawidłowości zastosowania regulacji podatkowych. Uzyskanie informacji od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej...

Kim jest pracownik młodociany? Kiedy można go zatrudnić? Zmiany w prawie dotyczącym zatrudnienia młodocianych

Pracownik młodociany podejmuje zlecenia zarobkowe przede wszystkim po to, aby zdobyć określone kwalifikacje zawodowe. Zatrudnienie młodocianych w celu przygotowania zawodowego jest możliwe, jeśli osoba...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!