W niepamięć odchodzą czasy, w których kontakt z pracownikiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oznaczał konieczność stania w niekończącej się kolejce. Obecnie sytuacja, jeśli chodzi o kontakt z ZUS, wygląda zupełnie inaczej – korzystniej z punktu widzenia petenta, który ma do wyboru takie rozwiązania jak:
- telefon (infolinia ogólna oraz tematyczne),
- formularz online,
- poczta elektroniczna.
Każde z tych rozwiązań zapewni łatwy dostęp do informacji i merytorycznego wsparcia w kwestiach związanych z ubezpieczeniami społecznymi oraz świadczeniami. Dzięki temu procedury związane np. z emeryturami, rentami, zasiłkami rodzinnymi i innymi świadczeniami społecznymi stają się bardziej zrozumiałe.
Spis treści
Infolinia ZUS – Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)
Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS to miejsce, w którym petent może uzyskać informacje i wsparcie dotyczące:
- ubezpieczeń społecznych,
- transferów socjalnych obsługiwanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (do takich zalicza się np. świadczenie 500+).
COT jest jednym z głównych kanałów komunikacji pomiędzy ZUS a obywatelami. Infolinia ta może okazać się cennym wsparciem w sytuacjach, gdy potrzebujesz szybkiej i rzetelnej pomocy. Poznasz z niej przede wszystkim informacje ogólne z zakresu funkcjonowania ZUS. Konsultanci ZUS są dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00.
Korzystanie z infolinii ZUS jest proste. Wystarczy w tym celu wybrać numer telefonu 22 560 16 00.
Komunikaty dostępne 24/7
Po wybraniu tego numeru usłyszysz kilka podstawowych informacji. Obecnie jest to informacja o planowanym zwiększeniu świadczenia 500+ do 800+ a także informacja o przetwarzaniu danych osobowych.
Po wysłuchaniu komunikatu powitalnego będziesz mieć kilka opcji do wyboru. Niektóre informacje uzyskasz, bez konieczności łączenia się z konsultantem, dzięki czemu możesz zyskać do nich dostęp przez całą dobę. Informacje te uzyskasz po wybraniu odpowiednich numerów.
- Informacja ogólna. Po wybraniu numeru 1 otrzymasz ogólne informacje na temat ZUS.
- Uwierzytelnienie. Po wybraniu numeru 2, zweryfikujesz swoją tożsamość. Dzięki temu, po późniejszym połączeniu się z konsultantem łatwiej załatwisz swoją sprawę, jako że będzie on mógł udzielać Ci szczegółowych informacji dotyczących Twojego przypadku.
- Dane jednostek ZUS. Po wybraniu numeru 3, a następnie swojego kodu pocztowego, dowiesz się, gdzie znajduje się najbliższa jednostka Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Konsultanci dostępni 07:00-18:00, od poniedziałku do piątku
Oczywiście, można również porozmawiać z konsultantem. Aby to zrobić, naciśnij 0. (Jeśli posiadasz konto ZUS PUE, najpierw wybierz 2, uwierzytelnij się, a dopiero potem naciśnij 0). Konsultanci COT ZUS działają od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00.
Aby skontaktować się z osobą, która będzie mogła udzielić Ci potrzebnej pomocy, wybierz odpowiedni numer.
- Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA – po wybraniu numeru 1 otrzymasz pomoc techniczną dotyczącą programu Płatnik, Platformy Usług Elektronicznych, oraz Elektronicznych Zwolnień Lekarskich, dotyczącą tego jak:
- jak zainstalować program Płatnik;
- jak założyć i skonfigurować konto na PUE, uzyskać dostęp do wglądu w dane np. spółki;
- jak przygotowywać i wysyłać dokumenty i wnioski;
- jak usunąć błędy i ich przyczyny;
- jak na PUE wystawiać i obsługiwać elektroniczne zwolnienia lekarskie, pobrać certyfikat ZUS itp.
- Renty i emerytury – po wybraniu numeru 2 otrzymasz podstawowe informacje na temat emerytur i rent, w tym dotyczące:
- rodzajów świadczeń;
- warunków ich uzyskania;
- zasad obliczania wysokości i wypłacania świadczeń;
- warunków powodujących zawieszenie lub obniżenie wysokości świadczeń;
- zasad obliczania kapitału początkowego;
- zagadnień dotyczących koordynacji systemów ubezpieczeń społecznych w zakresie emerytur i rent;
- zasad uzyskania jednorazowego odszkodowania za wypadek przy pracy.
- Zasiłki – po wybraniu numeru 3 otrzymasz informacje na temat świadczeń krótkoterminowych, w tym dotyczące:
- rodzajów zasiłków;
- warunków ich uzyskania;
- zasad obliczania wysokości i wypłacania świadczeń;
- warunków powodujących zawieszenie lub obniżenie wysokości świadczeń;
- zagadnień dotyczących koordynacji systemów ubezpieczeń społecznych w zakresie zasiłków;
- rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej.
- Informacje dla ubezpieczonych – po wybraniu numeru 4 otrzymasz informacje dotyczące m.in.:
- rodzajów ubezpieczeń społecznych;
- zasad podlegania tym ubezpieczeniom (w tym również ubezpieczeniu zdrowotnemu),
- sposobu obliczania podstawy wymiaru składek i ich wysokości;
- zasad zgłaszania do ubezpieczeń i wyrejestrowywania ubezpieczonych;
- zasad uczestnictwa w otwartych funduszach emerytalnych;
- kwestii dotyczących ubezpieczeń osób migrujących, w tym poświadczania przebytych okresów ubezpieczenia.
- Informacje dla płatników – po wybraniu numeru 5 otrzymasz informacje dotyczące obowiązków płatnika składek dotyczących:
- zasad i terminów sporządzania i przekazywania dokumentów oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne;
- zasad rozliczania konta płatnika składek oraz wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek;
- możliwości udzielenia pomocy płatnikom w trudnej sytuacji finansowej, tj. odroczenie terminu płatności, rozłożenie płatności na raty, umorzenie;
- zasad udzielania pomocy publicznej;
- kwestii związanych z egzekucją należności na rzecz ZUS i innymi sankcjami wynikającymi z niewykonywania obowiązków z zakresu ubezpieczeń społecznych.
- Informacje o świadczeniach rodzinnych – po wybraniu numeru 6 otrzymasz informacje o:
- świadczeniu wychowawczym 500+;
- RKO (rodzinnym kapitale opiekuńczym);
- dofinansowaniu za pobyt dziecka w żłobku;
- Dobrym Starcie – 300+.
Kontakt telefoniczny z ZUS – dodatkowe numery telefonu
Oprócz podstawowego numeru w praktyce stosuje się również dodatkowe numery kontaktowe — są one poświęcone np. jednorazowym programom wynikającym z interwencji państwa. Oto numery tematyczne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:
- infolinia 500 plus: 22 290 55 00,
- infolinia dla Ukraińców: 22 444 02 55,
- infolinia Bonu Turystycznego: 22 11 22 111,
- infolinia programu Płatnik ZUS: 22 560 16 00.
Konsultanci są dostępni w dni robocze, od godziny 8:00 do 15:00.
Numer infolinii ZUS w przypadku przedsiębiorców to 22 290 87 02. Z kolei w związku z badaniami lekarskimi (odwołanymi) oraz rehabilitacją należy wybrać numer 22 290 87 03. |
Jaki jest e-mail do ZUS?
Infolinia to nie jedyna dopuszczalna forma kontaktu z ZUS. Oprócz tego można kontaktować się również mailowo.
Do kontaktu przez pocztę elektroniczną służy adres mailowy cot@zus.pl.
Dzięki temu zyskasz odpowiedź w formie pisemnej, co może okazać się nieocenioną formą pomocy; nie zalecamy jednak przesyłania wrażliwych danych tym kanałem ze względu na bezpieczeństwo. Nigdy nie masz pewności, że Twoja skrzynka pocztowa nie zostanie przejęta przez osobę nieupoważnioną lub zhackowana.
Formularz kontaktowy
Oprócz tego możliwy jest kontakt poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej ZUS.
- zaloguj się do ZUS PUE;
- na stronie portalu ZUS wybierz opcję 'Zadaj pytanie ZUS’.
W formularzu, niezależnie od tego, czy jesteś zalogowany, czy nie, musisz wybrać kategorię i temat Twojego zapytania.
Kategorie, spośród których możesz wybierać to:
- Emerytury i renty
- Płatnik składek – firmy, działalność – pytania/zagadnienia merytoryczne
- Pomoc techniczna (Program Płatnik, PUE, ePłatnik, obsługa ZLA)
- Ubezpieczony (pracujący, członek rodziny, zdrowotne, A1)
- Zasiłki lub rehabilitacja lecznicza
- Pochwały, skargi
- RKO, 500+, żłobkowe, 300+
Jak można skontaktować się z ZUS?
Jak widzisz, masz jako petent sporo możliwości kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych — możesz to zrobić zarówno jako przedsiębiorca, jak i w sytuacji, gdy jesteś osobą prywatną (pracownikiem, zleceniobiorcą itp.). W zależności od Twoich potrzeb i preferencji może być to:
- kontakt mailowy na cot@zus.pl,
- przez formularz kontaktowy,
- telefoniczny pod numerem telefonu 22 560 16 00 (lub na specjalistycznych infoliniach).
ZUS kontakt – często zadawane pytania
Jak skontaktować się z ZUS telefonicznie?
Z ZUS możesz skontaktować się telefonicznie pod głównym numerem telefonu: 22 560 16 00, lub przez specjalistyczne infolinie, które wymieniamy we wcześniejszej części artykułu.
W jakich godzinach jest czynna infolinia ZUS?
Infolinia ZUS jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00.
Czy infolinia ZUS jest darmowa?
Nie. Koszt połączenia z infolinią ZUS zależny jest od umowy klienta z operatorem telekomunikacyjnym. Oznacza to, że za połączenie z infolinią zapłacisz tak samo, jak za dowolną inną rozmowę telefoniczną.
Ile czeka się na połączenie ZUS?
Zazwyczaj czas oczekiwania na infolinii ZUS to kilka minut. W przypadku problemów ze stroną ZUS lub wejściem w życie nowej polityki, lub innej przyczyny powodującej nagły wzrost liczby dzwoniących, ten czas może się wydłużyć.
Jak zamówić rozmowę z ZUS?
Nie ma możliwości zarezerwowania rozmowy telefonicznej z ZUS. Możesz natomiast zarezerwować e-wizytę. Możesz umówić ją również w języku migowym. Do jej odbycia potrzebne będzie urządzenie (laptop, komputer) z kamerą.
Czy e-wizyta jest płatna?
E-wizyta nie jest płatna.
Czy ZUS ma czat?
ZUS nie ma czatu, przez który można się z nim skontaktować.
Czy ZUS ma maila?
Z ZUS-em możesz skontaktować się przez adres e-mail: cot@zus.pl.