W niepamięć odchodzą czasy, w których kontakt z pracownikiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oznaczał konieczność stania w niekończącej się kolejce. Obecnie sytuacja jeśli chodzi o kontakt z ZUS, wygląda zupełnie inaczej — korzystniej z punktu widzenia petenta, który ma do wyboru takie rozwiązania jak:
- telefon (infolinia ogólna oraz tematyczne),
- formularz online,
- poczta elektroniczna.
Każde z tych rozwiązań zapewni łatwy dostęp do informacji i merytorycznego wsparcia w kwestiach związanych z ubezpieczeniami społecznymi oraz świadczeniami. Dzięki temu procedury związane np. z emeryturami, rentami, zasiłkami rodzinnymi i innymi świadczeniami społecznymi stają się bardziej zrozumiałe.
Spis treści
Infolinia ZUS
Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS to miejsce, w którym petent może uzyskać informacje i wsparcie dotyczące:
- ubezpieczeń społecznych,
- transferów socjalnych obsługiwanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (do takich zalicza się np. świadczenie 500+).
COT jest jednym z głównych kanałów komunikacji pomiędzy ZUS a obywatelami. Infolinia ta może okazać się cennym wsparciem w sytuacjach, gdy potrzebujesz szybkiej i rzetelnej pomocy. Poznasz z niej przede wszystkim informacje ogólne z zakresu funkcjonowania ZUS. Konsultanci ZUS są dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00.
Korzystanie z infolinii ZUS jest proste. Wystarczy w tym celu wybrać numer telefonu 22 560 16 00.
Po wysłuchaniu komunikatu powitalnego będziesz mieć kilka opcji do wyboru:
- wysłuchanie automatycznych komunikatów informacyjnych (dostępne przez całą dobę, przez 7 dni w tygodniu);
- pozyskanie danych adresowych placówek ZUS.
Oczywiście, można również porozmawiać z konsultantem. Aby to zrobić, naciśnij 0. Konsultanci COT ZUS działają od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00. Oto obszary, w jakich oni działają:
- pomoc techniczna i obsługa e-ZLA (w zakresie programu Płatnik, Platformy Usług Elektronicznych PUE ZUS oraz Elektronicznych Zwolnień Lekarskich);
- informacje dotyczące świadczeń emerytalnych i rentowych;
- informacje na temat krótkoterminowych świadczeń w formie zasiłków;
- informacje dla osób migrujących (w tym np. poświadczanie okresów ubezpieczenia);
- obowiązki płatnika składek;
- prawo do zasiłku opiekuńczego oraz świadczeń wynikających z poddania się kwarantannie lub izolacji (w związku z Covid-19).
Kontakt telefoniczny z ZUS – dodatkowe numery telefonu
Oprócz podstawowego numeru w praktyce stosuje się również dodatkowe numery kontaktowe — są one poświęcone np. jednorazowym programom wynikającym z interwencji państwa. Oto numery tematyczne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:
- infolinia 500 plus: 22 290 55 00,
- infolinia dla Ukraińców: 22 444 02 55,
- infolinia Bonu Turystycznego: 22 11 22 111,
- infolinia programu Płatnik ZUS: 22 560 16 00.
Konsultanci są dostępni w dni robocze, od godziny 8:00 do 15:00.
Numer infolinii ZUS w przypadku przedsiębiorców to 22 290 87 02.Z kolei w związku z badaniami lekarskimi (odwołanymi) oraz rehabilitacją należy wybrać numer 22 290 87 03. |
Jaki jest e-mail do ZUS?
Infolinia to nie jedyna dopuszczalna forma kontaktu z ZUS. Oprócz tego można kontaktować się również mailowo.
Do kontaktu przez pocztę elektroniczną służy adres mailowy cot@zus.pl.
Dzięki temu zyskasz odpowiedź w formie pisemnej, co może okazać się nieocenioną formą pomocy; nie zalecamy jednak przesyłania wrażliwych danych tym kanałem — powód jest prosty: bezpieczeństwo. Nie narzekamy pod tym względem na ZUS, ale nigdy nie ma pewności, że skrzynka pocztowa nie zostanie przejęta przez osobę nieupoważnioną lub zhackowana.
Oprócz tego możliwy jest kontakt poprzez formularz kontaktowy dostępny na stronie internetowej ZUS. Jednym z bezpiecznych sposobów jest skorzystanie z Formularza kontaktowego zapytań ogólnych. Jest to bezpieczny sposób na komunikację internetową, ale wciąż musisz mieć na uwadze, że odpowiedź na złożone przez Ciebie zapytanie otrzymasz z adresu e-mail: cot@zus.pl — ryzyko wycieku danych wskutek przejęcia skrzynki pocztowej wciąż istnieje.
Warto wiedzieć — formularz kontaktowy ZUSJednym ze sposobów zapewniających bezpieczeństwo podczas korzystania z formularza jest praktyka, zgodnie z którą pracownicy ZUS nie przesyłają w odpowiedzi wrażliwych danych. |
Jak można skontaktować się z ZUS?
Jak widzisz, masz jako petent sporo możliwości kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych — możesz to zrobić zarówno jako przedsiębiorca, jak i w sytuacji, gdy jesteś osobą prywatną (pracownikiem, zleceniobiorcą itp.). W zależności od Twoich potrzeb i preferencji może być to:
- kontakt mailowy na cot@zus.pl,
- przez formularz kontaktowy,
- telefoniczny pod numerem telefonu 22 560 16 00 (lub na specjalistycznych infoliniach).
ZUS kontakt – często zadawane pytania
Jak skontaktować się z ZUS telefonicznie?
Z ZUS możesz skontaktować się telefonicznie pod głównym numerem telefonu: 22 560 16 00, lub przez specjalistyczne infolinie, które wymieniamy we wcześniejszej części artykułu.
W jakich godzinach jest czynna infolinia ZUS?
Infolinia ZUS jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 18:00.
Czy infolinia ZUS jest darmowa?
Nie. Koszt połączenia z infolinią ZUS zależny jest od umowy klienta z operatorem telekomunikacyjnym. Oznacza to, że za połączenie z infolinią zapłacisz tak samo, jak za dowolną inną rozmowę telefoniczną.
Ile czeka się na połączenie ZUS?
Zazwyczaj czas oczekiwania na infolinii ZUS to kilka minut. W przypadku problemów ze stroną ZUS lub wejściem w życie nowej polityki, lub innej przyczyny powodującej nagły wzrost liczby dzwoniących, ten czas może się wydłużyć.
Jak zamówić rozmowę z ZUS?
Nie ma możliwości zarezerwowania rozmowy telefonicznej z ZUS. Możesz natomiast zarezerwować e-wizytę. Możesz umówić ją również w języku migowym. Do jej odbycia potrzebne będzie urządzenie (laptop, komputer) z kamerą.
Czy e-wizyta jest płatna?
E-wizyta nie jest płatna.
Czy ZUS ma czat?
ZUS nie ma czatu, przez który można się z nim skontaktować.
Czy ZUS ma maila?
Z ZUS-em możesz skontaktować się przez adres e-mail: cot@zus.pl.