PUE ZUS logowanie – jak zalogować się do serwisu ZUS przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, e-mail?

Platforma ZUS powala komunikować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, składać pisma, odbierać urzędowe decyzje i potwierdzenia złożenia dokumentów. Portal jest szczególnie przydatny dla przedsiębiorców, ale może skorzystać z niego każdy obywatel. Sprawdź, jak założyć konto w narzędziu. Jak wygląda logowanie do ZUS? Poznaj nowy sposób logowania przez mObywatela.

PUE ZUS – logowanie

Do wejściu na stronę logowania PUE ZUS zobaczymy cztery możliwe sposoby logowania:

zus logowanie

  • login i hasło PUE;
  • profil zaufany (tu znajdziemy dodatkowe opcje logowania m.in przez eDowód i mObywatela);
  • kwalifikowany podpis elektroniczny;
  • bankowość elektroniczną;

Po poprawnym zalogowaniu do systemu zobaczymy panel główny. Będą tu widoczne wszelkie wiadomości pochodzące z ZUS, można też przygotować i podpisać pisma i dokumenty i przekazać je do ZUS-u.

Można także nadać pełnomocnictwo i upoważnienia innej osobie do obsługi konta PUE ZUS. Można też ustawić subskrypcję wiadomości, by otrzymywać informacje (SMS-em lub emailem) o zdarzeniach w PUE. W PUE ZUS można też złożyć wnioski takie jak Rodzina 500+ czy dobry Start. Można też umówić się na wizytę w placówce ZUS.

Poniżej opiszemy krok po kroku jak zalogować się do Platformy Usług Elektronicznych ZUS za pomocą wszystkich możliwych sposobów. 

ZUS logowanie – przez login i hasło PUE

  1. Wejdź na stronę ZUS.
  2. Kliknij żółty przycisk 'Zaloguj się do PUE’ na górze strony.
  3. W Panelu 'Zaloguj do PUE’ podaj login i hasło wybrany przy rejestracji.
  4. Kliknij 'Zaloguj’.

ZUS logowanie – przez profil zaufany

Wybierając tę opcję logowania, zobaczysz dodatkowe możliwości. Możesz zalogować się do PUE ZUS w każdy ze sposobów, który możesz wybrać, aby zalogować się do profilu zaufanego gov.pl. Są to:

  • login i hasło do profilu zaufanego;
  • bankowość elektroniczna;
  • aplikacja mObywatel;
  • e-Dowód;
  • USE eID.

zus logowanie

Zdecyduj, którą opcję chcesz wykorzystać.

Profil zaufany

Po wybraniu tej opcji zostaniesz przeniesiony na stronę profilu zaufanego gov.pl. Tutaj:

  1. Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail i hasło, których użyłeś przy tworzeniu profilu.
  2. Kliknij 'Zaloguj się’.

Lub:

  1. Wybierz opcję 'Zaloguj się przez bank’.
  2. Wybierz swój bank.
  3. Zaloguj się na swoje konto bankowe.
  4. Potwierdź profil zaufany z poziomu swojego banku.

Bankowość elektroniczna

  1. Wybierz swój bank.
  2. Zaloguj się na swoje konto bankowe.
  3. Potwierdź profil zaufany z poziomu swojego banku.

Aplikacja mObywatel

Logowanie przez aplikację mObywatel wygląda inaczej w zależności od tego, czy stronę otworzymy na komputerze, czy na telefonie.

Na komputerze:

  1. Zaloguj się do aplikacji mObywatel.
  2. W dolnej części ekranu wybierz ikonę z kodem QR.
  3. Zeskanuj kod ze strony.

Na telefonie:

  1. Kliknij przycisk 'Skopiuj kod’.
  2. Zaloguj się do aplikacji mObywatel.
  3. W dolnej części ekranu wybierz ikonę z kodem QR.
  4. Wklej kod w pole tekstowe.

e-Dowód

Wybierając tę opcję, będziesz potrzebować smarfona z modułem NFC i aplikacją eDO App. Aby jej użyć:

  1. Zeskanuj kod QR lub przepisz numer pod kodem.
  2. Postępuj zgodnie z poleceniami na ekranie smartfonu.

Możesz też wykorzystać czytnika NFC podłączonego do komputeraz z zainstalowanym oprogramowaniem e-dowodu. W tym celu:

  1. Podłącz czytnik NFC do komputera.
  2. Umieść dowód na czytniku. Pozostaw go tam do zakończenia logowania. 
  3. Otworzy się okno oprogramowania dowodu. Wpisz tam numer CAN  i kliknij przycisk 'Dalej’.
  4. W prawym, dolnym rogu monitora pojawi się komunikat o poprawnym załadowaniu certyfikatów. Ikona oprogramowania dowodu zmieni kolor na czerwony. 
  5. Kliknij przycisk 'Zaloguj się’. 
  6. Pojawi się okno z certyfikatem identyfikacji. Kliknij przycisk OK.
  7. W oknie przeglądarki lub na czytniku wpisz 4-cyfrowy kod PIN i kliknij 'OK’.

USE eID

To opcja przeznaczona dla obywateli innych krajów Unii Europejskiej, pozwalająca im używać dowodów ze swoich krajów do logowania do profilu zaufanego.

ZUS logowanie – kwalifikowany podpis elektroniczny

Jeśli masz podpis Szafir, możesz wybrać go, żeby dostać się na swoje konto ZUS. W tym celu:

  1. Umieść kartę w czytniku kart kryptograficznych.
  2. Kliknij przycisk 'Podpis oświadczenie’.

ZUS logowanie – przez bankowość elektroniczną

  1. Wybierz swój bank.
  2. Zaloguj się na swoje konto bankowe.
  3. Potwierdź profil zaufany z poziomu swojego banku.

Uwaga! Jedyne banki, przez które możesz zalogować się do PUE z tego poziomu to:

  • Inteligo,
  • Citi Handlowy,
  • Millenium,
  • BOŚ,
  • PKO BP.

Jeśli Twojego banku nie ma na tej liście, możesz zalogować się przez bankowość z poziomu profilu zaufanego (ten sposób omówiliśmy wyżej).

ZUS logowanie i rejestracja

Do kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych służy internetowa Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Żeby się do niej zalogować po raz pierwszy potrzebna będzie rejestracja.

Żeby to zrobić, na stronie www.zus.pl trzeba odnaleźć przycisk Zarejestruj się w PUE.

rejestracja zus

Po jego kliknięciu trzeba będzie wybrać rodzaj profilu: dla osoby prywatnej lub dla firmy.

wybór rejestracji zus

Rejestracji dokonujemy przy pomocy profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo bankowości elektronicznej. 

rejestracja zus dla przedsiębiorców

Uwaga! Rejestracja za pomocą bankowości elektronicznej może być tymczasowo niedostępna.

Jeśli nie możemy skorzystać z żadnej z tych możliwości, trzeba skorzystać z formularza rejestracyjnego. To formularz elektroniczny. Jeśli rejestrujący nie ma podpisu elektronicznego lub podobnego potrzebnego do weryfikacji, to może jej dokonać w placówce ZUS albo podczas e-wizyty w ZUS.

rejestracja zus formularz

Oczywiście rejestracji można dokonać poprzez profil zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny czy e-dowód.

Po rejestracji profilu, na podany adres e-mail lub nr telefony system wyśle login i hasło do logowania.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to każda działalność zarobkowa, z której przychody nie przekraczają 75% kwoty minimalnego wynagrodzenie. W pierwszej połowie 2024 roku to aż 3181,50 złotych...

Kiedy i jak przeprowadzić zatwierdzenie sprawozdania finansowego?

Większość jednostek ma czas do końca czerwca na zatwierdzenie sprawozdania finansowego za 2023 r. Jak zatwierdzić ten dokument? Kto zatwierdza sprawozdanie finansowe? Czy trzeba...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!