Sprawa w ZUS bez wychodzenia z domu. Jak działa e-wizyta ZUS?

Przedsiębiorca może załatwić sprawę w ZUS na odległość albo umawiając się w placówce na konkretną godzinę. Nie trzeba już czekać w długich kolejkach. Wszystko dzięki usłudze e-wizyta. Jak działa e-wizyta ZUS?

Czym są e-wizyty?

E-wizyta jest to wideorozmowa z ekspertem ZUS. Taki sposób komunikacji pozwala załatwić sprawę w ZUS bez wychodzenia z domu. Żeby takie spotkanie mogło się odbyć, potrzebne będzie urządzenie z dostępem do internetu i kamerą. 

Każdy oddział ZUS pozwala na taką e-wizytę. 

E-wizyta jest dostępna w dni robocze w godz. 9.00-14.00. Wizyta może być odwołana w każdym momencie. Gdy odwołamy wizytę, to niewykorzystany termin będzie dostępny dla kogoś innego.

Jak się umówić na e-wizytę?

Żeby umówić się na e-wizytę, trzeba wejść na stronę www.zus.pl. Znajdziemy w niej zakładkę „Umów się na wizytę w ZUS”. 

Na e-wizytę można umówić się tylko do placówki ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania osoby rezerwującej wizytę. Żeby umówić wizytę, podajemy swoje dane, wpisujemy dzień i godzinę spotkania, które nam odpowiadają i podajemy temat spotkania. 

Umówienie e-wizyty przez PUE ZUS

Inną możliwością jest umówienie spotkania bezpośrednio poprzez platformę usług elektronicznych PUE ZUS. Po zalogowaniu do systemu, w menu bocznym wybieramy „Wizyty”, a potem „Rezerwacja wizyty”. Kolejny krok to wybór miejsca spotkania i wskazanie sprawy, która ma zostać poruszona. Ostatni krok to wybór terminu. 

Jak wygląda e-wizyta?

ZUS przygotował kilka wskazówek, jak najlepiej przygotować się do e-wizyty. Przede wszystkim należy zadbać o to, by można było rozmowę przeprowadzić w prywatnym, cichym miejscu, z neutralnym tłem. Trzeba też przygotować dokument tożsamości. Podczas e-wizyty będzie on weryfikowany.

W e-wizycie w ZUS nie może brać udziału osoba trzecia, chyba że jest opiekunem faktycznym lub prawnym. 

Jak założyć konto na ZUS?

Warto pamiętać, że obecnie każdy przedsiębiorca, który jest płatnikiem składek ZUS, musi mieć profil PUE ZUS. Można to zrobić poprzez stronę www.zus.pl, na której wybieramy opcję „Zarejestruj w PUE” i „Dla firm”. 

Najłatwiej zrobić to poprzez profil zaufany, bądź inny sposób identyfikacji, dostępny na login.gov.pl, kwalifikowany podpis elektroniczny lub poprzez konto bankowe, które umożliwia rejestrację w systemie PUE ZUS.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!