Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go zdobyć?

Podpis elektroniczny to coraz popularniejszy cyfrowy „zamiennik” zwykłego, odręcznego podpisu. Ułatwia i przyspiesza obieg dokumentów. Jak zdobyć kwalifikowany podpis elektroniczny?

Podpis elektroniczny stosowany jest zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Pojęcie e-podpis czasami stosowane jest naprzemiennie z określeniem certyfikat kwalifikowany. Wszystko dlatego, że kwalifikowany podpis elektroniczny poświadcza certyfikat kwalifikowany. 

Co to jest kwalifikowany podpis elektroniczny?

Dzięki elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu można potwierdzić np. umowy cywilno-prawne albo przesyłać faktury elektroniczne online. Podpis ten pozwala też złożyć deklarację podatkową, podpisać sprawozdanie finansowe. Podpis kwalifikowany pod względem prawnym jest zrównany z podpisem własnoręcznym.

CZYTAJ TAKŻE: Kwalifikowana pieczęć elektroniczna dla firm

Kwalifikowany podpis elektroniczny to cyfrowy zapis informacji o tożsamości właściciela. Wszystkie takie dane zapisuje się na certyfikacie. Otrzymuje go każdy, kto chce uzyskać podpis elektroniczny. W przypadku podpisu kwalifikowanego tożsamość osoby jest sprawdzana jeszcze zanim e-podpis zostanie wydany. 

Szczegóły tożsamości są szyfrowane i zabezpieczone. Dzięki temu za każdym razem, gdy składany jest podpis elektroniczny, to sprawdzana jest ważność certyfikatu, tożsamość potwierdzana.

Jak uzyskać podpis elektroniczny?

Kwalifikowany podpis elektroniczny wydają centra certyfikacji nadzorowane przez Ministra właściwego ds. informatyzacji. Są to firmy, które uzyskały wpis do rejestru dostawców podpisów elektronicznych.

U dostawcy usług zaufanych można oprócz podpisu kwalifikowanego kupić też pieczęć elektroniczną, certyfikaty do PSD2, czy chociażby usługę doręczenia rejestrowanego.

Sam proces zakupu usług u poszczególnych sprzedawców może wyglądać inaczej, jednak zazwyczaj są to podobne procedury.

CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Po wybraniu określonego dostawcy podpisu elektronicznego należy złożyć wniosek o wydanie certyfikatu. We wniosku wskazuje się dane osobowe i kontaktowe. Gdy wniosek zostanie poprawnie przyjęty, następuje potwierdzenie tożsamości. Może to być zrealizowane w jednym ze stacjonarnych punktów sprzedaży certyfikatów albo poprzez notariusza.

Gdy tożsamość jest już zweryfikowana, to trzeba pobrać certyfikat. Żeby to zrobić, należy zainstalować oprogramowanie niezbędne do podpisywania dokumentów. Podpis kwalifikowany pobiera się, klikając w link, który po weryfikacji danych przesyła dostawca usług.

Ile kosztuje kwalifikowany podpis elektroniczny?

Cena e-podpisu kwalifikowanego zależy przede wszystkim od tego, jak długo jest ważny, czy wydany jest w wersji mobilnej, czy też z kartą i czytnikiem.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest pieczęć elektroniczna? FAQ

Kwalifikowany podpis elektroniczny pozwala na podpisanie dokumentów przez 24 godziny na dobę. Dzięki kwalifikowanemu podpisowi elektronicznemu można znacząco przyspieszyć obieg dokumentacji. 

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...

Czym jest pomoc de minimis? Jak ubiegać się o pomoc publiczną?

Pomoc de minimis ma na celu wsparcie rozwoju przedsiębiorców funkcjonujących na terenie Unii Europejskiej w sposób, który nie zakłóca wolnej konkurencji oraz nie wpływa...

Kiedy stosuje się podatki progresywne? Podatek progresywny a liniowy

Podatki to nieodłączna część prowadzenia działalności gospodarczej czy legalnej pracy zawodowej. Jednym ze stosowanych w tym zakresie rozwiązań jest tzw. progresja. Kiedy stosuje się...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!