Niskie koszty początkowe biznesu to kwestia interesująca wiele osób. Jak wobec tego ograniczyć koszty początkowe? Postanowiliśmy poszukać kilku wskazówek.
Każdy, kto planuje uruchomienie firmy, musi zdawać sobie sprawę z tego, że koszty początkowe biznesu mogą być wysokie. Nie warto wierzyć w zapewnienia, że da się otworzyć biznes bez wkładu własnego, czyli kosztów początkowych. Jakieś wydatki musisz ponieść zawsze. I właśnie dlatego, zanim zaczniesz prowadzić firmę, musisz zrobić listę wszystkich rzeczy, które są potrzebne w twojej przyszłej firmie. Co istotne, taka lista będzie różna w zależności od branży, w której chcesz działać.
Spis treści
Lista wydatków firmowych
Im dokładniejsza lista wydatków, tym łatwiej ograniczyć te koszty. Przyjmijmy, że chcesz sprzedawać jakieś produkty przez internet. Koszty początkowe to oczywiście założenie firmy i wszelkie formalności z tym związane. Czy tutaj da się ograniczyć koszty początkowe?
Zgłoszenie działalności gospodarczej jest darmowe, podobnie jak większość rachunków bankowych dla firm. Oszczędnością może być skorzystanie z rejestracji firmy przez internet i założenie konta bankowego w ten sam sposób. Niewielu kandydatów na przedsiębiorców zdaje sobie bowiem sprawę z tego, że czas jest też wartością i warto go szanować. Im mniej czasu spędzamy na wykonaniu danej czynności, tym mniej nas to kosztuje.
Koszty początkowe
Koszty początkowe to również siedziba i adres firmy. Są przedsiębiorcy, którzy decydują się na wynajęcie miejsca w wirtualnym biurze. To wydatek ok. 600 zł rocznie, ale płacony jednorazowo. Jeśli twoja działalność jest niewielka, nie ma przeszkód, by zarejestrować ją w prywatnym mieszkaniu. I to nie będzie cię kosztować dodatkowo.
Koszty sprzętu firmowego to ten element, na którym również możesz zaoszczędzić. Jeśli nie chcesz wykorzystywać do spraw biznesowych prywatnego komputera, możesz korzystać z drugiego.
I tu ważna podpowiedź. Nie musisz decydować się na nowy sprzęt, za 4-5 tys. złotych. Początkujący przedsiębiorca poradzi sobie zdecydowanie na używanym sprzęcie. W Internecie dostępnych jest bardzo dużo ofert poleasingowych komputerów czy drukarek. Sprzęt jest dobrej jakości, a wytrzyma zdecydowanie pierwszy okres prowadzenia firmy.
Koszty uzyskania przychodu
W jaki sposób jeszcze ograniczyć koszty początkowe? Wielu przedsiębiorców ulega magii wrzucania w koszty. Dla tych, którzy pierwszy raz prowadzą firmę hasło „wrzucisz sobie to w koszty”, powoduje, że zanim firma rozkręci się, kupują wiele niepotrzebnych rzeczy tylko po to „wrzucić sobie w koszty”.
I tak w firmie już na początku pojawiają się drogie komputery, nierzadko samochód w leasingu, drogi ekspres do kawy. Przy okazji często zapominają o tym, że przecież takie wydatki trzeba jakoś sfinansować. Czy faktycznie te wszystkie akcesoria są ci potrzebne już na początku działalności?
Zakup towarów handlowych
Inną kwestią jest zakup towarów handlowych. Jeśli chcesz sprzedawać jakieś produkty i mieć je w swoim małym magazynie, sporym wyzwaniem może okazać się wybór najlepiej rotujących produktów. Jeśli znasz branżę, będziesz wiedział, co najlepiej „schodzi”.
Nie ma sensu kupować „na stan” produktów, które słabo się sprzedają. Co, jeśli niezbyt dobrze znasz się na produktach, które chcesz sprzedawać? Zdecyduj się na dropshipping. To w największym skrócie sprzedaż towaru, który jest wysyłany do klienta bezpośrednio od producenta.
Koszty początkowe biznesu mogą być też związane z księgowością. Rejestracja do VAT powoduje, że trzeba prowadzić dodatkowo ewidencję. Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej nie wymaga rejestracji w sądzie, przez co nie kosztuje ani grosza.
W przypadku np. spółek z o.o. wpis do Krajowego Rejestru Sądowego to przynajmniej 350 zł, a dodatkowo podatek od czynności cywilnoprawnej. W tym przypadku jest to 0,5% wartości wkładu, który wniesiono do spółki.
Wybór formy działalności to również możliwość oszczędności. Choćby na kosztach księgowych. Jako jednoosobowy przedsiębiorca (i tylko wtedy) możesz rozliczać się ryczałtem lub kartą podatkową. A to nie wymaga prowadzenia skomplikowanej działalności.