NIP-7 – co to jest i kiedy trzeba wypełnić?

NIP-7 – co to jest? To formularz składany przez osobę, która nie jest jeszcze zarejestrowana w CEiDG. Mówiąc wprost, nie jest jeszcze przedsiębiorcą.

Co to jest NIP-7? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj wszystkie najważniejsze informacje. Sprawdź, co zawiera i gdzie składa się formularz NIP-7.

NIP-7 – co to jest?

Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, w kontaktach z urzędem skarbowym używają numeru PESEL. Jeśli jednak chcą zostać przedsiębiorcami albo tez podlegają rejestracji do VAT, to muszą postarać się o numer identyfikacji podatkowej (NIP). Numer ten będzie służył do kontaktów z urzędem skarbowym.

Żeby uzyskać numer NIP, trzeba złożyć deklarację NIP-7. Można złożyć go tylko jeden raz. NIP-7 składają przedsiębiorcy lub osoby, które jeszcze nie są zarejestrowane w CEIDG, jeśli spełniają jeden z warunków:

  • prowadzą działalność gospodarczą,
  • podlegają rejestracji podatku od towarów i usług,
  • są płatnikami składek ZUS (ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych),
  • nie posiadają numeru PESEL.

CZYTAJ TAKŻE: NIP czy PESEL – jakie identyfikatora używać?

Deklaracja NIP-7 składa się z kilku części. W pierwszej określamy urząd skarbowy, do którego składamy deklarację. Jednocześnie zaznaczamy, czy jest to zgłoszenie identyfikacyjne, czy aktualizacyjne. W pierwszym wariancie chodzi o sytuację, gdy jeszcze numeru NIP nie mamy, a drugim dokonujemy aktualizacji.

W deklaracji NIP-7 trzeba podać dokładne dane wnioskującego. Przede wszystkim miejsce zamieszkania i dane kontaktowe. Warto podać adres e-mail. Wtedy wszelka korespondencja z urzędem skarbowym może odbywać się elektronicznie.

NIP-7 – kto składa?

Kto więc składa NIP-7? Ten wniosek służy przede wszystkim do uzyskania NIP. W związku z tym składają go podatnicy chcący uzyskać ten numer, którzy:

  • nie podlegają wpisowi do CEIDG, ale prowadzą działalność gospodarczą, podlegają rejestracji VAT, lub są zarejestrowani jako podatnik VAT,
  • nie prowadzą działalności gospodarczej, ale nie posiadają numeru PESEL, są płatnikami podatków, albo są płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

W niektórych przypadkach będą składać go też osoby, które posiadają już numer identyfikacji podatkowej. NIP-7 może służyć do aktualizowania danych, np. naszego nazwiska lub miejsca zamieszkania.

Działalność gospodarcza i NIP-7

Jak już wspomnieliśmy, NIP-7 najczęściej służy do uzyskiwania numeru identyfikacji podatkowej wszystkich tych osób, które zamierzają uruchomić jednoosobową działalność gospodarczą. W takiej sytuacji podajemy dane działalności gospodarczej, czyli jej nazwę, adres i rodzaj działalności, którą chcemy prowadzić. Wskazujemy też informacje o dokumentacji rachunkowej.

CZYTAJ TAKŻE: Brak NIP na fakturze – jakie konsekwencje?

W deklaracji NIP-7 musimy też podać informacje o rachunkach bankowych, dotyczące zarówno rachunków osobistych, jak i rachunków firmowych. Ten element jest istotny zwłaszcza wtedy, gdy urząd będzie dokonywał zwrotu podatku. Dokona go na rachunek zgłoszony właśnie w deklaracji NIP-7.

Na końcu jest miejsce na podpis.

NIP-7 jako formularz aktualizacyjny

NIP-7 wykorzystuje się też do aktualizacji danych. Jeśli przedsiębiorca zmieni dane osobowe, miejsce zamieszkania albo rachunek bankowy, to musi dokonać aktualizacji tych informacji poprzez deklarację NIP-7.

Na złożenie dokumentu mamy maksymalnie 7 dni od zaistniałych zmian.

Gdzie złożyć NIP-7?

NIP7 składamy do właściwego urzędu skarbowego. Można to zrobić osobiście, wysyłając deklarację pocztą lub drogą elektroniczną. W tym ostatnim przypadku potrzebny będzie podpis elektroniczny.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to każda działalność zarobkowa, z której przychody nie przekraczają 75% kwoty minimalnego wynagrodzenie. W pierwszej połowie 2024 roku to aż 3181,50 złotych...

Kiedy i jak przeprowadzić zatwierdzenie sprawozdania finansowego?

Większość jednostek ma czas do końca czerwca na zatwierdzenie sprawozdania finansowego za 2023 r. Jak zatwierdzić ten dokument? Kto zatwierdza sprawozdanie finansowe? Czy trzeba...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!