Popularność kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest coraz większa. Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.
Kwalifikowany podpis elektroniczny jest coraz popularniejszy. Wszystko dlatego, że jest równoznaczny z podpisem odręcznym. Pozwala jednak na szybszy obieg dokumentów, bo wszystko załatwia się online. Pojawia się jednak pytanie, jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego?
Spis treści
Po co jest weryfikacja podpisu elektronicznego?
Podczas weryfikacji podpisu elektronicznego sprawdza się poprawność złożonych podpisów i pieczęci elektronicznych na dokumencie.
Robi się to po to, by stwierdzić, czy na dokumencie znajduje się ważny e-podpis kwalifikowany lub pieczęć kwalifikowana. Trzeba bowiem pamiętać, że nawet jeśli kontrahent posługuje się kwalifikowanym podpisem, to dobrze jest zweryfikować wiarygodność podpisu.
CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny – wszystko, co musisz wiedzieć
Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego?
Kwestię weryfikacji podpisu elektronicznego, czyli tzw. walidacje przeprowadza się zgodnie z rozporządzeniem eIDAS z 2014 roku. To w tym dokumencie opisana jest bardzo dokładnie procedura potwierdzenia autentyczności podpisu.
Sprawdzenie poprawności podpisania e-dokumentu polega na zweryfikowaniu pliku, czy złożono właściwy podpis kwalifikowany. Można to zrobić samodzielnie albo zlecić do dostawcy usług.
Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego? Adobe Acrobat Reader
Dostawcy podpisów elektronicznych udostępniają rozwiązania, które pozwalają na weryfikację podpisu już na etapie sprawdzenia pliku. Podpis można też sprawdzić dzięki programowi Adobe Acrobat Reader. Dzięki niemu dowiemy się, czy dokument został podpisany prawidłowo.
Program Adobe przyda się tym, którzy sami nie posiadają oprogramowania do podpisu elektronicznego, a chcą dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego partnera.
CZYTAJ TAKŻE: Wyrobienie podpisu elektronicznego – najważniejsze informacje
Jak dokonać weryfikacji podpisu elektronicznego? Specjalistyczne usługi
W przypadku wyjątkowo ważnych dokumentów, gdy trzeba udowodnić ważność podpisu np. w toku postępowania sądowego, to można zdecydować się na specjalistyczną usługę weryfikacji parametrów podpisanego dokumentu elektronicznego.
Z usługi weryfikacji podpisu korzysta się np. w postępowaniach przetargowych. Sprawdza się w sytuacjach, gdy trzeba sprawdzić, czy np. dokumenty dostarczono na czas.
Jak sprawdza się wiarygodność podpisu?
Podczas weryfikacji podpisu elektronicznego sprawdzana jest integralność dokumentu, czyli czy w dokumencie nie wprowadzono żadnych zmian. Sprawdza się też tożsamość osoby podpisującej, a także poprawność złożonego podpisu.
Chodzi o to, czy zachowano zasady obowiązujące dla danego formatu podpisu. Weryfikacja obejmuje też czas złożenia podpisu, a także czy certyfikat kwalifikowany był ważny w momencie składania podpisu.
Negatywna weryfikacja podpisu elektronicznego
Jeśli podpis elektroniczny ma wszystkie elementy, o których wspominaliśmy wcześniej, będzie to pozytywna weryfikacja podpisu elektronicznego. Co jednak gdy podpis będzie negatywnie zweryfikowany?
CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny dla obcokrajowca. Jak go uzyskać?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Dokument, który podpisano takim podpisem, jest nieważny. Mówiąc inaczej, nie niesie za sobą żadnych skutków prawnych.
Kiedy dokument może być negatywnie zweryfikowany? Zwykle dzieje się tak, gdy dane w dokumencie zmieniono już po jego podpisaniu. Dzieje się tak także wtedy, gdy certyfikat, którym podpisano dokument, jest nieważny.
Inny powód to brak tzw. znacznika czasu, czyli wskazania, kiedy dokładnie podpis został złożony. Negatywna weryfikacja może być też skutkiem błędu aplikacji, której użyto do złożenia podpisu.