Co to jest reklamacja? 

Na czym polega reklamacja? Jak złożyć reklamację? Kiedy klient może zareklamować towar? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania. Pamiętaj, co musisz zagwarantować konsumentom.

Kiedy kupujemy jakąś rzeczy, jesteśmy przekonani, że otrzymujemy towar w pełni sprawny, który spełnia wszystkie obietnice określone w ofercie. Jeśli tak nie jest, przyjmuje się, że towar ma wadę. Wtedy do gry wchodzi reklamacja.

Co to jest reklamacja?

Czym więc jest reklamacja? Reklamacja to proces, podczas którego kupujący domaga się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru albo zwrotu całej, lub częściowej wartości produktu. 

Reklamacja może być złożona, gdy klient uważa, że stan zakupiony produkt lub usługa odbiega od oczekiwanego. Składając reklamację, klient decyduje, czy będzie ją realizował w ramach rękojmi sprzedawcy, czy w ramach gwarancji.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy? Zestawienie wydatków

Reklamacja – czego może żądać klient?

Gdy klient składa reklamację, może zwrócić się do sprzedawcy, by ten podjął jedno z czterech zadań. Może to być:

  • wymiana towaru na nowy, 
  • naprawa towaru, 
  • obniżenie ceny, 
  • odstąpienie od umowy.

Sprzedawca może odmówić naprawy lub wymiany tylko w dwóch sytuacjach. Pierwsza dotyczy tego, gdy naprawa nie jest możliwa albo gdy koszt naprawy byłby niewspółmierny do efektów i np. znacznie droższy niż wymiana na nowy. Jeśli jednak sprzedawca nie zgodzi się spełnić żądania klienta, to musi zaproponować inne rozwiązanie.

Kiedy klient może złożyć reklamację?

Gdy klient złoży reklamację, sprzedawca musi na nią odpowiedzieć w ciągu 14 dni kalendarzowych. Jeśli tego nie zrobi, to reklamacja uznawana jest za zasadną i bezwarunkowo musi spełnić żądanie kupującego.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na biznes 2023 – lista 10 pomysłów

Odmowa reklamacji

Warto pamiętać, że reklamacja musi być przez sprzedawcę przyjęta. Nie oznacza to jednak, że zawsze zostanie załatwiona po myśli kupującego. Z odrzuceniem reklamacji spotkamy się, gdy minął już okres rękojmi albo gwarancji. 

Reklamacje nie będzie też załatwiona pozytywnie, jeśli klient wiedział o wadzie produktu w chwili zakupu. Reklamacje będzie odrzucona również wtedy, gdy klient próbował samodzielnie ulepszać produkt lub go naprawiać.

Rękojmia sprzedawcy

Sprzedawca zawsze ponosi odpowiedzialność za produkt, który sprzedaje. W związku z tym, gdy ujawni się wada towaru, to konsument może złożyć reklamację na podstawie rękojmi. Wtedy reklamacja składana jest do sprzedawcy. 

Żeby klient mógł złożyć reklamację, produkt musi mieć wadę. 

Wady dzieli się na fizyczne i prawne. Fizyczne dotyczą głównie niezgodności towaru z umową. Chodzi np. o to, że sprzęt nie jest wodoodporny, choć oferta wskazywała na taką cechę, albo gdy np. kubek na gorące napoje pęka po zalaniu go wrzątkiem. 

CZYTAJ TAKŻE: Jak ograniczyć koszty początkowe biznesu?

Wada prawna to sytuacja, gdy sprzedany produkt jest w rzeczywistości własnością kogoś innego i został np. skradziony albo jest zabezpieczeniem w postępowaniu karnym.

Gwarancja a rękojmia

W przypadku reklamacji warto wiedzieć, z jakiego tytułu ma być załatwiona reklamacja. Czy będzie to rękojmia, czy reklamacja? Rękojmia to niezbywalna odpowiedzialność sprzedawcy za produkty lub usługi, które oferuje. Gwarancja udzielana jest dobrowolnie, co znaczy, że nie każdy produkt musi gwarancję posiadać.

I to kupujący, który domaga się załatwienia sprawy w związku z wadą produktu, decyduje, czy będzie się powoływał na przepisy rękojmi, czy gwarancji. Oba uprawnienia są od siebie niezależne.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak powstaje viral? Jak stworzyć viralowe wideo?

Viral to internetowy fenomen. Treść, która w sposób organiczny rozprzestrzenia się tak szybko, że często staje się elementem powszechnej kultury. Każdy marketingowiec marzy o...

Na czym polega praca copywritera? Jak nim zostać? 3 umiejętności, które musi mieć każdy copywriter

Bez niego niemożliwy jest marketing w żadnej formie. Copywriter to niezwykle wszechstronny zawód. Pracując w tej branży, tworzysz teksty wszelkiego rodzaju, od haseł reklamowych...

Skąd wziąć zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Do czego jest potrzebne? Wypełnij wniosek

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Ile trwa wydanie takiego dokumentu? Do czego może być potrzebne? Co, jeśli urząd odmówi jego wydania i co...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!