Analiza SWOT to niezmiennie od lat jedna z najpopularniejszych metod pozwalających na przeprowadzenie analizy strategicznej przedsiębiorstw (a także innych podmiotów, w tym np. organizacji pozarządowych czy… partii politycznych). Wykorzystanie wniosków płynących z analizy SWOT może pomóc w zarządzaniu firmą oraz wytyczeniem kierunków dalszego działania. Na czym polega przeprowadzenie analizy SWOT?
Spis treści
Czym jest analiza SWOT?
Nazwa SWOT pochodzi od akronimu, na który składają się cztery angielskie słowa:
- Strengths – siły (atuty), mocne strony,
- Weaknesses – słabości, słabe strony,
- Opportunities – okazje, szanse,
- Threats – zagrożenia.
Analiza SWOT pozwala na określenie silnych i słabych stron danego przedsiębiorstwa. Wskazuje również jakie czynniki można wykorzystać do dalszego rozwoju (okazje) oraz z jakimi niebezpieczeństwami należy się liczyć (zagrożenia). Analityczna metoda pozwala nam opracować skuteczną strategię działania w celu rozwoju firmy i pokonania konkurencji.
Czy wiesz, że…?
Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl. |
Procedura przeprowadzenia analizy SWOT przedsiębiorstwa
Skąd bierze się popularność analizy SWOT? Cóż, jednym z powodów jest prostota tej metody. W rzeczywistości bowiem nie potrzeba dobrej wiedzy matematycznej, prawnej czy księgowej, by móc przeprowadzić taką analizę. Zamiast tego wystarczy dobry zmysł biznesowy oraz znajomość branży, w której działa dany podmiot.
Jest uniwersalnym punktem wyjścia, który pomoże nam ocenić, czy nasz pomysł jest konkurencyjny. Niezależnie od tego, czy to dopiero ogólna idea, czy też funkcjonujący już biznes, można poprawić go dzięki wnioskom wyciągniętym na podstawie analizy SWOT.
Nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na to, jak przeprowadzić analizę SWOT dla przedsiębiorstwa. Generalnie jednak powinno się postępować w oparciu o takie sposoby działania jak:
- własne przemyślenia lub konsultacje;
- wypisanie wszystkich czynników, jakie przyjdą Ci do głowy, a następnie przypisanie ich do każdej z czterech grup, które stanowią filary macierzy SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats);
- przedyskutowanie wyników oraz przeanalizowanie, które z nich mogą mieć największy wpływ na Twój biznes. Wydaje się oczywiste, że np. brak najnowszego oprogramowania pakietu biurowego (jeśli dysponujesz starszymi wersjami) nie jest tak poważnym problemem jak np. prace rządu nad ustawą, która prawdopodobnie poważnie zaszkodzi prowadzeniu działalności w Twojej branży.
Warto wiedzieć – co robić po przeprowadzeniu analizy SWOT?Analiza SWOT nie powinna być jedynie „sztuką dla sztuki”. Wręcz przeciwnie – robi się ją po to, by wykorzystać informacje w celu usprawnienia działalności. Załóżmy, że podczas analizy SWOT pracownik zasugerował słabość biznesu, jaką jest niski odsetek stałych, powracających po pewnych czasie do przedsiębiorstwa klientów. Rzecz jasna, nie powinieneś jedynie na tym poprzestać – jeśli zauważysz niski odsetek stałych klientów, postaraj się wprowadzić takie działania, które pomogą przekuć słabość w sukces. |
Elementy analizy SWOT: przykłady szans i zagrożeń oraz silnych i słabych stron firmy
Jak już wspomnieliśmy, analiza SWOT składa się z czterech głównych elementów, tzn. silnych stron, słabości, okazji oraz zagrożeń. Co rozumie się przez każdą spośród tych kategorii? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz poniżej:
Silne strony
Przez silne strony w analizie SWOT rozumie się atuty tkwiące wewnątrz przedsiębiorstwa, w tym na przykład:
|
Słabe strony
Analogicznie do atutów, za słabe strony przedsiębiorstwa uznaje się czynniki wewnętrzne negatywnie wpływające na rozwój firmy. Mogą być to na przykład:
|
Okazje
Czynniki, które mogą mieć potencjalnie dobry wpływ na działalność przedsiębiorstwa. Co odróżnia okazje od atutów? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: atuty tkwią wewnątrz firmy, natomiast okazje to czynniki zewnętrzne – mogą być to na przykład:
|
Zagrożenia
W przeciwieństwie do okazji, które mogą mieć korzystny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, zagrożenia mogą powstrzymać rozwój biznesu lub nawet doprowadzić do jego zamknięcia. Poniżej przedstawiamy Ci przykładowe zewnętrzne zagrożenia:
|
Źródło: opracowanie własne
Jakie są zastosowania analizy SWOT?
Zalety tego rozwiązania sprawiają, że przyszli i obecni przedsiębiorcy czy menedżerowie chętnie korzystają z metodyki SWOT. Taki stan rzeczy wynika stąd, iż analiza SWOT, nazywana także analizą TOWS, pozwala nam ocenić, jaki potencjał tkwi w danym przedsięwzięciu biznesowym. Pokazuje ona również spojrzeć na drugą stronę medalu, tzn. ocenić, jakie zagrożenia i potencjalne niebezpieczeństwa czyhają na firmę w dynamicznym otoczeniu biznesowym.
Praktyka pokazuje, że analiza SWOT może zostać wykorzystana np. w takich sytuacjach jak:
- planowanie przedsięwzięcia biznesowego,
- planowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego,
- analiza pozycji strategicznej już istniejącej firmy.
Pamiętaj, że wypisanie mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń to dopiero pierwszy etap w rozwoju firmy. Identyfikacja tych czynników da ci możliwość, aby wykorzystać szanse, zminimalizować zagrożenia, rozwinąć mocne i poprawić słabe strony przedsiębiorstwa. Po wykorzystaniu metody SWOT wykorzystaj wnioski, do których za jej pomocą udało Ci się dojść.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.