Jak wykorzystać konkurencję dla poprawy własnego biznesu?

Konkurencja to rywalizacja między osobami lub organizacjami dążącymi do tego samego celu. Pojęcie to jest nierozerwalnie związane z ekonomią jako nauką. Ekonomiści określają konkurencję jako proces, w którym poszczególni uczestnicy rynku dążą do realizacji własnych interesów i starają się przedstawiać oferty korzystniejsze od innych.

Rodzaje konkurencji

Wyróżnia się kilka rodzajów konkurencji:

  • konkurencja doskonała,
  • konkurencja niedoskonała (monopolistyczna),
  • konkurencja oligopolistyczna,
  • monopol.

Konkurencja opiera się na zdobyciu przewagi na określonym polu. Konkurować można:

  • ceną,
  • jakością,
  • obsługą,
  • poziomem komunikacji i informacji.

Konkurencja doskonała

Konkurencja doskonała to model, w którym żaden podmiot nie ma wpływu na cenę. Popyt i podaż to czynniki determinujące ceny rynkowe. Niezależnie od tego, ile firma sprzedaje, zawsze dostaje cenę rynkową. Gdy ktokolwiek chciałby podnieść cenę, to klienci pójdą do innej firmy.

Konkurencja monopolistyczna

W konkurencji monopolistycznej bariery wejścia i wyjścia są bardzo niskie, ale rynek wymaga dużej ilości kapitału. Zaletą tego typu konkurencji jest różnica cen, szeroki wachlarz dobrej jakości konkurencji. Przykładem konkurencji monopolistycznej są między innymi sprzedawcy sprzętu AGD/RTV.

Konkurencja oligopolistyczna

Konkurencja oligopolistyczna opiera się na założeniu, że na rynku działa kilka firm. Bariery wejścia są wysokie. Rozróżniamy czysty oligopol i oligopol zróżnicowany. Cechą charakterystyczną czystego oligopolu jest to, że kilka przedsiębiorstw całkowicie zajmuje rynek produkcją określonych towarów.

Metody i narzędzia analizy konkurencji

Żeby uzyskać przewagę konkurencyjną, należy przeprowadzić dokładną analizę rynku. Chodzi o to, by zidentyfikować przedsiębiorców, które oferują podobne produkty i usługi. Analiza konkurencji to wszystkie te działania, które pomogą nam w zebraniu jak najwięcej informacji o firmach, które sprzedają te same produkty lub usługi. Żeby to zrobić, trzeba przeanalizować:

  • ofertę produktową,
  • ceny,
  • marketing,
  • pozycję rynkową,
  • grupę docelową.

Pierwszym elementem badania rynku jest zidentyfikowanie konkurentów. Można wybrać zarówno firmy większe, jak i mniejsze, ale najlepiej będzie wybrać te o podobnej wielkości.

Musisz też pamiętać, że na rynku masz konkurencję bezpośrednią i pośrednią. Konkurencja bezpośrednia to ta, która oferuje ten sam produkt lub usługę dla tej samej grupy klientów. Konkurent pośredni to ten, który sprzedaje podobne produkty, ale do innej bazy lub sprzedaje inne produkty, ale naszym klientom.

Produkty i usługi konkurencji

Zacznijmy od produktów. Przejrzyj stronę internetową konkurencji, katalogi produktowe, odwiedź placówki. Zasubskrybuj newsletter konkurencji. Sprawdź, który produkt najlepiej się sprzedaje i dlaczego. Co sprawia, że klienci wybierają konkurencję? Czy jest to cena, czy jest to jakość, a może unikalna wartość? Pamiętaj, że to detale „robią robotę”.

Strategia produktowa

Nie chodzi o kopiowanie tego co robi konkurencja. Porównaj to, w jaki sposób promuje swój produkt konkurencja i sprawdź, co się sprawdziło, a co nie. Dzięki temu unikniesz nietrafionych decyzji. Możesz też zainspirować się działaniami podejmowanymi przez twoich konkurentów, ale pamiętaj, by dostosować je do swoich okoliczności.

Klienci

Jakich klientów obsługuje konkurencja? Przeanalizuj komentarze i opinie dotyczące konkurencji. Sprawdź, kto obserwuje twoich konkurentów na mediach społecznościowych, kto udziela się na ich profilach. Do kogo skierowane są ich reklamy? Możesz w ten sposób odkryć grupę docelową, o której wcześniej nie pomyślałeś.

Sprzedaż

Zrób analizę procesu sprzedażowego. Sprawdź, czy konkurencja sprzedaje swoje produkty lub usługi tylko przez stronę internetową, czy też ma placówki fizyczne. Jeśli tak jest, sprawdź dokładnie lokalizację i zastanów się, dlaczego akurat taka była wybrana?

W przypadku sklepu internetowego „przeklikaj” się przez proces zakupu produktu. Co twój konkurent robi inaczej niż ty? Czy ułatwia klientowi sprawniejsze nawigowanie po stronie? Może oferuje promocje?

Jak budować przewagę konkurencyjną?

Analiza konkurencji ma doprowadzić do znalezienia przewagi konkurencyjnej lub działania w niszy. Pamiętaj, że budowanie przewagi konkurencyjnej to nieustający proces. Twoi konkurencji starają się przewyższyć cię przez cały czas, nieustannie na rynku będzie też pojawiać się nowa konkurencja.

Zawsze bądź na bieżąco z ważnymi zmianami na rynku i dostosowuj się do nich. Nie oznacza to oczywiście zmieniania modelu biznesowego co pół roku. Zbuduj swoją markę i trzymaj się przy swoich zasadach.

Jak wykorzystać informacje, które zdobędziesz dzięki analizie konkurencji?

Informacje zdobyte dzięki analizie konkurencji powinny być dla ciebie wskazówką, na podstawie której będziesz rozwijać swoją firmę. Nie rezygnuj jednak ze strategii, która bardzo dobrze się u ciebie sprawdza, tylko dlatego, że konkurencja działa w inny sposób.

Analiza konkurencji to tylko jedno z narzędzi, które umożliwia rozwój naszej działalności gospodarczej. Warto wykorzystywać je w przemyślany sposób.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!