Auto w leasingu a stłuczka. Co zrobić?

Auto w leasingu a stłuczka to przepis na sporo zamieszania. Głównie związanego z formalnościami. Co robić, gdy zdarzy się stłuczka, a auto jest w leasingu?

Auto w leasingu a stłuczka. Dowiedz się, co zrobić w takiej sytuacji. Leasing samochodu to taka forma umowy, która pozwala przedsiębiorcy korzystać z auta. Właścicielem samochodu jest firma leasingowa i to ona decyduje o tym, w jaki sposób trzeba postępować w przypadku stłuczki, zniszczenia lub kradzieży samochodu.

Auto w leasingu a stłuczka

Stłuczka może zdarzyć się każdemu. Jeśli jesteś właścicielem pojazdu, a zniszczenia samochodu nie są poważne, to samodzielnie decydujesz o tym, w jaki sposób go naprawić. Trochę inaczej jest, gdy auto jest w leasingu. Nawet najmniejsza stłuczka może być w takiej sytuacji sporym kłopotem. Bardzo dokładnie zapoznaj się z umową leasingu. Powinno w niej być wskazane jak podejść do sytuacji: auto w leasingu a stłuczka.

Auto w leasingu a stłuczka. Czy trzeba wezwać policję podczas stłuczki?

Policję trzeba wezwać zawsze, gdy ucierpieli ludzie. W sytuacji, gdy nie ma rannych, a zniszczeniu uległy wyłącznie pojazdy, to o tym, czy potrzebna jest policja, decydują zapisy umowy leasingu. Najczęściej jest tak, że obecność policji wymagana jest wtedy, gdy to inny kierowca spowodował kolizję, a szkoda będzie likwidowana z jego polisy OC. Gdy użytkownik pojazdu w leasingu jest winien kolizji, to policja nie będzie musiała koniecznie pojawiać się na miejscu. Oczywiście, szczegóły zawsze zapisane są w warunkach leasingu.

Auto w leasingu a stłuczka – kto pokrywa koszty?

Według prawa, co do zasady, finansujący leasing (czyli właściciel) nie odpowiada za szkody w pojeździe, które nie powstały z jego winy. Samochody w leasingu mają zawsze pełen pakiet ubezpieczenia autocasco. W związku z tym koszty naprawy będą pokrywane z polisy.

Nie oznacza to jednak, że sprawca kolizji nie będzie musiał nic płacić. Jeśli szkoda nie jest całkowita, to wypłata odszkodowania z polisy obniży całkowitą sumę ubezpieczenia. Oznacza to, że gdy dojdzie do drugiej szkody, może nie wystarczyć pieniędzy z polisy na pokrycie kolejnych strat.

Żeby tego uniknąć, należy po każdej stłuczce doubezpieczyć pojazd. Wszelkie opłaty związane z ubezpieczeniem i doubezpieczeniem obciążają użytkownika pojazdu. Również od zapisów umowy leasingu zależy, czy ubezpieczenie będzie wypłacone na konto firmy leasingowej, czy użytkownika pojazdu. Najczęściej stosuje się tutaj pierwszy przypadek.

Nieco inaczej będzie w przypadku wystąpienia szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu, gdyż z powodu wygaśnięcia umowy leasingodawca może zażądać zapłaty wszystkich przewidzianych do końca okresu umowy rat.

Auto w leasingu a stłuczka. Poważna stłuczka, czyli szkoda całkowita

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja co do auta w leasingu a stłuczki w przypadku szkody całkowitej. Gdy zniszczenia pojazdu są tak poważne, że nie opłaca się go naprawiać, orzeczona jest szkoda całkowita. W takiej sytuacji umowa leasingu ulega rozwiązaniu. Użytkujący pojazd musi natychmiast spłacić pozostałe raty.

Warto pamiętać, że ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie odpowiadające wartości rynkowej pojazdu z dnia szkody. Może się zdarzyć, że odszkodowanie nie wystarcza na pokrycie reszty rat. Przed takimi sytuacjami chroni ubezpieczenie GAP. To ubezpieczenie od utraty wartości. Jeśli więc wartość rat leasingowych to w sumie 100 000 zł, a ubezpieczyciel z AC wypłacił 70 000 zł, to ubezpieczenie GAP „dopłaca” brakujące 30 000 zł. Pozwala to użytkownikowi w całości rozliczyć pozostałe raty leasingowe.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jaka klauzula do CV obowiązuje obecnie? Aktualna treść i podstawa prawna

Aby Twoje CV zostało wzięte pod uwagę przez potencjalnego pracodawcę, pamiętaj o umieszczeniu w nim klauzuli RODO. Jak powinna wyglądać? Gdzie ma się znaleźć?...

Niecałe dwa tygodnie przed ostatecznym złożeniem PIT-u nie działa Urząd Skarbowy

Użytkownicy, którzy chcieli dzisiaj rano zalogować się do e-Urzędu Skarbowego zostali zaskoczeni komunikatem błędu. Na stronie https://urzadskarbowy.gov.pl/ widnieje komunikat: „Mamy przerwę w działaniu e-Urzędu...

Kiedy będzie kwota wolna od podatku 60 tys. zł? Czy będzie obowiązywać z datą wsteczną od 1 stycznia 2024 roku?

Jeżeli kwota wolna od podatku wzrośnie do 60 000 zł, znacznie zwiększy się liczba osób, które w ogóle nie zapłaci podatku dochodowego. Sprawdź, kiedy...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!