Brak faktury, czyli wydatek poniesiony, lecz nieudokumentowany. Czy można go wliczyć w koszty?

Jeśli poniosłeś wydatek, ale nie masz faktury, która go dokumentuje, wciąż możesz wliczyć go w koszty. Sprawdź, jak to zrobić. Poznaj inne niż faktura sposoby dokumentowania kosztów.

Brak faktury – koszty uzyskania przychodów

Nie każdy wydatek przedsiębiorcy jest kosztem uzyskania przychodu. Do takich zaliczają się tylko te wydatki, które, jak sama nazwa wskazuje, są poniesione w związku z uzyskaniem przychodu. W praktyce są to koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Warto jednak zaznaczyć, że nie każdy wydatek związany z prowadzeniem firmy automatycznie jest kosztem pomniejszającym przychód.

Jak czytamy w art. 22 Ustawy o podatku dochodowym:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów […].

CZYTAJ TAKŻE: Elektroniczna faktura – czy jest tym samym co papierowa?

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Brak faktury, czyli wydatek poniesiony, lecz nieudokumentowany

Właśnie dlatego, zanim zdecydujemy się, żeby dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, trzeba zastanowić się, czy w przypadku kontroli podatkowej będziemy mogli udowodnić, że ma on związek z działalnością gospodarczą. Potem sprawdzamy też, czy nie znajduje się on w spisie wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów działalności.

Taki koszt musi zostać udokumentowany. Podstawowym dokumentem używanym w takim wypadku przez przedsiębiorców jest faktura. Z tego powodu, w przypadku braku faktury możesz obawiać się, że nie będziesz mógł zaliczyć tego wydatku do kosztów przychodu.

Na szczęście tak nie jest i w razie braku faktury, możesz posłużyć się innym dowodem księgowym.

CZYTAJ TAKŻE: Faktura nie ma wszystkich danych. Czy jest ważna?

Brak faktury – czym jest dowód księgowy?

Jak już wiesz, koszt uzyskania przychodu możesz, w przypadku braku faktury, udokumentować przy pomocy innego dowodu księgowego. Do tych zaliczamy:

  • dokumenty celne;
  • rachunki;
  • faktury korygujące i noty korygujące;
  • dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania zbiorczym
  • zapisem;
  • noty księgowe;
  • dowody opłat pocztowych i bankowych;
  • inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane wymagane dla dowodów księgowych;
  • dowody wewnętrzne;
  • paragony lub dowody kasowe;
  • opisy lub specyfikacje otrzymanych materiałów, lub towarów handlowych.

Jeśli więc chcesz zaksięgować koszt, pomimo braku faktury możesz to zrobić. Warunkiem jest to, że wydatek będzie prawidłowo i rzetelnie udokumentowany, co w praktyce oznacza, że masz do niego dowód księgowy, jeden z wymienionych powyżej.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Anna Frankiewicz
Anna Frankiewicz
Studiowała dziennikarstwo. Jako copywriter pracuje od kilku lat. Zdobywała doświadczenie w agencjach marketingowych i grupach wydawniczych. Prywatnie chętnie czyta.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Spółka jawna a cywilna – najważniejsze różnice. Którą z nich wybrać?

Osoba, która chce rozpocząć biznes, ma do wyboru różne formy prowadzenia działalności gospodarczej. Może wybierać m.in. między spółką jawną i spółką cywilną. Jednak czym...

Kiedy sporządzić, podpisać, zatwierdzić i złożyć sprawozdanie finansowe? Poznaj najważniejsze terminy

Sporządzenie sprawozdania finansowego niezgodnie z ustawą, w tym z naruszeniem terminów przygotowania dokumentów, grozi poważnymi konsekwencjami (nie tylko karą grzywny). Jak ich uniknąć? Rozwiewamy...

Jak złożyć sprawozdanie finansowe do KRS krok po kroku?

Złożenie sprawozdania finansowego do KRS może wydawać się skomplikowanym zadaniem. W tym artykule poprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces, wyjaśniając wszystkie etapy....

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!