Jeśli poniosłeś wydatek, ale nie masz faktury, która go dokumentuje, wciąż możesz wliczyć go w koszty. Sprawdź, jak to zrobić. Poznaj inne niż faktura sposoby dokumentowania kosztów.
Spis treści
Koszty uzyskania przychodów
Nie każdy wydatek przedsiębiorcy jest kosztem uzyskania przychodu. Do takich zaliczają się tylko te wydatki, które, jak sama nazwa wskazuje, są poniesione w związku z uzyskaniem przychodu. W praktyce są to koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Warto jednak zaznaczyć, że nie każdy wydatek związany z prowadzeniem firmy automatycznie jest kosztem pomniejszającym przychód.
Jak czytamy w art. 22 Ustawy o podatku dochodowym:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów […].
CZYTAJ TAKŻE: Elektroniczna faktura – czy jest tym samym co papierowa?
Brak faktury, czyli wydatek poniesiony, lecz nieudokumentowany
Właśnie dlatego, zanim zdecydujemy się, żeby dany wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, trzeba zastanowić się, czy w przypadku kontroli podatkowej będziemy mogli udowodnić, że ma on związek z działalnością gospodarczą. Potem sprawdzamy też, czy nie znajduje się on w spisie wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów działalności.
Taki koszt musi zostać udokumentowany. Podstawowym dokumentem używanym w takim wypadku przez przedsiębiorców jest faktura. Z tego powodu, w przypadku braku faktury możesz obawiać się, że nie będziesz mógł zaliczyć tego wydatku do kosztów przychodu.
Na szczęście tak nie jest i w razie braku faktury, możesz posłużyć się innym dowodem księgowym.
CZYTAJ TAKŻE: Faktura nie ma wszystkich danych. Czy jest ważna?
Czym jest dowód księgowy?
Jak już wiesz, koszt uzyskania przychodu możesz, w przypadku braku faktury, udokumentować przy pomocy innego dowodu księgowego. Do tych zaliczamy:
- dokumenty celne;
- rachunki;
- faktury korygujące i noty korygujące;
- dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania zbiorczym
- zapisem;
- noty księgowe;
- dowody opłat pocztowych i bankowych;
- inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane wymagane dla dowodów księgowych;
- dowody wewnętrzne;
- paragony lub dowody kasowe;
- opisy lub specyfikacje otrzymanych materiałów, lub towarów handlowych.
Jeśli więc chcesz zaksięgować koszt, pomimo braku faktury możesz to zrobić. Warunkiem jest to, że wydatek będzie prawidłowo i rzetelnie udokumentowany, co w praktyce oznacza, że masz do niego dowód księgowy, jeden z wymienionych powyżej.