Certyfikat kwalifikowany i niekwalifikowany – różnice

Certyfikat kwalifikowany i niekwalifikowany – różnice między nimi są znaczne. Sprawdź, czym różni się certyfikat kwalifikowany od niekwalifikowanego? Kiedy stosuje się jeden, a kiedy drugi?

Przeczytaj nasz artykuł i poznaj certyfikat kwalifikowany i niekwalifikowany – różnice i podobieństwa między nimi. Kto używa certyfikatu kwalifikowanego, a kto niekwalifikowanego?

Certyfikat kwalifikowany i niekwalifikowany – różnice

Chęć usprawnienia obiegu dokumentów, sprawienia by można było wysyłać elektroniczne dokumenty szybko i sprawnie spowodowała, że na rynku pojawiły się rozwiązania, które potwierdzają autentyczność i integralność danego dokumentu. I tak można używać pieczęci elektronicznej, podpisu elektronicznego itd.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka jest ważność podpisu elektronicznego?

Podpis elektroniczny wykorzystywany jest przede wszystkim przez urzędy i biznes. Zdecydowanie rzadziej korzystają z niego osoby prywatne. Obok nich istnieją certyfikaty. Mamy certyfikaty kwalifikowane i niekwalifikowane. Podstawowa różnica pomiędzy nimi dotyczy gwarancji prawnej.

Certyfikat kwalifikowany jest równoznaczny z podpisem odręcznym. Certyfikatu niekwalifikowanego możemy użyć do zaszyfrowania jakiejś informacji, do podpisania pliku czy logowania do systemu.

Rodzaj certyfikatu zależy też od tego, w jaki sposób go używamy. I tak certyfikat kwalifikowany wykorzystuje się wyłącznie w celu weryfikacji podpisu elektronicznego. Certyfikatu niekwalifikowanego możemy używać praktycznie bez ograniczeń. Oba certyfikaty różnią się też sposobem przechowywania.

Certyfikat kwalifikowany zwykle przechowujemy na zewnętrznym nośniku, którym może być karta albo pendrive. Niekwalifikowany całkiem swobodnie można przechować na komputerze.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna? Zabezpiecz sprawy swojej firmy

Kto wydaje certyfikat kwalifikowany?

Jednak największym wyróżnikiem obu certyfikatów jest sposób jego utworzenia. Certyfikat kwalifikowany wydać może wyłącznie autoryzowane Centrum Certyfikacji. Niekwalifikowany może być wydany przez jakikolwiek podmiot.

Certyfikat niekwalifikowany możemy zastosować do podpisywania poczty elektronicznej, szyfrowania informacji, autoryzacji urządzeń sieciowych oraz zestawiania bezpiecznych połączeń.

Certyfikat kwalifikowany

W przypadku certyfikatu niekwalifikowanego („zwykłego”) Rozporządzenie eIDAS nie narzuca wymagań, co do sposobu generowania i przechowywania klucza prywatnego oraz sposobu generowania podpisu elektronicznego weryfikowanego takim certyfikatem (programowo czy też z wykorzystaniem kart kryptograficznych).

CZYTAJ TAKŻE: Zastosowania kwalifikowanej pieczęci elektronicznej i kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Certyfikat niekwalifikowany można wykorzystać np. do zabezpieczenia konkretnych plików albo poczty e-mail. Certyfikatu kwalifikowanego używa się np. do zabezpieczania dokumentów elektronicznych.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Już nie trzeba spotykać się w siedzibie firmy, czy czekać na podpis pracownika, który akurat przebywa w delegacji. Podpis elektroniczny umożliwia zdalne podpisywanie umów,...

Wdrożenie podpisu elektronicznego w świetle rozporządzenia eIDAS

Wdrożenie podpisu elektronicznego nie byłoby możliwe bez odpowiednich przepisów. W Unii Europejskiej kwestie związane z usługami reguluje rozporządzenie eIDAS. Sprawdź, jak opisuje ono podpis...

Jak wykorzystać podpis elektroniczny w firmie by system działał jak najbardziej efektywnie?

Podpis elektroniczny to wygoda i oszczędność czasu. Jak zaplanować jego wdrożenie, by przyniósł jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim zidentyfikuj konkretny problem, który chcesz za...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!