Google Moja Firma – jak używać wizytówki firmy w Google i zarządzać profilem firmy?

Bezpłatny Profil Firmy (dawniej Moja Firma), to narzędzie udostępnione przez Google, które ma pomóc przedsiębiorcom wyróżnić ich działalność gospodarczą. Weźmy je pod lupę, aby sprawdzić, co oferuje, jak działa Google Moja Firma i jak poradzić sobie z najpoważniejszymi problemami.

Profil firmy pozwala przedsiębiorcom zarządzać swoją obecnością online w usługach Google. To m.in. możliwość kontrolowania informacji wyświetlanych w wynikach wyszukiwania oraz na Mapach Google.

Jak działa Google Moja Firma?

Google Moja Firma działa na zasadzie wizytówki, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google i Mapach Google. W praktyce oznacza to, że jeśli ktoś wyszuka w Google „restauracja Lublin”, wizytówka może wyświetlić się w wynikach wyszukiwania, jeśli dodałeś Lublin do obsługiwanych obszarów.

Po założeniu profilu i weryfikacji firmy można dodać do niego różne dane:

  • przekazać podstawowe informacje o firmie, np. adres fizycznej siedziby i adres strony internetowej, godziny otwarcia czy numer telefonu;
  • umieszczać zdjęcia związane z firmą, w tym produktów czy usług;
  • przyciągać nowych klientów, np. używając czatu czy przedstawiając atrakcyjne oferty;
  • zarządzać swoim profilem, personalizować informacje (np. po zmianie siedziby lub innych danych ważnych dla klientów);
  • komunikować się z potencjalnymi i obecnymi klientami, przy pomocy wpisów, ofert i czatów;
  • prezentować ofertę, np. menu, wycenę usług czy opcje dostawy.

To nie wszystko. Oprócz wyświetlania informacji o przedsiębiorstwie, Google Moja Firma oferuje także inne przydatne funkcje, w tym dostęp do statystyk, opcję odpowiadania na wiadomości wysyłane przez klientów bezpośrednio z Google Moja Firma, możliwość publikowania postów o swojej firmie, aby informować klientów o nowościach, ofertach i wydarzeniach czy dokonywania rezerwacji online, aby klienci mogli umawiać się na wizyty lub zamawiać produkty bezpośrednio z wizytówki.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak założyć profil firmy w Google? Stwórz wizytówkę firmy w Google

Założenie Profilu Firma (dawniej Moja Firma) nie sprawi kłopotu nawet osobom o mniejszym doświadczeniu technicznym. Należy wykonać kolejne kroki:

  1. Założyć konto Google.
  2. Przejść na stronę Google Moja Firma.
  3. Kliknąć przycisk 'Zacznij teraz’ i przejść do kreatora wizytówki.
  4. Wprowadzić nazwę firmy lub wybrać swoją firmę z listy sugerowanych, o ile widnieje już w bazie Google.
  5. Dodać lokalizację firmy (adres firmy lub obszar, w którym świadczy usługi).
  6. Przeprowadzić weryfikację profilu.
  7. Spersonalizować profil podając np. godziny otwarcia, zdjęcia, opis działalności, menu lub listę usług.
  8. Zarządzać profilem po jego weryfikacji, np. odpowiadać na opinie i komunikować się z klientami.

Zakładając Google Moja Firma, nie trzeba pobierać aplikacji. Aktualizacja danych odbywa się bezpośrednio w wyszukiwarce i Mapach Google, po zalogowaniu się na konto użyte do weryfikacji firmy.

Jak przebiega weryfikacja Google Moja Firma?

Weryfikacja firmy jest wymagana, aby potwierdzić uprawnienia do zarządzania profilem. Weryfikacja zaczyna się od dodania profilu firmy w Google lub zgłoszenia do niego praw własności. 

Kolejny krok to wybór metody weryfikacji. Przedsiębiorca może skorzystać z wiadomości SMS, e-maila, telefonu lub filmu. W niektórych sytuacjach przedsiębiorca będzie musiał użyć więcej niż jednej metody weryfikacji.

Pracownicy Google mogą sprawdzić weryfikację – to potrwa do tygodnia.

Weryfikacja zakończy się powiadomieniem o sukcesie lub ponownym wyświetleniem przycisku 'Weryfikacja’ (przedsiębiorca będzie musiał użyć innej metody).

Zaktualizowane informacje o firmie pojawią się w Google najpóźniej w ciągu kilku tygodni.

Jak wejść w Google Moja Firma?

Aby wejść w Profil Firmy, należy najpierw założyć konto. Jeżeli przedsiębiorca ma konto, to musi:

  1. Przejść do strony internetowej Profil Firmy.
  2. Kliknąć przycisk 'Zaloguj się’.
  3. Wprowadzić swój adres e-mail i hasło.
  4. Kliknąć przycisk 'Zaloguj’.

Profil Firmy jest dostępny z poziomu przeglądarki Google na komputerze oraz aplikacji Mapy Google na smartfonach i tabletach.

Jak dodać kontakt telefoniczny do wizytówki firmy?

Aby dodać kontakt telefoniczny do Profilu Firmy w Google, wystarczy zalogować się na konto powiązanie z profilem, przejść do sekcji 'Dane kontaktowe’, dodać/edytować numer i poczekać na jego weryfikację.

Google Moja Forma – wiele lokalizacji

Aby dodać kilka lub więcej lokalizacji do swojej wizytówki należy użyć Menedżera Profilu Firmy. Po zalogowaniu się do konta należy wybrać opcję 'Utwórz grupę’ (służy do zbiorczego zarządzania wieloma lokalizacjami), dodać lokalizacje i ewentualnie przenieść do grupy już istniejące adresy – to ułatwi zarządzanie nimi. Warto pamiętać, że dysponując ponad 10 lokalizacjami, można skorzystać z weryfikacji zbiorczej.

Jak zmienić zdjęcie w Google Moja Firma? Jak usunąć zdjęcie w Google Moja Firma?

Pierwszy krok to zalogowanie się na konto Google powiązanie z Profilem Firmy, a następnie wybór sekcji 'Zdjęcia’ oraz kliknięcie przycisku 'Dodaj zdjęcie’ lub 'Edytuj’. Jeżeli przedsiębiorca zarządza wieloma firmami, to musi wybrać te, których zdjęcie planuje wymienić.

Warto pamiętać, że zdjęcia powinny być zgodne z wytycznymi Google, w tym mieć odpowiedni format (JPEG lub PNG), rozmiar (od 10 KB do 5 MB) i rozdzielczość (zalecana 720 × 720 pikseli, minimalna 250 × 250 pikseli). 

Jeżeli administrator chce skasować zdjęcie, to po wejściu w sekcję 'Zdjęcia’ powinien znaleźć zdjęcie i wybrać ikonę 'Usuń’.

Dlaczego moja firma nie wyświetla się w Google?

Przedsiębiorstwo może nie wyświetlać się w Google jeżeli jej właściciel nie założył Profilu Firmy i nie stworzył wizytówki. W wynikach wyszukiwanie nie pojawią się informacje o firmie, która nie przeszła weryfikacji.

Nawet po zweryfikowaniu profilu firma może nie wyświetlać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Aby poprawić pozycję w rankingu, Google radzi dodać więcej informacji do profilu (zdjęć, opisów, opinii), zachęcić klientów do wystawiania opinii o firmie czy zoptymalizować stronę internetową pod kątem wyszukiwarek.

Warto też pamiętać o przestrzeganiu zasad Google i regularnej aktualizacji profilu.

Na czym polega pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma?

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma polega na optymalizacji profilu firmy w taki sposób, aby wyświetlał się on jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google Maps i Google, gdy użytkownicy szukają firm z danej branży lub lokalizacji.

W optymalizacji pomaga regularne uzupełnienie profilu, zdobywanie opinii (zachęcanie klientów do ich wystawiania, oczywiście pozytywnych), regularne dodawanie wpisów do profilu z np. informacjami o nowościach, ofertach i wydarzeniach, wykorzystanie narzędzi SEO, monitorowanie statystyk i reagowanie na ewentualne spadki w wynikach wyszukiwania.

Jak usunąć Google Moja Firma?

Skasowanie Profilu Firmy wymaga zalogowania się na konto i wyboru opcji 'Usuń Profil Firmy’. Główny właściciel konta może usunąć treści i zmieniać menedżerów profilu. Ciekawą opcją jest oznaczenie firmy jako zamkniętej na stałe – tak będzie ona oznaczona w wyszukiwarce i Mapach Google. 

Usunięcie Profilu Firmy jest nieodwracalne. Po usunięciu profilu, aby znowu zarządzać firmą w Google, przedsiębiorca będzie musiał ponownie przejść cały proces tworzenia i weryfikacji wizytówki.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

O tym, jak skutecznie promować swoją firmę przeczytasz w kategorii Marketing.

Rafał Panas
Rafał Panas
Od lat zajmuje się przygotowywaniem artykułów na tematy związane z biznesem, prowadzeniem firmy oraz nowymi technologiami. Zafascynowany postępującą cyfryzacją, która kreuje nowe szanse i okazje dla przedsiębiorców. Tworzenie artykułów dla przedsiębiorców łączy z pisaniem powieści, gdyż jak sam przyznaje, nic tak dobrze nie koi nerwów, jak solidny dreszczowiec.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Co można zrobić w e-Urzędzie Skarbowym?

e-Urząd Skarbowy to serwis na stronie podatki.gov.pl, który ułatwia załatwianie spraw podatkowych online – bez wychodzenia z domu lub z dowolnego miejsca z dostępem...

Jak działa portal S24?

Portal S24 to nowoczesne narzędzie, które znakomicie ułatwia zakładanie i prowadzenie firm. Dzięki temu serwisowi wiele czynności związanych z działalnością spółki można załatwić online,...

Czym są różnice kursowe?

Transakcje w walutach obcych są powszechne wśród wielu firm, a to wiąże się ze zjawiskiem różnic kursowych. Czym są, kiedy powstają i jak je...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!